«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

درمان ۳۰ درصدی زوج‌های نابارور در مشهد

  • کد خبر: ۱۳۹۶۸۳
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
درمان ۳۰ درصدی زوج‌های نابارور در مشهد
بیماران داخلی و خارجی، متقاضی استفاده از خدمات درمان ناباروری مشهد هستند.

زهرا زنگنه | شهرآرانیوز؛  «پارسال ۱۴۰۹ پرونده برای زوج‌های نابارور در پنج مرکز درمان ناباروری میلاد، ارمغان، رضوی، رویان و نوین در مشهد تشکیل شده که این آمار در نیمه نخست امسال فقط در مرکز میلاد ۵۸۰ پرونده بوده و از میان افراد مراجعه‌کننده به این مراکز، خوشبختانه درمان ۳۰ درصدشان محقق شده است.» این خبر را مصطفـــی صیــقلیان، مسئـــول روابط‌عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا اعلام و صحبت‌هایش را این‌طور تکمیل می‌کند: علاوه بر بیمارانی از شهرستان‌های خراسان مانند بیرجند، نیشابور، تربت‌جام، گناباد، تربت‌حیدریه و ...، بیمارانی از استان‌های سیستان و مازندران و نیز بیمارانی از کشور‌های بحرین، عراق و افغانستان نیز متقاضی استفاده از خدمات درمانی ناباروری مشهد هستند.

برای درمان ناباروری شش کلینیک در مشهد فعال است که ازاین‌بین، پنج کلینیک به‌صورت خصوصی و یک مرکز دولتی با نام میلاد و وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی به درمان بیماران مشغول هستند.

محمد احمدیان، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد که پیش‌تر نرخ باروری شهرستان مشهد را ۶/۱ تا ۷/۱ اعلام کرده و گفته بود که این شهرستان، کمترین میزان باروری را در استان به خود اختصاص داده است، حالا در گفتگو با شهرآرا نرخ باروری را در خراسان‌رضوی ۲.۲ اعلام می‌کند و می‌گوید: برای درمان ناباروری در مجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی سه سطح کاری تعریف شده است که سطح اول، مراکز بهداشت هستند و در زمان مراجعه، افراد مشکوک به ناباروری شناسایی می‌شوند.

این افراد به پزشک همان مرکز ارجاع داده و در صورت تأیید به مرکز سطح دو معرفی می‌شوند. مراکز سطح دو در همه مراکز درمانی زیرنظر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در شهرستان‌ها فعال هستند. در هر یک از این مراکز یک متخصص اورولوژی، یک متخصص زنان و تخصص‌های پایه و همچنین متخصص طب سنتی حضور دارد و پس از ویزیت مراجعه‌کننده، در صورت نیاز برای او دارو تجویز خواهد شد. سطح سه هم به امور فوق‌تخصصی مانند آی‌وی‌اف مربوط است.

او درباره هزینه‌های ارائه خدمات در این سه سطح نیز اظهار می‌کند: همه خدمات سطح یک، رایگان و تعرفه سطح دو نیز دولتی است. همچنین درمان‌های ناباروری بسته حمایتی دارد که تا ۹۰درصد هزینه را پوشش می‌دهد. به‌عبارتی، اگر فردی بیمه داشته باشد، سازمان بیمه‌کننده هزینه را پوشش می‌دهد و اگر نداشته باشد و پزشک تشخیص ناباروری وی را داده باشد، بیمه سلامت موظف است او را رایگان بیمه کند.

احمدیان در ادامه به ارائه آماری از زوج‌های نابارور در کشور پرداخت و گفت: طبق آمار‌ها بین ۱۷ تا ۲۰درصد از زوج‌های کشور نابارور تشخیص داده شده‌اند. متأسفانه سهم زیادی از این معضل به سبک زندگی و عواملی مانند ازدواج دیرهنگام، تمایل‌نداشتن زوج به فرزند‌آوری در سال‌های اول ازدواج، مصرف دخانیات و... برمی‌گردد. البته ازدواج بموقع و رعایت سبک زندگی سالم می‌تواند این آمار را به میزان چشمگیری کم‌کند.

او همکاری سایر ارگان‌ها را برای تحقق جوانی جمعیت یک ضرورت می‌داند: در ابلاغیه استانداری خراسان‌رضوی برای ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با هدف جلب مشارکت ارگان‌های مختلف مرتبط با بهداشت و درمان جوانی جمعیت، دانشگاه کمیته‌ای با نام کمیته بهداشت و درمان قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل داد. این کمیته که متشکل از مدیران کل ارگان‌های مرتبط در استان است، تاکنون سه نشست برگزار کرده است.

بیمه رایگان

این نشست‌ها اتفاقاتی مثبت برای زوج‌های نابارور به‌همراه داشته است که احمدیان دراین‌باره می‌گوید: در قدم اول با سازمان‌های بیمه‌گر تعامل برقرار شد تا برای بیمه رایگان زوج‌های نابارور، خانم‌های باردار و خانم‌هایی که کودکان کمتر از پنج سال دارند، خدمات رایگان بیمه فراهم شود. همچنین، هماهنگی‌های لازم برای بسته‌های بیمه‌ای نیز با این سازمان‌ها انجام شده است.

تفاهم با آستان‌قدس

آستان‌قدس‌رضوی هم برای کمک به تحقق طرح جوانی جمعیت پای کار آمده است که مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان می‌کند: با این مجموعه مراوده‌ای انجام شده است تا برای کاهش طلاق و افزایش ازدواج و پیشگیری از سقط جنین، تفاهم نامه‌ای امضا کنیم. هدف آن است که آستان‌قدس‌رضوی ظرفیت و توانش را برای آموزش و تبلیغ و اطلاع‌رسانی در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی قرار دهد و دانشگاه علوم‌پزشکی هم به حل مشکلات کسانی که از سمت آستان‌قدس ارجاع داده می‌شوند، کمک کند. دراین‌راستا، با انجمن مردمی و ملی نفس که در زمینه پیشگیری از سقط جنین فعالیت می‌کند هم تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است.

او درباره دیگر طرح حمایتی از زوج‌ها نیز اظهار می‌کند: تأمین سبد‌های حمایتی هم در مرحله تبادل مستندات بین اداره‌کل تعاون و وزارت بهداشت است. دانشگاه کد‌های ملی افراد ذی‌نفع یعنی مادران باردار و مادرانی که کودک کمتر از پنج سال دارند را برای وزارت بهداشت فرستاده است. کمیته امداد، ستاد فرمان امام (ره) و بنیاد علوی هم دراین‌زمینه همکاری کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->