دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر
سرخط خبرها
رئیس شورای شهر تأکید کرد

لزوم همکاری ملی و محلی برای مقابله با بحران آلودگی هوا

  • کد خبر: ۱۲۱۰۶
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
لزوم همکاری ملی و محلی برای مقابله با بحران آلودگی هوا
«در سال ۹۷، ۲ روز ناپاک برای گروه‌های حساس را به صورت مشابه داشتیم که در سال ۹۸ این تعداد یک روز بیشتر بوده است. مشکل دیگر در بحث آلودگی هوا، ورود ریزگرد‌ها به مشهد است؛ از ۲۷ شهریورماه که ریزگرد‌ها وارد شهر شده اند، ۱۳ روز ماندگاری داشته اند که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ روز بیشترشده است. مدیریت شهری برای مقابله با آلودگی هوا کارگروه بحران شهری را با مسئولیت خانم رمارم تشکیل داده است و همه دستگاه‌های مربوط در موضوع آلودگی هوا دعوت شده اند. ظرف هفته آینده برنامه کوتاه مدتی برای کنترل و مدیریت این موضوع ارائه خواهد شد.»
این‌ها بخشی از اظهارات رئیس شورای پنجم شهر مشهد در هفتادونهمین صحن علنی شورا در رابطه با بحران آلودگی هواست که با ماندگاری بیشتر، دامن گیر اهالی خرد و کلان شهر شده و همه شهروندان را با شدت و ضعف متفاوت تحت تأثیر قرار داده است. محمدرضا حیدری بیان کرد: نسبت به سال گذشته شرایط مشهد تغییری نکرده است و در مدت ۲۷۱ روز، مشابه سال گذشته، شهر مشهد ۲۳۶ روز پاک و مقبول داشته است. حیدری همچنین تعداد روز‌های ناپاک برای تمام افراد در سال گذشته را ۳ روز اعلام کرد که در مقایسه با سال ۹۸، یک روز بیشتر بوده است. وی همچنین بااشاره به تشکیل کارگروهی برای مقابله با بحران آلودگی در کوتاه مدت، بر برنامه‌های بلندمدت مدیریت شهری تأکید کرد و مهم‌ترین آن را توسعه حمل ونقل ریلی به عنوان سالم‌ترین و مناسب‌ترین نوع حمل ونقل برشمرد.
وی با دیربازده خواندن نتیجه این تلاش‌ها اعلام کرد که با افزایش روند قیمت‌ها هر کیلومتر خطوط قطارشهری ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و باتوجه به محدودیت منابع، کار دشواری پیش روی مدیریت شهری است. رئیس شورا شهر افزود: خطوط قطارشهری روزانه ۲۱۰ هزار نفر را جابه جا می‌کنند و امیدواریم با تمهیدات و همراهی دولت، در تأمین واگن‌های خط یک قطار شهری بتوانیم ظرفیت این حوزه را افزایش دهیم.
یارانه ۴۰۰ میلیاردی برای حمل ونقل مشهد
«سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری، برای اتوبوس رانی و قطارشهری یارانه پرداخت می‌شود و در حقیقت تنها یک سوم از هزینه‌های جاری این ۲ مجموعه را شهروندان پرداخت می‌کنند.» حیدری با بیان این مطلب ضمن تبریک روز حمل ونقل به سخت کوشان این عرصه که نقش محوری در توسعه دارند، تلاش مدیریت شهری را فراهم آوردن زیرساخت‌ها و ابزار‌ها برای خدمت رسانی مناسب‌تر به شهروندان ارزیابی کرد و درباره شبکه اتوبوس رانی گفت: حدود ۱۸۴۲ دستگاه اتوبوس فعال در شبکه حمل ونقل مشهد وجود دارد که میانگین عمر آن‌ها ۸ سال است.
وی افزود: این میانگین خوبی نیست و طبق استاندارد‌ها میانگین باید به ۵ سال کاهش یابد. البته در مجموعه اتوبوس رانی متعلق به شهرداری، میانگین پایین‌تر از بخش خصوصی است. حیدری همچنین اشاره کرد که در این حوزه اتفاق مبارکی افتاده است و آن بازسازی دستگاه‌های اتوبوس است و تاکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به شبکه حمل ونقل بازگشته است. وی با قدردانی از فعالان این حوزه، این اقدام را در شرایط تحریم و افزایش قیمت خرید اتوبوس، راهکاری مناسب ارزیابی کرد. رئیس شورای شهر گفت: دولت باید به تعهدات خود در زمینه حمل ونقل عمومی پایبند باشد؛ قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون هدفمندی یارانه‌ها که درصدی از آن باید به حمل ونقل عمومی اختصاص داده شود، قانون هوای پاک، سهم عوارض شهرداری از مصرف بنزین و قانون توسعه حمل ونقل عمومی، قوانینی است که مطابق آن دولت مکلف است سهم کلان شهر‌ها را بپردازد تا مدیریت شهری بتواند در حوزه حمل ونقل شهری گام بردارد. وی افزود: باتوجه به افزایش قیمت بنزین اگر بتوان حمل ونقل عمومی را توسعه داد، می‌توان مردم را به پرهیز از استفاده از خودرو‌های شخصی مجاب کرد، در غیر این صورت نمی‌توان مردم را محدود کرد. حیدری ادامه داد: دولت در یکی دو روز گذشته بخشی از تعهدات خود به شهرداری تهران را ادا کرده است و درخواست می‌کنم شهردار مشهد نیز با پیگیری لازم حق مشهد را از دولت مطالبه کند. وی همچنین بااشاره به مشکل آفرینی ریزگرد‌ها برای مشهد و تشدید وضعیت آن در مقایسه با سال گذشته گفت: وضعیت کنونی دشت‌های نزدیک مشهد بحرانی است. ورود ریزگرد‌ها از کشور‌های منطقه وضعیت بحرانی را تشدید می‌کند، اما در بُعد داخلی باید بتوانیم با مشارکت نهاد‌های مربوط و ایفای نقش مدیریت استاندار خراسان رضوی، بر این مشکل غلبه کنیم. او در ادامه روز پژوهش را به پژوهشگران و استادان دانشگاه تبریک گفت و با تأکید بر پژوهش به عنوان جریان و مدار توسعه، پژوهش در ابعاد مختلف کاربردی و بنیادی را برای هر سازمان اجتماعی راهگشا دانست. وی افزود: در جامعه پیچیده امروز متغیر‌های اثرگذار در فرایند‌های مختلف تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا بسیار زیاد است و به همین علت در هرکدام از این حوزه‌ها نمی‌توانیم با رویکرد‌های فردی راه به جایی ببریم، ضمن اینکه مجالی برای تصمیم گیری و اجرا برمبنای مدل‌های آزمون و خطا برای اداره جامعه نیست. مدیریت شهری مشهد هم به علم و دانش اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و افزون بر آن سابقه علمی اعضای شورای پنجم باعث شده است تا به مقوله پژوهش نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. حیدری ادامه داد: سعی کرده ایم در طرح‌ها و لوایحی که در شورا بررسی می‌شود از نظر کارشناسی و تخصصی استادان و پژوهشگران استفاده کنیم. پژوهشکده شورای اسلامی شهر را نیز از پژوهش‌های بنیادین و دیربازده که اثرات آن بسیار بلندمدت خواهد بود، برحذر داشته ایم و از آن خواسته ایم تا در خدمت کمیسیون‌های تخصصی شورا باشد. خودمان را هم موظف می‌دانیم که مصوباتمان دارای پشتوانه علمی و پژوهشی باشد. از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی، شهردار و معاونان می‌خواهم اهتمام ویژه‌ای در پیوست‌های علمی و پژوهشی تصمیمات خود داشته باشند تا بتوان از هدررفتن منابع و زمان جلوگیری کرد.
کمپین نذر مهربانی
رئیس شورای شهر همچنین بااشاره به نزدیکی شب یلدا به مثابه فرصتی برای پاسداشت و تکریم خانواده، از روابط عمومی و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد خواست «کمپین نذر مهربانی» را راه اندازی کنند تا در این شب با مشارکت مردمی که در سخت‌ترین شرایط، باز هم حاضر هستند شادی خود را با هم نوعان خود تقسیم کنند، بتوان امکاناتی را برای مناطق محروم و اقشار ضعیف جامعه فراهم کرد.
حیدری همچنین روز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت دکتر مفتح و نیز روز جهان عاری از خشونت و افراطیگری را گرامی داشت و گفت: اندیشه‌های اسلام ناب و رحمانی کاملا با خشونت و اندیشه‌های افراطی‌گری فاصله دارد و با ترویج چنین نگاهی باید از خشونت‌های افراطی فاصله بگیریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->