برگزاری وورکشاپ نقاشی زیارت رنگ ها با موضوع اربعین در مشهد امامی راد: طرقبه شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد| گسترش مشهد به سمت طرقبه شاندیز معضلات فراوانی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد امیر آذریان: هرکس برای شهدا قدم بردارد، به امنیت کشور کمک می‌کند شهردار منطقه۸ مشهد: اجرای پروژه‌های عمرانی در اراضی پادگان، حاصل تعامل ارتش با مدیریت شهری است گلایه ساکنان محله مهرآباد مشهد از انسداد یک پُل تشکیل ۶ کمیته تخصصی برای استقبال از زائران دهه آخر صفر در مشهد آغاز عملیات اجرایی فاز یک بوستان ۲۵ هکتاری جهانشهر در مشهد + فیلم ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و میدان فلسطین در مشهد | فوت عابر پیاده در تصادف با کامیون (۳۱ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۱۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۳۱ تیر ۱۴۰۳) مرکز فرماندهی آتش نشانی و مدیریت بحران مشهد ساخته می‌شود دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با نماینده مقام معظم رهبری در کشور عراق نمایشگاه بین‌المللی پرچمدار دیپلماسی اقتصادی مدیریت شهری مشهد است
سرخط خبرها

گرانی ۵ برابری قیر و چالش آسفالت در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۴۲۲۰
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
گرانی ۵ برابری قیر و چالش آسفالت در مشهد
اولویت مدیریت شهری مشهد آسفالت معابر خاکی و اجرای لکه‌گیری معابر دارای خطر است.

علیرضا رضایی | شهرآرانیوز؛ عملیات آسفالت ریزی به یکی از برنامه‌های ثابت مشهد تبدیل و در برخی از سال‌ها از این اقدام تحت عنوان نهضت آسفالت شهر نیز یاد شده است، اقدامی که باعث شد بسیاری از معابر شهر مشهد از آسفالت خوب و باکیفیتی بهره‌مند شوند.

امسال هم شهرداری مشهد آستین همت را برای تداوم این نهضت عمرانی بالا زده است و برای اجرای عملیات آسفالت معابر خاکی، روکش آسفالت و لکه گیری در مساحتی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع برنامه ریزی کرده و البته اجرای مناسب آن با توجه به افزایش بی سابقه قیمت قیر در کشور با چالش‌های اقتصادی زیادی نیز روبه روست.

افزایش ۵ برابری قیمت قیر

مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد درباره برنامه‌های امسال اجرای عملیات آسفالت معابر شهر گفت: همه برنامه‌های اجرای عملیات امسال ما منوط به تهیه قیر است.

متأسفانه امسال قیمت قیر افزایش بی سابقه‌ای پیدا کرده و نسبت به قیمت سال گذشته چهار الی پنج برابر شده و تهیه آن از طریق بورس و به صورت نقدی است که این موضوع سبب بروز مشکلات برای کلان شهر مشهد و دیگر کلان شهر‌های کشور شده است.

بهنام خیاط با بیان اینکه به علت افزایش قیمت قیر در سال گذشته میزان آسفالت ریزی به یک سوم، یعنی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع کاهش یافت، افزود: با اینکه برنامه ریزی شهرداری اجرای عملیات آسفالت به مساحت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع است، اما تحقق آن منوط به تهیه قیر است.

وی تأکید کرد: اولویت کاری مدیریت شهری مشهد ابتدا آسفالت معابر خاکی و اجرای عملیات لکه گیری در معابر دارای خطر است و درصورتی که شرایط مساعد باشد و قیر خوبی ذخیره کنیم، به سمت روکش آسفالت جدید نیز می‌رویم.

ایجاد کارخانه سیار تولید آسفالت

خیاط با بیان اینکه کارخانه «شهید مجیدی» شهرداری مشهد توان تولید آسفالت مورد نیاز مدیریت شهری مشهد را دارد، تصریح کرد: در کنار این کارخانه و در راستای کاهش هزینه‌های حمل ونقل آسفالت و اجرای سریع پروژه در تلاشیم کارخانه سیار تولید آسفالت را که قابلیت جابه جایی نیز دارد در مشهد ایجاد کنیم.

مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد در ادامه با بیان اینکه دو سال پیش بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع معبر خاکی در شهر وجود داشت، اظهار کرد: اکنون این معابر به حدود ۶۰۰ هزار مترمربع رسیده است که از این میزان نیز سیصد تا چهارصد هزار متر مربع آن معابری است که طرح ندارد. با این حال براساس مصوبات شورا اگر ۵۰ درصد ظرفیت معبر دارای جمعیتی سکونتی باشد اجرای عملیات آسفالت در این معابر انجام می‌شود.

روش‌های نوین، جایگزین راهکار سنتی

وی هزینه اجرای یک مترمربع عملیات آسفالت را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بیان کرد و ادامه داد: اگر روند صعوی قیمت قیر همچنان وجود داشته باشد، باید به سمت استفاده از روش‌های نوین مانند استفاده از تراشه آسفالت، تولید آسفالت لایه نازک که اخیرا در مشهد اجرایی شده است و استفاده از قالب فرش‌های بتنی برویم.

خیاط درباره اجرای قالب فرش بتنی در معابر افزود: این یک روش مرسوم در دنیاست. هدف ما این است که معبر زیر ۱۰ متر با استفاده از قطعات بتنی کف سازی شود که اجرای پایلوت این روش را در مشهد آغاز خواهیم کرد. در این روش قالب‌های بتنی به صورت خشکه چینی در معبر جانمایی می‌شود که اگر نیاز به حفاری بود، مصالح جمع آوری و پس از پایان حفاری مصالح در جای قبلی جای گذاری شود.

عمر ۱۰ برابری آسفالت پلیمریزه

وی با اشاره به اینکه در مشهد برای اولین بار در کشور توسط نیرو‌های بومی شهرداری آسفالت پلیمریزه تولید شده که کیفیت و عمر بالا، حالت پذیری مناسب و قابلیت ترمیم دارد، افرود: به صورت آزمایشی در خط یک بی آرتی از این مدل آسفالت استفاده شده است که نتایج خوبی را به دست آورده ایم؛ به این ترتیب که آسفالتی را که به دلیل رفت وآمد اتوبوس‌ها باید هر سه الی چهار ماه عوض می‌کردیم با استفاده از این مدل آسفالت اکنون چهار سال است عوض نکرده ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->