به گزارش شهرآرانیوز، اگر یادتان باشد تابستان سال ۱۳۹۷ بود که ترامپ از برجام خارج شد و از آن زمان تاکنون هر وقت صحبت از نرخ دلار و تحریمها میشود، بیشتر تحلیلگران نقطه آغاز تحولات اخیر را به آن ماجرا گره میزنند. این مسئله ربطی به بازار خودرو ندارد، حداقل در این گزارش ندارد. اما این مثال را همین ابتدا آوردیم تا یک نکته مهم را روشن کنیم. این روزها بازار خودرو آبستن تحولات زیادی است و بعید نیست که در ماهها و حتی سالهای بعد، برای تحلیل بازار خودرو به این روزها اشاره کنیم. مثل اتفاقی که برای دلار افتاد و ذکر مثالش رفت.
دیروز شورای رقابت، یکی از اصول قانونی برای فروش خودرو را کنار گذاشت. قرار است از این به بعد افرادی که صاحب پلاک فعال هستند و خودروشان بیش از پنج سال عمر دارد نیز بتوانند برای خرید خودرو ثبت نام کنند. این تصمیم برخلاف بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل خودرویی شورای رقابت بود و دیروز یک تبصره بر آن افزوده شد و به وزارت صمت ابلاغ شد.
تبصره هم این بود: «کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک یادشده، بیش از پنج سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنا هستند.» این تبصره بعد از کاهش قیمت میان نرخ کارخانهای محصولات خودروسازان با بازار اتفاق افتاده است و میتوان آن را به عنوان گامهای نخست برای بازگشت شرایط عادی به بازار خودرو دانست.
در هفتهای که گذشت اتفاقات زیادی در بازار خودرو رخ داد، اما مهمترین آنها کاهش قیمتها بود. بررسیها نشان میدهد ظرف یک هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۸۵ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت پژو۲۰۶ تیپ۳ پانوراما مدل۱۴۰۲ طی یک هفته گذشته حدود ۴۵میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با قیمت ۵۲۰میلیون تومان به فروش میرود. رانا پانوراما پلاس مدل۱۴۰۲ هم با کاهش ۴۵میلیون تومانی، به قیمت ۵۲۰میلیون تومان رسیده است.
یکی از اتفاقات مهم در حوزه سیاست گذاری که بازار خودرو را این روزها تحت تأثیر قرار داده است، سیاستهای جدید مالیاتی است. در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خودرو یکی از اموالی است که مشمول مالیات میشود. بر این اساس، در صورتی که خریدار خودرو در مدت کمتر از یک سال اقدام به فروش خودرو کند، در این صورت ۳۰درصد مشمول مالیات میشود. همچنین فروش خودرو بین یک تا دو سال پس از خرید، حدود ۲۰درصد و فروش بین دو تا سه سال حدود ۱۰درصد مشمول مالیات میشود.
انصراف ۵۰ درصد از متقاضیان خرید خودرو مونتاژی را میتوان نتیجه این سیاست و کاهش نرخ دلار دانست. درواقع با کاهش نرخ دلار و کاهش قیمت خودروهای مونتاژی، حاشیه سود خرید آنها از نظر درصدی به زیر ۱۰ درصد و حتی صفر رسید. از این رو خریداران غیرمصرفی از بازار خارج شدند. خروج پول سفته بازان از بازار خودرو نیز خود به کاهش تقاضا و کاهش قیمت منجر خواهد شد.