درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه
سرخط خبرها

همه چیز درباره اعمال روز و شب آغاز ماه رجب | أین الرجبیون

  • کد خبر: ۱۴۶۶۴۳
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
همه چیز درباره اعمال روز و شب آغاز ماه رجب  | أین الرجبیون
بعضی ماه‌های سال به‌عنوان فرصت شناخته می‌شوند. از خدای متعال ممنونم که به همه ما سعادت زنده‌بودن و تجربه قرارگرفتن در ماه مبارک رجب را داده است. ماه رجب هفتمین ماه از ماه‌های قمری است و از ماه‌های حرام است. ۳ ماه دیگر هم به ترتیب قرارا دارند و، چون این از ۳ ماه یادشده جدا افتاده است به آن رجب‌الفرد می‌گویند.

حمیده خلیل‌زاده | شهرآرانیوز؛ در روایات به عنوان «ا... الاصب» به‌معنای «سرای خداوند» نام گرفته است. رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه دارد، از آن نهر آب می‌نوشد. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «ماه رجب برای امت من «ماه استغفار» است. رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است...». در این شماره به ذکر فضیلت ماه پربرکت رجب، ذکر برخی اعمال و رویداد‌های مهم آن می‌پردازیم. برای تکمیل اطلاعات خود می‌توانید به کتاب مفاتیح‌الجنان رجوع کنید.

أین الرجبیون به چه معناست؟

در صحرای محشر بیرقی افراشته می‌شود و همه مردم از اولین و آخرین زیر لوای آن قرار می‌گیرند. با اینکه وادی بسیار وسیع است، اما جای سوزن‌انداختن نیست و مردم مانند تیر در ترکش به‌سختی در کنار هم قرار گرفته‌اند. (بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۱۱) همه سر در گریبان حسرت فرو برده‌اند و عرق شرم از سر و رویشان می‌چکد و البته زمین نیز همچنان بی‌قرار حادثه‌های در شرف وقوع است. (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۰۲) گنهکاران و فریب‌خوردگان قرار ندارند و اهمال‌کاران و غفلت‌زدگان، چون گنگ خواب‌دیده حیرت‌زده‌اند.

جملگی در انتظار موعد رسیدگی به نامه اعمال تک‌تک بندگان هستند که ناگهان منادی ندا سر می‌دهد که «أین‌الرجبیون» اهل ماه رجب کجایید؟
جمعی برمی‌خیزند که چهره‌شان، چون قرص تمام ماه درخشان است. صفوف پریشان و متحیر اهل محشر را می‌شکافند و در پیشگاه حقیقت هستی و مالک این روز می‌ایستند.
منادی، ندا سر می‌دهد که بهشت بر شما گوارا باد و ایشان با آرامشی رشک‌برانگیز به سمت مأمن الهی حرکت می‌کنند.

اعمال مشترک ماه رجب

اعمالی که در اینجا نوشته شده است مختص روز خاصی نیست؛ بلکه در تمامی روز‌های ماه رجب از اهمیت زیادی برخوردار است از جمله:

خواندن دعا

در تمام ماه رجب، این دعا را بخوانید: «یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السّآئِلینَ، و یَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَه»‌ای که مالک حاجات خواستارانی و‌ای که نهاد خاموشان دانی برای هر خواسته‌ای، «مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ. اللّهُمَّ وَمَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ؛» از جانب تو گوشی شنوا و پاسخی آماده است خدایا به حق وعده‌های راستت و نعمت‌های بسیار، «وَ رَحْمَتُکَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ محمد؛» و رحمت و مغفرت از تو خواهم که درود فرستی بر محمّد و آل محمد، «واَنْ تَقْضِیَ حَوائِجی لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ؛» و حوایج دنیا و آخرتم را برآوری که به‌راستی تو بر هر چیز توانایی.

رسول خدا (ص) فرمودند: هر شخصی در ماه رجب صدمرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در آخر صدقه‌ای کنار بگذارد، خداوند رحمت و مغفرت نصیبش می‌کند و هر کس چهارصدمرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد و نیز فرموده‌اند: هر شخصی هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» در ماه رجب بگوید، حسنات و ثواب فراوانی از سوی خداوند بر او نوشته می‌شود.

در یکی از روایات نقل شده است: «هر کس در ماه رجب، در زمان صبح، هفتاد مرتبه و شب همچنین هفتاد مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و بعد از آن، دستان خود را بلند کرده و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَیَّ چنانچه در همان ماه رجب بمیرد، رضایت و خشنودی خداوند از آن او خواهد بود».

در طول این ماه هزار مرتبه بگویید:
«اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان و رحیم آمرزشش را برایتان نشان دهد.

در ماه رجب «سیّد بن طاووس» در «اقبال» فضیلت زیادی برای خواندن سوره «قل هو الله احد» نقل کرده است و از رسول خدا (ص) روایت کرده که هر کس در ماه رجب با نیتی خالص، ۱۰هزار بار سوره «قل هو الله احد» را بخواند، مثل روزی که از مادر متولد شده و از گناه مبرا شده است، وارد عرصه قیامت می‌شود و هفتاد فرشته از او استقبال کرده و به او وعده بهشت را می‌دهند.

روزه‌گرفتن

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هرکس تمام ماه رجب را روزه بگیرد خداوند سه چیز را به او می‌بخشد:
تمام گناهان گذشته او بخشیده می‌شود.
از تشنگی در روز قیامت در امان است.
از بلا‌ها برای تمام عمرش در امان است.

نمازگزاردن

از رسول خدا (ص) در روایتی آمده است که آن حضرت فرمودند: «؛ و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت با یک سلام) و در رکعت اول صدمرتبه «آیه‌الکرسی» بخواند و در رکعت دوم دویست‌مرتبه «قل هو الله احد» قبل از اینکه بمیرد خود را در بهشت نظاره می‌کند و یا حتی کسی دیگر جای او را در بهشت می‌بیند (و برای او تعریف می‌کند).»

اعمال خاص شب اول ماه رجب

به هنگام دیدن هلال ماه رجب این آیه را بخوانید:
«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی
وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ».
در روایتی آمده است رسول اکرم (ص) وقتی هلال رجب را می‏‌دیدند می‏‌گفتند:
«اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا
مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ».
خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمک‌مان ده برای گرفتن روزه و شب‌زنده‌داری و نگهداری زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده.

غسل شب اول ماه رجب

حضرت رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: هر کس در ماه رجب اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، گناهان او پاک می‌شود مانند روزی که از مادر زاده شده است.

زیارت امام حسین (ع) را بخوانید

۲۰ رکعت نماز

یعنی ۱۰ تا دو رکعتی نماز بعد از نماز مغرب خوانده شود. این نماز خود فرد، خانواده و اولادش را از بلا حفظ می‌کند و از عذاب قبر او را مصون می‌دارد.

بعد از نماز عشا دو رکعت نماز این‌گونه خوانده شود:
در رکعت اول «حمد» و «ألم نشرح» یک‌مرتبه و «توحید» سه‌مرتبه و در رکعت دوم «حمد» و «ألم نشرح» و «توحید» و «معوذتین» خوانده شود و پس از سلام، سی مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید و سی مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را مانند روزی که از مادر زاده شده است ببخشد.

۳۰ رکعت نماز

سی‌رکعت نماز خوانده، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک‌مرتبه «حمد» و یک‌مرتبه «قل یا ایّها الکافرون» و سه مرتبه «قل هو الله احد» را بخوانید. در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: هر مرد و زن مؤمنی این نماز را بخواند، خداوند همه گناهان کوچک و بزرگ او را می‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» می‌نویسد.

خواندن دعا

از امام صادق (ع):
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ وَاَنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ، اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَی اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّی لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتی

خداوندا از تو به‌واسطه اینکه فرمانروایی و بر هر چیزی توانایی و هر چه خواهی می‌شود، خداوندا من به‌سوی تو به‌واسطه پیامبرت محمد (ص) روی آورده‌ام.‌ای محمّد‌ای رسول خدا به‌راستی من به تو روی آورده‌ام به درگاه خدا. پروردگار من و تو را دعا کرد بلکه به‌واسطه تو حاجت‌روا گردم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->