۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
سرخط خبرها

عیدی و سنوات کارگران چگونه محاسبه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۶۶۸۷
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
عیدی و سنوات کارگران چگونه محاسبه می‌شود؟
بهمن ماه که می‌رسد، برای کارگران با استرس‌هایی همراه است. از یک سو میزان افزایش دستمزد سال آینده باعث نگرانی کارگران می‌شود و از سوی دیگر بخشی از کارگران نگران قرارداد‌های کاری خود هستند، که با پایان سال تمدید نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی رغم اینکه مطابق قانون کارگران باید به تعداد روز‌هایی که کارکرده اند مستحق دریافت عیدی و سنوات باشند، ولی هستند کارگرانی که عید را بدون دریافت عیدی و سنوات و گاهی با معوقات حقوق سپری می‌کنند.
طبق آمار‌هایی از سوی نمایندگان کارگران گفته می‌شود بیش از ۹۶ درصد قرارداد‌های کار در حال حاضر موقت است. زمانی که صحبت از قرارداد موقت می‌شود، قرارداد‌های سفید امضا، کوتاه مدت، سه ماهه، یک ماهه و در بهترین حالت یک ساله را شامل می‌شود.


اما این روز‌ها مشکل مدت قرارداد در کنار حقوق‌های معوق در بخش زیادی از کارگاه‌ها به مشکل کارگران افزوده شده است. مشکلی که خیلی هم نمی‌توان گفت مستقیماً به کارفرما ربط دارد. واحد‌های تولیدی در حال حاضر تحت تأثیر شرایط اقتصادی حال و روز خوبی ندارند و مشکلات زنجیره وار آن‌ها به کارگران هم رسیده و در حال حاضر بخشی از کارگران با حقوق‌های معوق ۴ تا ۵ ماهه به پایان سال نزدیک می‌شوند.

این کارگران در بهترین حالت سال نو را به گونه‌ای آغاز می‌کنند که حقوق‌های معوق خود را دریافت کرده، اما به دلیل کمبود بودجه در واحد تولیدی خود عیدی و سنواتی دریافت نکرده اند.

 

کارگرانی که از سنوات بی‌بهره‌اند


اما کارگرانی که قرارداد مشخص و در چارچوب قانون کار ندارند معمولاًً از سنوات بی بهره می‌شوند چرا که کارفرمایان با هدف فرار از بیمه کردن نیروی کار، پرداخت نکردن سنوات و واریز کمتر عیدی قرارداد‌های کار را در چارچوب قانون کار منعقد نمی‌کنند.


علی رغم اینکه مطابق قانون کارگران به سنوات و تعداد روز‌هایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و میزان عیدی و پاداش پایان سال بسته به مدت قرارداد و کارکرد آن‌ها متفاوت است، اما هستند کارگرانی که در واحد‌های مختلف به بهانه‌های مختلف از این حق قانونی محروم می‌شوند.


زمان و مبلغ عیدی کارگران


علی خدایی عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در این شورا در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولاً عیدی کارگران اسفند ماه پرداخت می‌شود، البته منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود، اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است.


وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حد اقل مزد تجاوز نکند که امسال حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد کارگران یعنی به میزان ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر عیدی ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.


عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد میزان حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید:

 مبنای محاسبه عیدی و پاداش کارگران چگونه است؟ 

واریز عیدی بازنشستگان از ۱۵ بهمن‌ماه

 

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه در جلسه روز گذشته شورای عالی کار فعالیت مناطق آزاد به رسمیت شناخته شد گفت: تعیین دستمزد منطقه‌ای منتفی شد.


علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه در جلسه روز گذشته، دستمزد به صورت منطقه‌ای منتفی شد گفت:یکی از موضوعات مهم مطرح شده ارائه گزارش کمیته دستمزد بود و با تصویب و هماهنگی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت بحث دستمزد منطقه‌ای منتفی شد. بررسی خروجی‌های شورای عالی کار این بود که براساس کار کارشناسی انجام شده، امسال نیز به روال همیشه، مزد ملی برای سراسر کشور تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه در جلسه قبلی شورای عالی کار مقرر شده بود که در جلسه‌ی بعدی بحث وضعیت کارگران شاغل در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بررسی شود گفت:کارگران شاغل در این مناطق به دلیل تبعیت از مقررات خاص اشتغال حاکم بر این مناطق، با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ بنابراین طبق مصوبه شورای عالی کار به استناد رأی ۳۶۶ هئیت عمومی دیوان عدالت اداری مقرر شد در مواردی که مقررات خاص اشتغال در این مناطق با ضعف مواجه است و مسکوت مانده، از قانون بالادستی یعنی قانون کار تبعیت شود.


عضو کارگری شورای عالی کار با تاکید بر اینکه با تصمیم اعضای شورای عالی کار ورود این شورا به مسائل مربوط به روابط کار و اشتغال کارگران مناطق آزاد به رسمیت شناخته شد، گفت: اول کمیته سه جانبه‌ای برای بررسی وضعیت فعلی کارگران شاغل در این مناطق تشکیل شد تا مشکلات کارگران این مناطق احصاء شود.


این عضو کارگری شورای عالی کار افزود:یکی از مهمترین درخواست‌های گروه‌های کارگری ورود شورا به مشکلات کارگران شاغل در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بود. متأسفانه در بسیاری از موارد حتی مقررات خاص اشتغالی که برای این مناطق نگاشته شده، رعایت نمی‌شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->