چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چینی‌ها در راه ایران برای قطار مشهد-تهران

  • کد خبر: ۱۶۳۲۱۲
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
چینی‌ها در راه ایران برای قطار مشهد-تهران
به گفته معاون استاندار خراسان‌رضوی، قرار است سرمایه‌گذار چینی از محل پروژه بازدید میدانی هم داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، پس‌از‌آنکه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، به‌تازگی اعلام کرد که «مقدمات عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران فراهم شده و در آستانه عقد قرارداد است»، حالا جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، می‌گوید که قرار است در‌همین‌راستا شرکت چینی در تهران حضور پیدا کند و بازدیدی هم از محل پروژه داشته باشد.

قطار سریع‌السیر مشهد-تهران همان مگاپروژه‌ای است که پس از گذشت بیش‌از‌یک‌دهه که پروژه قطار‌برقی مشهد-تهران به سرانجام نرسید، جایگزین آن شد. این پروژه مدتی است که در فهرست اولویت‌های سه‌گانه خراسان‌رضوی جای خود را باز کرده و البته در سطح ملی نیز مسئولان پیگیر اجرای آن هستند. شاهد مثال این ادعا هم این است که پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران یکی از محور‌های رایزنی رئیس‌جمهور کشورمان با مقامات چینی در سفر بهمن‌ماه پارسال آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی به پکن بود تا شاید گره تأمین‌مالی آن باز شود و این خط ریلی به عنوان یکی از مسیر‌های زیارت در خدمت زائران بارگاه‌منور‌رضوی قرار گیرد.

نظری به‌تازگی در‌این‌باره گفته است که در سفر بهمن‌ماه پارسال رئیس‌جمهور به چین، سند‌های مختلفی برای همکاری بیشتر به امضا رسید و چین در ساخت قطار سریع‌السیر مشهد-تهران مشارکت دارد.
رستم قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی، هم اوایل آبان‌ماه پارسال از انجام مطالعه اولیه برای پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران، با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر، از سوی چین، ظرف دو ماه خبر داده بود.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، نیز اسفند‌ماه پارسال گفته بود که عملیات اجرایی این پروژه در سال آینده (امسال) آغاز می‌شود.

تأمین اعتبار غیردولتی

ساخت این مگاپروژه اگرچه به گفته خدایی، معاون استاندار خراسان‌رضوی، نیازمند ۶۰۰‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار است، در آلبوم اقتصادی امسال فقط ۱۰۰‌میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است؛ اعتباری که پارسال هم چندان شایان‌توجه نبود و دولت برای ساخت آن فقط ۹۶‌میلیون تومان پیشنهاد کرده بود. خدایی البته در توضیح این مسئله پیش‌تر به خبرنگار شهرآرا گفته بود که این پروژه با طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران متفاوت است و قرار نیست تأمین‌اعتبار آن بر عهده دولت باشد، زیرا چنین پروژه‌ای اعتبار سنگینی می‌طلبد که تأمین آن از عهده دولت خارج است.

او حالا درباره جزئیات سفر سرمایه‌گذار چینی به تهران می‌گوید: پیگیری‌های بعدی باید از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باشد و ما نیز از خراسان‌رضوی به عنوان بهره‌بردار پیگیر این مسئله هستیم.

خدایی ادامه می‌دهد: فقط به ما اعلام شده که قرار است شرکت چینی در تهران حضور یابد و از محل بازدید داشته باشد.
جزئیات قرارداد چیست؟ پاسخ معاون استاندار خراسان‌رضوی این است: پس از حضور شرکت چینی در تهران، جزئیات فنی قرارداد نهایی و قرارداد منعقد می‌شود و اکنون اطلاعات بیشتری نداریم.
از او درباره زمان حضور نمایندگان چینی در تهران می‌پرسیم. خدایی پاسخ می‎دهد: زمان حضور سرمایه‌گذار هنوز مشخص و قطعی نیست و این مسئله را نیز باید وزارت راه‌و‌شهرسازی پیگیری کند.

عاقبت‌به‌خیری پروژه؟

با وجود همه پیگیری‌های مسئولان ملی، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا چینی‌ها که پیش‌تر در سرمایه‌گذاری در پروژه قطار‌برقی مشهد-تهران بدعهدی کرده بودند، این بار به عهد خود وفادار خواهند بود؟ آیا سرانجام، عاقبت این قطار به‌خیر خواهد شد و پس از گذشت بیش از یک دهه، چشم زائران و مجاوران حرم شمس‌الشموس (ع) را روشن خواهد کرد یا نه؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->