گذری بر تاریخ کاشی‌کاری در حرم‌مطهر‌رضوی؛ از دوره تیموری تا کنون محرم و صفر چگونه اسلام را زنده نگه داشته است؟ با آن دست‌های حنایی مستندات تاریخی درباره جایگاه و مقام حضرت زینب(س) مراسم شام غریبان حسینی در حرم مطهر رضوی+ فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۶) آیت‌الله علم‌الهدی: اشک بر سیدالشهدا(ع) از نشانه‌های مؤمن است جزئیات برگزاری مراسم شام غریبان در حرم مطهر رضوی (۲۶ تیرماه ۱۴۰۳) ویدئو| نوجوانانی که دل در گرو حسین(ع) دارند | روایتی از دسته عزای نوجوانان محله احمدآباد مشهد عبور روزانه سه هزار زائر عتبات عالیات از مرز چذابه سید کاظم روح‌بخش، حاجی مشهدی آزاد شد + فیلم ابوالفضل العباس (ع) مظهر ولایتمداری و جوانمردی | عزاداران حسینی به سمت حرم رضوی رهسپار شدند + فیلم حرم امام رضا (ع) در روز تاسوعا غرق در ماتم و عزا شد + فیلم حال و هوای تاسوعای حسینی در کربلای معلی (۲۵ تیر ۱۴۰۳) برگزاری مراسم تاسوعای حسینی و عزای حضرت عباس(ع) در شهرهای مختلف ایران ای اهل حرم، میر و علمدار نیامد | عزاداری تاسوعای حسینی در مشهد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) + ویدئو دمام‌زنی؛ یادگاری از جنوب کشور در مشهدالرضا(ع) | عزاداری هیئت مذهبی روضة‌الشهدا در میدان فلسطین مشهد
سرخط خبرها

مراسم عزاداری شب شهادت امام باقر (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد

  • کد خبر: ۱۷۱۲۴۴
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
مراسم عزاداری شب شهادت امام باقر (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد
حرم مطهر رضوی در شب شهادت پنجمین امام شیعیان، حضرت امام محمد باقر (ع) رخت عزا بر تن کرد.

به گزارش شهرآرانیوز- در شب شهادت پنجمین چراغ هدایت؛ حضرت امام محمدباقر (ع) بیرق‌های عزا بر فراز گنبد حرم مطهر رضوی برافراشته شد و زائران و مجاوران در سوگ شهادت این امام همام اشک ماتم ریختند و بر سر و سینه زدند.
در این شب جای جای حرم مطهر رضوی شاهد برگزاری مراسم عزاداری و مرثیه خوانی به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع) بود و زائران و مجاوران این مصیبت را به محضر، ولی نعمتشان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت گرفتند.
ویژه برنامه شب شهادت امام محمدباقر (ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد و در این مراسم حاج احمد واعظی مداح و مرثیه سرای اهل بیت (ع) به قرائت زیارت امین‌الله و اجرای برنامه مرثیه سرایی و نوحه خوانی پرداخت.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام سیدحسین سیدی؛ شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت (ع) جدیدترین سروده‌های خود در وصف مناقب و فضایل حضرت امام محمدباقر (ع) را برای عزاداران قرائت کرد.  مرثیه سرایی ابراهیم قانع و ابراهیم احمدی از دیگر برنامه‌های شب شهادت امام محمد باقر (ع) در حرم مطهر رضوی بود.
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل مقری در ادامه این مراسم در جمع عزاداران به بررسی ضرورت انجام انقلاب علمی در زمان امامت امام محمدباقر (ع) پرداخت و گفت: ایشان پرچمدار انقلاب فرهنگی و علمی در اسلام بود.

وی افزود: امام محمدباقر (ع) پرچمدار نهضت علمی در جامعه شیعی هستند چرا که در زمان این امام همام زمینه برای انجام فعالیت‌های علمی فراهم شد.
وی در خصوص ضرورت انجام انقلاب علمی در امامت امام محمدباقر (ع) بیان کرد: نهضت علمی امام محمدباقر (ع) در اوایل صده دوم تاریخ اسلام انجام شد و در این زمان تقریبا هشتاد سال از رحلت پیامبر اکرم (ص) گذشته بود و مسائلی که در این بازه زمانی به وجود آمده بود ضرورت یک انقلاب فرهنگی در جامعه شیعی را ایجاب می‌کرد.
این کارشناس دینی بیان کرد: بعد از رحلت رسول الله (ص) مهمترین واقعه‌ای که رخ داد بیست و پنج سال خانه نشینی امیرالمومنین علی (ع) بود. در این مدت باب علم پیامبر (ص) به روی مردم بسته شد و مردم جامعه اسلامی از سرچشمه علم علوی محروم شدند.
وی افزود: در این مدت همچنین امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) هر کدام به مدت ده سال و حضرت امام سجاد (ع) نیز بیش از سی سال خانه نشین شدند و در این مدت مردم از علوم اهل بیت (ع) محروم شدند.
سخنران حرم رضوی تصریح کرد: مساله بعدی که در بعد از رحلت رسول خدا (ص) به وجود آمد، ممنوع شدن نقل احادیث نبوی و از بین بردن این احادیث گهربار بود که این امر به مثابه خسارتی بزرگ برای جامعه اسلامی محسوب می‌شد.
وی عنوان کرد: همه این مسائل که منجر به محروم شدن جامعه اسلامی از علوم اهل بیت (ع) بود، ضرورت انجام یک انقلاب فرهنگی را ایجاب می‌کرد که این فرصت در زمان امامت امام محمدباقر (ع) که مصادف با دوران افول خلفای بنی امیه بود برای ایشان فراهم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->