نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

بیماران مشهدی همچنان نیازمند اهدای خون

  • کد خبر: ۱۵۷۴۹۷
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
بیماران مشهدی همچنان نیازمند اهدای خون
با وجود وضعیت سبز ذخایر خونی استان و شهر مشهد، نیاز به اهدای خون در ماه رمضان به‌شدت احساس می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، هرچند میزان ذخایر خونی استان و شهر مشهد در وضعیت سبز قرار دارد، تقارن روز‌های نخستین سال با ایام ماه رمضان همواره سبب کاهش اهدای خون می‌شود و نگرانی‌هایی را برای تأمین خون موردنیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند. متولیان عرصه تأمین و انتقال خون خراسان‌رضوی هم هم‌زمان با تقارن این دو مناسبت مهم، دوباره با درخواست از شهروندان و زائران رضوی خواستار اهدای خون مردم خداجو برای پیشگیری از کمبود ذخایر خونی استان شده‌اند.

مسئول واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره‌کل انتقال خون خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا با قدردانی از همکاری خوب مردم و همراهی اصحاب رسانه برای عبور از بحران کمبود خون در پایان سال گذشته، اظهار کرد: کاهش میزان مراجعه برای اهدای خون هم‌زمان با آغاز سال جدید که مسافرت‌های نوروزی افزایش می‌یابد و همچنین فرارسیدن ماه مبارک رمضان همواره پیش‌بینی‌پذیر است. بااین‌حال، به‌دلیل حضور خوب اهداکنندگان خون در استان و شهر مشهد توانسته‌ایم ذخیره خون استان را به هشت تا دوازده روز برسانیم و این جایگاه سبز را تا امروز حفظ کنیم.

محمد شریف‌الحسینی افزود: بااین‌حال، تا پایان ماه مبارک رمضان، نیازمند مراجعه همه گروه‌های خونی به‌ویژه گروه‌های خونی منفی به پایگاه‌های انتقال خون مستقر در استان و مشهد هستیم.

او با اشاره به نیاز ۶۲ مرکز درمانی و بیمارستان خراسان‌رضوی به خون، بیان کرد: در ایام ماه رمضان در نوبت صبح دو پایگاه امام‌رضا (ع) واقع در میدان تقی‌آباد و پایگاه شهید سلیمانی واقع در بولوار استقلال و پس از افطار نیز همه پایگاه‌های شش‌گانه انتقال خون مشهد از ساعت ۲۰ تا ۲۴ آماده خدمت‌رسانی به اهداکنندگان خون هستند.

به گفته سخن‌گوی اداره‌کل انتقال خون استان، در شهرستان‌ها نیز این فعالیت در جریان است.

اهدای خون با روزه‌داری منافاتی ندارد

وی بیان کرد: اهدای خون به‌هیچ‌وجه با روزه‌داری منافاتی ندارد و مردم روزه‌دار با نوشیدن به‌اندازه مایعات از افطار تا سحر می‌توانند در این کار خداپسندانه سهیم و شریک شوند.
شریف‌الحسینی درباره اهدای خون خراسانی‌ها و مشهدی‌ها در سال گذشته هم گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۹۹ هزارو ۷۱۳ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که این میزان در مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۸۹ هزارو ۶۳ نفر بوده و به‌عبارتی ۶ درصد رشد در میزان مراجعه‌کنندگان ثبت شده است.

او اضافه کرد: در فرایند خون‌گیری نیز این رشد در استان مشهود است و میزان خون‌های دریافت‌شده از ۱۴۲ هزارو ۸۷۴ واحد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۱ هزارو ۳۰ نفر یا واحد خون در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
شریف‌الحسینی ادامه داد: همچنین، ۵۴ درصد این اهداکنندگان را اهداکنندگان مستمر، ۳۰ درصد را اهداکنندگان باسابقه و ۱۶ درصد را اهداکنندگان بار اولی شامل می‌شوند.

او با بیان اینکه میزان اهداکنندگان بار اولی ۱۱ درصد رشد داشته است، گفت: پارسال ۲۳ هزارو ۸۰۵ اهداکننده خون برای نخستین‌بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند که این میزان در مدت مشابه سال قبل آن ۲۱ هزارو ۵۲۱ نفر بوده است.

شریف‌الحسینی با بیان اینکه ۹۴ درصد اهداکنندگان خون را آقایان و ۴ درصد را خانم‌ها شامل می‌شوند، افزود: پارسال ۸ هزارو ۳۸۹ خانم خون اهدا کردند که این میزان در سال ۱۴۰۰، ۷ هزارو ۷۲۲ نفر بوده است و دراین‌زمینه شاهد ۹ درصد رشد هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->