اکران ۵۰ قاب مفاخر شهری به تصاویر خادم الحسین (ع) همزمان با دهه اول محرم ۱۴۰۴ اجرای طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در ایام تابستان ۱۴۰۴ ثبت ۵ هزار و ۵۰۰ موقوفه با نیت‌های محرم و صفر در خراسان رضوی اجتماع «احلی من العسل» در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود + زمان درباره شهید علی باکوئی، دانشمند هسته‌ای که در حملات رژیم صهیونیستی شهید شد | ستاره‌ها خاموش نمی‌شوند نیاز‌های امروز جامعه به آموزه‌های مربوط به روز تاسوعا چیست؟ عاشورا را از خون شهیدانمان می‌خوانیم درباره شهید محمدرضا صدیقی صابر و خانواده شهیدش | فدائیان وطن کودک، جوان و نوجوان شیعه هنوز هم شهید می‌دهد | ندای «هَلْ‌مِنْ‌ناصِرٍ» هنوز به گوش می‌رسد مسئله فلسطین از منظر برخی از مهم‌ترین اندیشمندان معاصر جهان | نهیب فیلسوفان و مورخان بر سر رژیم صهیونیستی دیدار تولیت آستان قدس رضوی با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت (۹ تیر ۱۴۰۴) مداحی میثم مطیعی به یاد سردار شهیدحاجی‌زاده + فیلم و متن مراسم تشییع پیکر مطهر ۴ شهید جنایت رژیم صهیونی، در مشهد برگزار شد + فیلم (۹ تیر ۱۴۰۴) «حسینیه حرم» میزبان هیئات مذهبی سراسر کشور + فیلم طرح «میز خدمت حقوقی» با حضور وکلای قوه‌قضائیه در مساجد خراسان رضوی اجرا می‌شود ایران و ذهن‌های تسخیر شده شهید سعید برجی، دانشمند هسته‌ای که هرگز ناامید و خسته نشد سه‌ساله‌ای در قلب کودکان عاشورایی| سومین گردهمایی کودکانه به یاد حضرت رقیه (س) در حرم رضوی برگزار شد آیت‌الله مکارم شیرازی: تهدیدکننده رهبری و مرجعیت حکم محارب دارد
سرخط خبرها

توهم آزادی یا آزادی سعادتمندانه؟ (۱)

  • کد خبر: ۱۶۰۸۳۳
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
توهم آزادی یا آزادی سعادتمندانه؟ (۱)
درباره آزادی، معنایی که مورد وفاق همه هست، این است که انسان حوزه اختیاراتش گسترده‌تر و قدرت انتخاب‌های متنوع تری داشته باشد.

برای اینکه بخواهیم معنا و مفهوم درستی از آزادی فرهنگی را در جمهوری اسلامی مورد کنکاش قرار بدهیم و میزان بودن یا نبودن آن را ارزیابی کنیم، در ابتدا باید بدانیم عناصر این موضوع یعنی هم آزادی مهم هست، هم فرهنگ و هم آزادی فرهنگی.

برای پاسخ به سؤال مذکور، نگاه بنیادین به مفهوم آزادی تعیین کننده است. درباره آزادی، معنایی که مورد وفاق همه هست، این است که انسان حوزه اختیاراتش گسترده‌تر و قدرت انتخاب‌های متنوع تری داشته باشد.

در ارتباطات اجتماعی و انتخاب‌های فرهنگی هم طبیعتا این گونه است؛ منتها نکته اینجاست که این تعریف از آزادی برای اینکه تعریف روشنی را برای آزادی یا سلب آزادی انسان در اختیار قرار دهد، کافی نیست؛ بلکه صرفا یک تعریف انتزاعی از آزادی است، چراکه در زندگی واقعی انسان چیز‌هایی را از دست می‌دهد تا چیز‌های دیگری را به دست بیاورد و به هرحال تزاحم عملی وجود دارد. به طور مثال من وقتی با شما صحبت می‌کنم، طبیعتا فرصت صحبتم با شخص دیگر محدود می‌شود.

پس هر انتخاب انسان باعث می‌شود انتخاب‌های بعدی او سمت و سو و جهت پیدا کند؛ بنابراین در بدو امر به نظر می‌آید انسان آزاد است که توانسته است چنین انتخابی داشته باشد؛ اما وقتی که به صورت واقعی نگاه می‌کنیم، هم انتخاب خود انسان برای انتخاب‌های بعدی او حد مشخص می‌کند و هم انتخاب‌های دیگران برای انتخاب‌های انسان محدوده تعیین می‌کند؛ بنابراین این سؤال مهم می‌شود که انسان برای دست یافتن به آزادی، چه محدودیت‌هایی را باید بپذیرد؟ در هر فرهنگی و در هر نوع زندگی‌ای اعم از یک زندگی الهی و معنوی و یک زندگی پر از فسق و فجور باید این توجه را داشته باشیم که به قیمت به دست آوردن یک نوع آزادی، درواقع نوعی از محدودیت را پذیرفته ایم.

انسان سعادتمند کسی است که می‌داند با استقبال از چه نوع آزادی، چه نوع از محدودیت را می‌پذیرد؟ در واقع این محدودیت از او سلب آزادی نمی‌کند، بلکه محدوده آزادی او را انتخابگرانه جهت می‌دهد.

بر این اساس است که در فرهنگ اسلامی، پیامبر گرامی اسلام (ص) ستوده شده به اینکه اول بنده خداست و بعد پیامبر خدا و این نشان دهنده این است که پیامبر (ص) در مقام نبوت که اشرف کائنات است و اختیار ایشان در عالم وجود با هیچ شخصیت دیگری در عالم اسلام قابل مقایسه نیست و بیشترین انتخاب آزادگی را در عالم هستی دارد، درعین حال بیشترین مقام بندگی و عبودیت را دارد که به این مقام آزادی رسیده است.

درواقع یک توهم آزادی داریم و یک آزادی واقعی و حقیقی و سعادتمندانه که در یادداشت بعدی بیشتر این بحث را خواهم شکافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->