افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آن یکی شیر است که آدم می‌خورد و آن دگر شیر است که آدم می‌خورد

  • کد خبر: ۱۴۱۷۱۲
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
آن یکی شیر است که آدم می‌خورد و آن دگر شیر است که آدم می‌خورد
کاهش تقاضا سبب شده است تا بسیاری از کارخانه‌های محصولات لبنی در فروش محصولات خود دچار مشکل و با ضرر و زیان زیادی روبه رو شوند.

چندی پیش بود که برای خرید لبنیات به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده بودم. فروشگاهی که همواره تنوع محصولات لبنی و تخفیف برند‌های مختلفش سبب می‌شود تا مصرف کننده قدرت انتخاب بیشتری داشته باشد، اما در اولین نگاه نه تنها دیگر خبری از تنوع برند‌ها نبود، بلکه همان اندک برند‌های موجود نیز از تنوع محصولاتشان کاسته بودند.  همه ماجرا این نبود. تعداد زیادی از لبنیات موجود شامل پنیر و ماست و سایر محصولات تاریخ مصرفشان در حال پایان و مشخص بود که مدت هاست در فروشگاه بوده و خریداری نداشته اند،  اما چرا چنین اتفاقی افتاده است؟

در بهار امسال بود که با حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به یارانه نقدی اعلام شد با این کار قرار است از سوءاستفاده‌هایی که از ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی شده جلوگیری شود. ضمن اینکه با پرداخت یارانه در نظر گرفته شده به صورت نقدی از کاهش قدرت خانواده‌ها جلوگیری شود. هر چند آن زمان اعلام شد که سعی بر این است تا از تسری تورم حذف ارز ترجیحی به سایر حوزه‌ها جلوگیری شود و مشکلی برای سبد مصرف خانواده‌ها به وجود نیاید،  اما در عمل هنوز اندکی از اصلاح قیمتی می‌گذشت که قیمت بسیاری از کالا‌ها گران شد و این مسئله سبب شد تا تقاضای مصرفی برای بسیاری از کالا‌ها کم شود.

به عنوان نمونه به گفته بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، حذف ارز ترجیحی در دو ماه اول فقط ۲۰ درصد از سرانه مصرف لبنیات را کاهش داد. البته این روند درهمین حد نماند و در تابستان و پاییز امسال نیز با توجه به روند افزایشی تورم بازهم از میزان مصرف لبنیات کاسته شد. چندی پیش اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفته بود که کاهش مصرف لبنیات موجب کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان دارای سوء تغذیه به ویژه در استان‌های کم برخوردار می‌شود.

درکنار این مسئله کاهش تقاضا سبب شده است تا بسیاری از کارخانه‌های محصولات لبنی نیز در فروش محصولات خود دچار مشکل و با ضرر و زیان زیادی روبه رو شوند. هر چند برخی برای حل مشکل کاهش مصرف لبنیات در کشور راه حل‌هایی مانند تبدیل یارانه نقدی به کالایی یا توزیع شیر در مدارس را ارائه داده اند،  اما آگاهان می‌دانند در شرایط تورمی آن کس که دخلش به خرجش نرسد، راه حل تبدیل یارانه کالایی به نقدی را می‌یابد.

درخصوص شیر مدارس نیز اجرای آن مصداق کف دست مو ندارد می‌شود. در زمانی که کشور با کسری شدید بودجه روبه رو ست، این گونه پیشنهاد‌ها فقط زینت تیتر رسانه‌ها خواهند بود. اما راه حل چیست؟  درمان طولانی بهتر از مُسکن‌های موقتی است. واقعیت این است تا زمانی که غول تورم مهار نشود و همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد، مدام شاهد کاهش میزان مصرف لبنیات در سبد مصرف خانواده‌ها خواهیم بود. از این رو بهترین راهکار برای تأمین امنیت غذایی شهروندان مهار تورم است. در غیر این صورت هر راه حلی که پیشنهاد شود، جنبه زینت المجالس را خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->