فرزانه شهامت - مراسم رونمایی از خط رنگ سپر ایرانخودرو خراسان با حضور فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، انجام شد. در این مراسم که روز پنجشنبه در سایت این مجموعه واقع در شهرک صنعتی بینالود برگزار شد، از عبارتهایی، چون بزرگترین خط رنگ سپر خودرو در شرق کشور، رعایت استانداردهای محیط زیستی، صرف اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی، ظرفیت تولید ۲۲۰۰ سپر در روز، داخلیبودن فناوریها و صرف ۲۲ ماه زمان برای احداث بهعنوان ویژگیهای پروژه نام برده شد.
مقیمی که پس از برکناری مدیرعامل سابق، از شهریور تاکنون مدیریت این مجموعه را عهدهدار است، این روزها حضور پررنگی در رسانهها دارد. افتتاح خطوط توسعه، امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت دفاع و رونمایی از خط تولید دناپلاس، به اضافه اعلام بدهی ۹۰۰۰ میلیارد تومانی این مجموعه به قطعهسازان، خبرهایی است که این روزها گوش علاقهمندان بازار خودرو را درباره فعالیتهای این گروه صنعتی تیز کرده است. او در جمع خبرنگاران با سؤالات متعددی مواجه شد که یکی از آنها تقاضای توضیح بیشتر برای مقابله با روباتهایی بود که امکان حضور در پیشفروش خودرو را از مردم سلب کردهاند. مقیمی دراینباره گفت: ورود روباتها به ثبتنام و ایجاد شرایط نابرابر خرید از منابع مختلف به ما منعکس شده است. همکاران ما به صورت شبانهروزی درحال تلاش برای رفع این مشکل هستند. درحالیکه سایت زیر بار مراجعه مردم است، اقدامات (برای مقابله با روباتها) ریسک دارد، اما ما این خطر را پذیرفتهایم.
مقیمی اضافه کرد: شاید مردم اطلاع نداشته باشند، اما کسانی که وارد این فضاها شدهاند، میدانند که همین حالا هم روباتهایی هستند که به سایت مراجعه میکنند و ما آنها را به فهرست سیاه وارد کردهایم تا امکان ورود نداشته باشند. تلاشمان این است برای تمام کسانی که اراده و شرایط لازم برای خرید خودرو را داشته باشند، شرایط خرید فراهم شود.
تولید کم نیست، تقاضا بالاست
او با اشاره به بالاتربودن تقاضا نسبت به عرضه خودرو، افزود: ظرفیت تولیدمان را به حالت قبل برگرداندهایم و حتی برنامه داریم که سال آینده به تدریج تولیدمان را به ۳۰۰۰ دستگاه در روز برسانیم، اما همچنان تقاضا از عرضه بیشتر است و در چنین شرایطی صف خرید ایجاد میشود. وزارت صمت برای پاسخ به تقاضاهای کنونی برنامهای را تهیه کرده است که چند روز دیگر اعلام میکند. خبر مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درباره برنامههای این گروه برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی سربسته بود. او تحریمها را دلیل ارائهندادن توضیحات بیشتر بیان کرد و گفت: ضمن تلاش برای بهبود استاندارد خودروهای احتراقی، برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی هم درحال تلاش هستیم. پلتفرم الکتریکی در خردادماه رونمایی خواهد شد. به دلیل مسائل تحریمی فعلا نمیتوانیم توضیحات بیشتری ارائه دهیم. جلسات خوبی برگزار شده است. نیاز به نقدینگی داریم، اما برای اینکه خودمان را در سطح فناوریهای روز دنیا قرار بدهیم و خدمترسان خوبی برای مردممان باشیم، اراده داریم.
او با اشاره به همکاری این گروه با ۵۷۰ قطعهساز داخلی، از عزم گروه صنعتی ایرانخودرو برای بومیسازی قطعات لازم اینطور گفت: برای بومیکردن قطعات خارجی به هر مجموعهای که اعلام آمادگی کند، قول قرارداد دستکم پنج ساله میدهیم و خریدهای آینده را تضمین میکنیم. با هماهنگی بانکهای عامل، سرمایه لازم آنها تأمین میشود. مقیمی ادامه داد: ۵۸ میلیون یورو رقم شایان توجهی برای شرایط کنونی کشور است که تاکنون با بومیسازی و تولید انبوه ۵۰ قطعه، صرفهجویی ارزی شده است. البته تعداد قطعات بیش از اینهاست و هرکدام درحال طیکردن مراحل مختلفی مثل طراحی، آزمایش و... هستند. او در پاسخ به سؤالی درباره بدهی به قطعهسازان گفت: بدهی ما متغیر است، چون درحال تولید هستیم. با بیش از ۱۱۰۰ دستگاه افزایش تولید در روز، توانستهایم از منابع خودمان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از تعهدات ۱۲۰ روزهمان را کم کنیم. بدهی سنواتی ما به قطعهسازان هشت، نههزار میلیارد تومان است. تمام تسهیلاتی که با مصوبه شورای پول و اعتبار در اختیارمان قرار بگیرد، صرف پرداخت بدهی به قطعهسازان میشود و برنامهریزی کردهایم که با محوریت انجمنهای مربوط، ظرف یکونیم سال آینده بدهیمان را به حداقل برسانیم.
مقیمی همچنین افزود: بخشی از هزینههای ما پنهان و مربوط به پشتیبانی است. مشتریهای ما آنها را کمتر میبینند، اما به دلیل اثرگذاری در قیمت تمامشده، آن را میپردازند و از این موضوع گله دارند. پروژه خط رنگ و پروژههای مشابه در کاهش قیمت تمامشده خودروها سهم دارد و این مهم از موضوعاتی است که گروه صنعتی ایرانخودرو به آن توجه دارد.
کاهش هزینههای دوبارهکاری
او سایت خراسان را از بهترین سایتهای ایرانخودرو برشمرد و ادامه داد: این سایت به دلیل همجواری اش با امام رئوف باید نمونه و الگوی دیگران باشد و چنین عزمی هم دارد. گروه صنعتی ایرانخودرو این آمادگی را دارد و تاکنون نیز برای تفویض اختیار تا حد مقدور اقدام کرده است. نتایج آن به صورت ملموس به بیرون منعکس نشده است، اما با اقدامات پیشرو شاهد تحولات خوب در این سایت خواهیم بود. قطعهسازان استان نیز باید برای تأمین نیازهای این سایت بیشتر تلاش کنند.
مدیرعامل ایرانخودرو خراسان که بهعنوان معین اقتصادی فرهنگی بخش احمدآباد شهرستان مشهد فعالیت میکند نیز در سخنانی نبود خط رنگ را علاوهبر بالابردن سرمایه در گردش، باعث بروز دوبارهکاری در رنگکردن سپرهایی دانست که در جریان حمل میان مشهد و تهران آسیب میدیدند.
بیژن زاهدیفر ادامه داد: این مشکلات گاهی به توقف خط منجر میشد. راهاندازی خط رنگ علاوهبر تأمین نیاز ایرانخودرو خراسان، باعث افزایش ظرفیت تولید در تهران و ارائه خدمات پس از فروش به شرق کشور میشود.
به گفته وی میزان تولید روزانه در ایرانخودرو خراسان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه است.