جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

تبیین آیت الله «شب زنده دار» از امور هشت گانه‌ای که باید مورد توجه حوزویان قرار بگیرد

  • کد خبر: ۱۵۱۷۸۷
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
تبیین آیت الله «شب زنده دار» از امور هشت گانه‌ای که باید مورد توجه حوزویان قرار بگیرد
آیت الله «شب زنده دار» عضو فق‌های شورای نگهبان در سخنانی امور ۸ گانه‌ای که باید مورد توجه حوزویان قرار بگیرد را تبیین کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در همايش «تبيين منشور روحانيت» که صبح امروز ، ۴ اسفند، و همزمان با سی و چهارمین سالروز صدور پیام تاریخی «منشور روحانیت» توسط امام خمینی (ره) در هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، آیت الله «محمدمهدی شب زنده دار» عضو فقهای شورای نگهبان با ضمن تجلیل از جایگاه حوزه های علمیه در تبیین حقایق دینی گفت: اگر حوزه های علمیه نبود، قطعاً آثار ائمه علیهم السلام از بین می‌رفت و حوزه های علمیه، واضح هست نور چشمان حضرت بقیه الله در عصر حاضر هستند.

وی افزود: امام (ره) با آن ذکاوت و روشن بینی، دغدغه‌های مهمی راجع به حوزه‌های علمیه دارند که در منشوری که در ۳ اسفند ۱۳۶۷ منتشر کردند، بیان شده است و این موارد باید مورد توجه روحانیان قرار بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تبیین ۸ مساله مهم و با استناد به منشور روحانیت پرداخت و گفت: یکی از نخستین و مهمترین دغدغه های امام (ره) بیم از نفوذ بیگانگان در جایگاه و فرهنگ حوزه‌های علمیه است. حوزه های علمیه فرهنگ خاص خود را در طول زمان داشتند. فرهنگ دفاع از اسلام، شب و روز نشناختن در دفاع از شریعت، در مقابل کجروی ها ایستادن، قناعت و زهد در زندگی و تحصیل و تحقیق، فرهنگ حوزه ها را شکل می دهد. اما امام (ره) بیم آن داشتند که نکند این فرهنگ به واسطه دسیسه های دشمنان رخت بربندد و دشمنان، امتیازات و موفقیت های حوزه را از آن بگیرد.

آیت الله شب زنده دار در ادامه افزود: نکته مهم دیگر، جمع بین وظیفه تبیین واقعیات از یک طرف است و این که از سوی دیگر، برخورد با بعضی از افراد بهانه به دست دشمن ندهد و اینگونه تصور نشود که نظام با علما و بزرگان مشکل دارد. این ظرافت ها باید به‌خوبی مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: ممانعت از به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد، مسئله دیگری است که هم در حوزه های علمیه و هم در جامعه اسلامی مهم است. دشمنان در تلاش هستند جامعه اسلامی را به بهانه های مختلف تفکیک کنند و وحدت را از بین ببرند. البته اختلاف سلیقه امری طبیعی است. ولی نباید به بهانه این اختلاف سلیقه، وحدت مورد خدشه قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر، بیم از تاخیر در رسیدن به اهداف انقلاب است. انقلاب برای اهدافی به وجود آمده که بسیاری از آن را ممکن است هنوز به آن دست نیافته باشیم. اما این دست نیافتن یا تاخیر در دست یافتن، نباید ما را مایوس کند و این از دغدغه‌های امام (ره) بوده است.

آیت الله شب زنده دار در ادامه به بیان دغدغه دیگری از امام (ره) در منشور روحانیت پرداخت و گفت: نکته دیگر این است که نباید خودمان و ملت و مسئولان کشور را دست کم بگیریم و عقلانیت را در تفکر دیگران ببینیم. ما در جایی که به تئوری‌های دیگران توجه کردیم ضرر کردیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر مورد توجه امام (ره) بیم از موثر واقع شدن تبلیغات سوء دشمنان علیه روحانیت است. ما نباید دشمن را ضعیف بدانیم. همان دشمنان بودند که ائمه علیهم السلام را خانه‌نشین کردند و این آگاهی و بصیرت برای روحانیت لازم است.

وی در ادامه به موضوع مهم تحصیل در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: دغدغه دیگر مهم امام (ره) تاکید بر روش صحیح تحصیل و تحقیق در دروس حوزه ها بود و این که اجتهاد به سبک فقه جواهری باید مورد توجه طلاب حوزه های علمیه قرار داشته باشد.

آیت الله شب زنده دار در بخش پایانی سخنان خود، به موضوع مهم دیگری از دغدغه های امام (ره) اشاره کرد و گفت: زمان و مکان ۲ عنصر دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد هستند. ممکن است شرایط مختلف، موضوعی را عوض کند و قهرا حکم درباره این موضوع نیز عوض می شود و این موضوع مهم باید مورد توجه علمای دین قرار بگیرد.
 
 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->