تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها
سرخط خبرها

«۱۰ دی» روز ملی مشهد و هویتی که نباید فراموش شود

  • کد خبر: ۱۴۲۶۱۸
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
«۱۰ دی» روز ملی مشهد و هویتی که نباید فراموش شود
اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم و رویداد‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را مرور کنیم، وقایعی می‌بینیم که بارزترین آن‌ها ۱۰ دی ۱۳۵۷ و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلابی مردم مشهد بوده است.

وقتی از مشهد دور  و وارد شهر دیگری می‌شوی، در خیابان‌های اصلی یا میدان مرکزی شهر ناخودآگاه چشمت دنبال گم شده‌ای می‌گردد به ویژه اگر شب باشد. بین آن همه چراغ و شلوغی و ازدحام به دنبال یک چراغ روشن در دل شهر می‌گردی تا به بهانه سلامی دل گرمی بگیری و بگذری،  اما به خاطر می‌آوری که آن چراغ روشن، آن گنبد و گلدسته‌ها و... مال مشهدند و آنجاست که دلتنگی و غربت انگار روی سرت هوار می‌شود.

این حس غربت، اما توأم با غرور شیرینی است که تو در شهرت حرمی داری که پناه همه مجاوران و زائران است. شهری با ریشه‌های تاریخی و مذهبی که به جز هم جواری با حرم مطهر رضوی در برهه‌های حساس تاریخی نیز مردمانش نقش آفرینی‌های به سزایی داشته اند.

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم و رویداد‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را مرور کنیم، وقایعی می‌بینیم که بارزترین آن‌ها ۱۰ دی ۱۳۵۷ و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلابی مردم مشهد بوده است. تاریخی که نباید زنگار فراموشی بگیرد و باید نسل به نسل روایت شود تا آنچه هویت امروز مردم مشهد را ساخته است به فراموشی سپرده نشود.  این یادآوری با اتفاق ارزشمندی همراه شد که نام گذاری یک روز ملی برای این شهر است.

روزی که ریشه تاریخی آن از خون شهیدانی قوام گرفته است که در یکشنبه خونین در زیر تانک‌ها و رگبار مسلسل رژیم منحوس شاهنشاهی در دل کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر به خاطر مقاومت و مبارزات انقلابی شان به شهادت رسیدند.

۱۰ دی روز ملی مشهد نام گذاری شد تا هر سال با مرور وقایع تاریخی که با هویت مذهبی و انقلابی و ولایت پذیری مردم پیوند خورده است با نگاه نخبگانی و برنامه ریزی‌های کلان فرهنگی در راستای حفظ هویت تاریخی و اشاعه ارزش‌های فرهنگی در میان مردم و به ویژه نسل جدید قدمی مؤثر برداشته شود. شهری که هم در آسمانش ستاره‌ای روشن دارد و هم در دلش مردمانی تاریخ ساز.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->