مدیر پژوهش‌های کاربردی دانشگاه فردوسی: مشهد دومین قطب صنعت غذایی کشور است

  • کد خبر: ۱۲۹۸۵۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
مدیر پژوهش‌های کاربردی دانشگاه فردوسی: مشهد دومین قطب صنعت غذایی کشور است
مدیر پژوهش‌های کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مشهد پس از تهران دومین قطب صنعت غذایی کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی پناهی صبح امروز ۲۴ مهرماه در نشست هم اندیشی نقش تولید دانش بنیان در امنیت غذایی به مناسب روز جهانی غذا که در سالن هروی ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مشهد پس از تهران دومین قطب صنعت غذایی کشور است. همچنین دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی از قدیمی‌ترین دانشکده‌ها و گروه علوم صنایع غذایی این دانشکده نیم قرن سابقه آموزشی، پژوهشی و فناوری  داشته و کاملا در کشور شناخته شده است.

وی افزود: این گروه در سطح استان و کشور به خوبی مطرح بوده و بیش از ۲۰ عضو هیات علمی در این گروه فعال است. امروز اهمیت صنعت غذا به دلیل ایجاد امنیت برای آینده بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه محبت محبی، مدیرگروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در جهان از میان شرکت‌های تولید کننده تند مصرف جهان ۷۵ درصد به صنایع غذایی اختصاص دارد. به عنوان مثال یکی از شرکت‌هایی که رتبه یک در این حوزه را به خود اختصاص داده در سال ۲۰۲۰ فروشی معادل ۹۳ میلیارد دلار داشته و ۳۰ درصد درآمد خود را به تحقیق اختصاص داده است.

وی افزود: این شرکت در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، ۱۵۹۸ مقاله با همکاری موسسات پژوهشی منتشر کرده است. از این تعداد ۵۸۰ مقاله در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در جهت توسعه مرزهای دانش بوده است که نشان دهنده رابطه قوی تحقیق، توسعه نوآوری و رونق اقتصادی در صنایع غذایی است که منجر به افزایش امنیت غذایی خواهد شد.

محبی با اشاره به دهکده‌های غذا که در اروپا شناخته شده است، بیان کرد: به تازگی کشورهای خلیج فارس به این حوزه ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کلانی در این خصوص داشته‌اند. این مراکز به صورت تعاملی با مراکز آموزش و پژوهشی همکاری و محلی برای اسقرار شرکت‌های استارت اپی و هم واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ است.

وی افزود: امنیت غذایی جز در راستای بهره‌گیری از پژوهش محقق نشده و مجموعه موسساتی که در این رویداد حضور دارند، باید بر این مبحث تاکید کنند. این هم‌افزایی موجب رونق صنعت غذا و منتج به صادارت و درآمدزایی در کشور خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->