مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

۱۱ هزار مورد گازگرفتگی سگ‌های ولگرد در مشهد تنها در یکسال

  • کد خبر: ۱۱۶۳۴۴
  • ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
۱۱ هزار مورد گازگرفتگی سگ‌های ولگرد در مشهد تنها در یکسال
هر روز شاهد انتشار اخباری از حملات و گازگرفتگی سگ های ولگرد در کلانشهر مشهد هستیم اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود و معضلات حضور سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهر مشهد به عنوان شهری زائر پذیر و با جمعیتی بالا از حضور زائران و گردشگران این روز‌ها شاهد حضور سگ‌های بدون صاحب است که گویی شهر را محاصره کرده‌اند و موجبات وحشت مردم، علی الخصوص زنان و کودکان را فراهم آورده‌اند.

متأسفانه در مناطق مختلف شهر، سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای جولان می‌دهند که این امر علاوه بر ترس و وحشت در میان زنان و کودکان منجر به بروز حوادثی نیز برای شهروندان شده است و روزانه شاهد اخباری مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به افراد هستیم.

به راستی چرا حیوانی چنین وفادار باید به مردم حمله ور شود. سوال اصلی اینجاست که این حیوانات در سطح شهر‌ها چه می‌کنند؟

حضور سگ‌های ولگرد در مشهد موضوعی است که این روز‌ها نه تنها تصویر این شهر را از لحاظ منظر شهری مخدوش کرده، بلکه موجب نارضایتی و نگرانی شهروندان از تبعات و خطرات پرسه این حیوانات در سطح شهر شده است، امری که چندان از سوی سازمان‌های متولی، چون شهرداری مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این حیوانات علاوه بر سلب امنیت و آرامش مردم، تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت شهروندان نیز هستند و هر روز شاهد اخباری مبنی بر حمله و گازگرفتگی سگ‌های ولگرد به افراد به ویژه کودکان هستیم. سگ‌هایی که به صورت تنها یا دسته جمعی در کوچه پس‌کوچه‌های شهر پرسه زده و روز به روز بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

برای اطلاع از تعداد حملات و گازگرفتگی‌های سگ‌های ولگرد در مشهد به سراغ کارشناسان علوم پزشکی مشهد رفتیم.

بیش از ۱۱ هزار گازگرفتگی سگ‌های ولگرد در مشهد

مجید جلالی کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: در سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۷ نفر مورد حیوان گزیدگی از سوی حیواناتی همچون روباه، گربه، شغال، سگ، گرگ، خرس، گاو، گوشفند، بز و ... قرار گرفتند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۱۵ مورد گازگرفتگی از سوی سگ بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد گازگرفتگی‌ها از سوی سگ بوده است، افزود: تمام این افراد با واکسن و تزریق آمپول‌هاری درمان شدند.

جلالی بازه سنی افراد گاز گرفته شده را ۲ تا ۹۰ سال ذکر کرد و تصریح کرد: افرادی که مورد گازگرفتگی سگ واقع شدند از تمام گروه‌های سنی بودند و بیشترین آمار در این خصوص در دو گروه سنی کودک و نوجوان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این موارد بیشتر در محیط‌های روستایی و مناطق حاشیه شهر مشهد بوده است و در جلسات زیادی که میان مسئولان شهری و استانی برگزار شده به این موضوع به طور ویژه پرداخته شده و از مسئولان مربوطه در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌خواهیم که نسبت به جمع‌آوری حیوانات رها شده که خطرات زیادی برای انسان‌ها دارند، اقدامات لازم را صورت دهند تا با مشکلاتی نظیر حیوان گزیدگی در گروه‌های سنی مختلف مواجه نباشیم.

همه روزه اخبار زیادی از حملات و گاز گرفتگی‌های سگ‌های ولگرد می‌شنویم، اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. این سگ‌های بدون صاحب همچنان در کوچه و خیابان‌های سطح شهر جولان می‌دهند و مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آورند.

ورود سگ‌های ولگرد به خانه‌ها

زهرا، خانمی کهنسال در خیابان رسالت مشهد است که اهالی محله عمه خانم صدایش می‌زنند، از جولان سگ‌های ولگرد در منطقه به شدت گلایه دارد و فریاد زنان می‌گوید: سگ‌ها همه زندگی ام را به گند کشانده اند. موضوع از این قرار است؛ روزی که عمه خانم برای گرفتن نان به درب خانه همسایه می‌رود، درب خانه اش را نیمه باز می‌گذارد و زمانی که به خانه برمی گردد در کمال ناباوری سگی را در وسط اتاق مشاهده می‌کند که بر روی فرش خانه اش لمیده و به او زل زده است.

او که دیگر قادر به سخن گفتن نیست فقط جیغ می‌کشد و فریاد می‌زند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا این سگ‌ها را جمع نمی‌کنند؟

کسبی که کساد شد

علی آقا مغازه دار خیابان مهرمادر است که هر روز به امید روزی حلال خواربار فروشی کوچک خود را باز می‌کند شاید مشتری برای خرید کالایی به مغازه اش سری بزند.

این فروشنده مشهدی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: فروشم خوب بود و زندگی را می‌گذراند تا اینکه ناگهان سگی ولگرد به مغازه ام آمد و همه چیز را به هم زد. از آنجایی که سگ حیوان تمیزی نیست از آن روز به بعد همسایه‌ها دیگر از من خرید نمی‌کنند و هیچ کس به مغازه ام نمی‌آید مگر رهگذری که از ماجرا خبر نداشته باشد. چه کسی جوابگوی هزینه زندگی من خواهد بود؟ زمان گرفتن عوارض که می‌شود همه جا پر می‌شود از ماموران شهرداری، اما زمانی که باید برای مردم کاری انجام دهند پیدایشان نمی‌شود.

معضلات برخورد با سگ‌ها

حضور سگ‌های ولگرد به یک منطقه از شهر ختم نمی‌شود و سر تا سر کلانشهر مشهد از حضور سگ‌های بدون صاحب پر شده و بر مشکلات شهری افزوده است.

تصادفاتی که بیشتر آن‌ها به دلیل حضور ناگهانی سگ‌ها در خیابان‌ها رخ می‌دهد از مهمترین مشکلات این روز‌های مردم منطقه قاسم آباد است. یکی از رانندگان در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: متاسفانه حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها به شدت خطرساز است.

وی ادامه داد: با حضور به یکباره سگ‌ها در خیابان به ویژه خیابان‌های اصلی، رانندگان برای جلوگیری از برخورد با این حیوانات ترمز می‌کنند و همین ترمز‌های یکباره باعث برخود با دیگر خودرو‌ها و گاه برخورد خودرو با جدول‌های حاشیه خیابان می‌شود. حال چه کسی پاسخگو این خسارات است؟

عدم مدیریت صحیح از سوی شهرداری

جولان سگ‌های ولگرد به دلیل عدم مدیریت صحیح از سوی شهرداری‌ها هر روز جدی‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر و حاشیه شهر مشهد روز به روز بزرگتر شده و جمعیت بالای سگ‌های ولگرد به تهدیدی بالقوه برای شهروندان تبدیل شده است. این مسئله نیازمند ورود جدی مدیریت شهری است و می‌طلبد شهرداری با تمرکز و جدیت به این موضوع ورود پیدا کند تا دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->