شناسایی باند شبکه‌ای ارتشا در استان خراسان رضوی (۵ آذر ۱۴۰۳) + فیلم قبض برق بیش از ۲۴ میلیون مشترک کمتر از ۵۰ هزار تومان است معاون بانک مرکزی: پرداخت موبایلی تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود چگونه شانس برنده شدن جایزه ۱۰ میلیارد تومانی بلو را داشته باشیم؟ | بازی برد و بخت قطعی‌های برق همچنان ادامه دارد تهدید به حذف برخی متقاضیان دهک ۱ تا ۴ نهضت ملی مسکن ریزش سنگین قیمت طلا و سکه در مشهد (۵ آذر ۱۴۰۳) جهش بورس برای دومین روز پیاپی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۵ آذر ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۵ آذر ۱۴۰۳) | رشد قیمت‌ها از سر گرفته شد حداقل حقوق بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۴ تعیین شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ آذر ۱۴۰۳) | دو جهت متفاوت بازار خودرو ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا (۵ آذر ۱۴۰۳) | نزول دلار به کانال ۶۸ هزار تومان حداقل حقوق کارمندان تعیین شد ارزش دارایی‌های ملکی بانک‌ها به ۵۰۰ همت می‌رسد تشکیل کارگروه ویژه برای ساخت قطعه ۳ آزادراه تهران _ شمال با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور شروط مهم واردات خودرو در آیین‌نامه جدید دولت رئیس‌کل بانک مرکزی: آغازبه‌کار ریال دیجیتال، به‌زودی اوج‌گیری دلار نیما ادامه دارد (۵ آذر ۱۴۰۳) | نرخ امروز: ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان آغاز حراج جدید سکه از ساعت ۱۲ امروز (۵ آذر ۱۴۰۳) | چه سکه‌هایی عرضه می‌شود؟ عضو کمیسیون انرژی مجلس: برق منازل مسکونی دیگر قطع نمی‌شود میوه و صیفی‌جات در میادین میوه و تره‌بار مشهد با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ (۵ آذر ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۲۳۰۰ میلیاردی باربری‌های خراسان رضوی واردات ۱۰۰ هزار خودرو کارکرده چه مزیتی برای کشور داشت؟ ارزش واقعی مزد ماهانه کارگران فقط ۱۰۰ دلار است! شوک افزایش قیمت به بازار آزاد خودرو | سود آن نصیب چه کسانی می‌شود؟ راه و رسم سرمایه گذاری در صندوق‌‌های طلا برای افراد مبتدی پیش بینی قیمت سکه و طلا (دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳) | کاهش قیمت ادامه دارد؟ پیش بینی نرخ ارز و دلار (دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳) | دلار کاهشی می‌ماند؟ پیش بینی بورس (دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳) | بازار سرمایه سبز می‌ماند؟
سرخط خبرها

ورود بخش‌های دولتی و خصوصی به ترانزیت ریلی موفق نبوده است

  • کد خبر: ۱۷۲۱۹۸
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
ورود بخش‌های دولتی و خصوصی به ترانزیت ریلی موفق نبوده است
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در همه جای کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، ذی نفعانی داریم که امروز آن‌ها در حال تصمیم گیری در حوزه واگن‌ها هستند. با وجود اینکه تجربه تأمین واگن توسط بخش دولتی و خصوصی را داریم، اما متأسفانه هیچ کدام موفقیت آمیز نبوده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، آذرماه سال گذشته بود که ابوالفضل چمندی، معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان درباره هزینه واگن‌های صادراتی گفت که بخش خصوصی هزینه کرایه واگن را تا ۳ هزار و ۵۰۰ دلار به مقاصد نزدیک افزایش داده است که این رقم باید چیزی حدود ۸۰۰ دلار باشد. برای مقاصد دورتر مثل قرقیزستان نیز این رقم تا ۸ هزار دلار افزایش قیمت داده شده و مافیای خاصی را در این کار ایجاد کرده است. او در این نشست اعلام کرد که تا دو هفته آینده این اوضاع را سروسامان خواهد داد. اکنون از آن نشست تاکنون بیش از شش ماه گذشته است و همین موضوع بهانه‌ای شد تا مسئله هزینه‌های گزاف کرایه واگن‌های صادراتی را از معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی جویا شویم.

پیگیری مشکل تأمین واگن

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سؤال شهرآرا مبنی بر اینکه آیا مشکل هزینه‌های گزاف تأمین واگن‌های صادراتی برطرف شده است، می‌گوید: هنوز مشکلات واگن‌های صادراتی برطرف نشده است. در این حوزه مسئله‌ای که وجود دارد، این است که تأمین واگن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و مشکلات به وجودآمده هم مربوط به عملکرد این حوزه است. اکنون این مشکل وجود دارد که اگر بخواهیم این مسئله را به راه آهن برگردانیم، باتوجه به واگذاری این مسئله به بخش خصوصی با موانع قانونی روبه رو هستیم. بااین حال رفع مشکلات تأمین واگن صادرکنندگان در حال پیگیری است.

قابت ناسالم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا درباره مشکلات هزینه واگن‌های صادراتی می‌گوید: ایجاد رقابت ناسالم در بین شرکت‌های خصوصی که متولی تأمین واگن‌های صادراتی شده اند، هزینه‌های صادرات را به شدت افزایش داده است. برخی از این شرکت‌ها با هماهنگی‌ای که با شرکت‌های ترکمنستانی دارند، افزایش زیادی در هزینه‌های تأمین واگن در مقاطعی که تقاضا بیشتر می‌شود، می‌دهند. این مسئله تأثیر منفی بر هزینه تمام شده کالا‌های صادراتی استان و مشهد گذاشته است. کاظم شیردل می‌افزاید: صادرکنندگان تأکید دارند که برای سامان دهی وضعیت واگن‌های صادراتی، باید شرکت‌های خارجی را ملزم به ایجاد دفتر و نمایندگی در استان و مشهد کرد.

اگر چنین مسئله‌ای محقق شود، می‌توان هزینه تمام شده واگن را محاسبه و به صادرکنندگان اعلام کرد، اما اکنون تبانی دلال‌های ایرانی و کشور‌های آسیای میانه سبب شده است تا قیمت واگن‌های صادراتی دل بخواهی تعیین شود و به هیچ عنوان ضابطه‌مند نباشد. وی ادامه می‌دهد: نکته اینجاست که بعضا تناسبی هم درباره تأمین واگن‌ها و نیاز‌های صادراتی وجود ندارد، به عنوان مثال درحالی که صادرات میل‌گرد واگن روباز می‌خواهد، تأمین کنندگان، واگن مسقف وارد می‌کنند.

۴ هزار دلار هزینه غیررسمی

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه گفته معاون استاندار درباره نقش بخش خصوصی در مشکل تأمین واگن‌های صادراتی صحیح است، می‌گوید: در حال حاضر برخی شرکت‌هایی که در حوزه تأمین واگن هستند، از صادرکنندگان خراسانی و مشهد به ازای هر واگن ۳ تا ۴ هزار دلار دریافت می‌کنند. این هزینه به غیر از هزینه‌هایی است که براساس مسافت جابه جایی بار باید صادرکنندگان پرداخت کنند. دریافت این مبلغ غیررسمی بوده و در هیچ جایی ثبت نمی‌شود.

محمدحسین روشنک درباره ریشه‌های ایجاد این مشکل بیان می‌کند: چند سال پیش برخی با این تصور که اگر تأمین واگن صادراتی به بخش خصوصی واگذار شود، مشکل تأمین واگن نیز حل خواهد شد، با پیگیری‌های زیاد این مسئله را محقق کردند. در آن زمان راه آهن هم از این مسئله استقبال کرد، چرا که وظیفه‌ای را که برای آن بودجه دریافت می‌کند، به بخش خصوصی واگذار می‌کرد. ازاین رو ریشه مشکل دریافت هزینه‌های غیررسمی نجومی از صادرکنندگان استان به همین واگذاری برمی گردد. البته این مسئله به منزله نفی مسئولیت وزارت راه وشهرسازی و راه آهن در این حوزه نیست و آن‌ها هم باید به طور جدی به بحث هزینه‌های گزاف تأمین واگن‌های صادراتی ورود کنند.

وی درباره تأثیر نرخ‌های غیررسمی واگن‌ها بر صادرات خراسان رضوی و مشهد هم می‌گوید: وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، هزینه تمام شده کالا‌های ایرانی در کشور‌های صادراتی افزایش می‌یابد و در چنین شرایطی قدرت رقابت کالا‌های ما کاهش می‌یابد. این مسئله سبب می‌شود تا بازار‌های صادراتی خودمان را از دست بدهیم. این را هم باید در نظر گرفت که اگر این نرخ‌های گزاف و غیررسمی از صادرکنندگان دریافت نمی‌شد، این مسئله می‌توانست خودش را به صورت رشد بیشتر صادرات استان و مشهد در آمار‌ها نشان دهد.

ذی نفعان برای واگن‌ها تصمیم می‌گیرند

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: در همه جای کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، ذی نفعانی داریم که امروز آن‌ها در حال تصمیم گیری در حوزه واگن‌ها هستند. با وجود اینکه تجربه تأمین واگن توسط بخش دولتی و خصوصی را داریم، اما متأسفانه هیچ کدام موفقیت آمیز نبوده اند. حسین محمدیان می‌افزاید: یکی از دلایل مشکلات واگن‌های صادراتی، این است که در این بخش نظارت‌ها ضعیف است و دلیل دیگر این است که شفافیت نداریم. همچنین این حوزه بدون برنامه ریزی است.

وی ادامه می‌دهد: امروز افرادی خارج از کشور در حال تصمیم گیری برای واگن‌های صادراتی ما هستند که دود این مسئله به چشم صادرات کشور می‌رود. وی بیان می‌کند: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، دولت و دانشگاهی باید یک نقشه راه برای تأمین واگن‌های صادراتی تدوین کرد. می‌توان با برنامه ریزی بلندمدت و با کمک این بخش‌ها مشکل هزینه‌های واگن‌های صادراتی را برطرف کرد.

وی می‌گوید: متأسفانه ذی نفعان بخش خصوصی و دولتی در سیستم نفوذ کرده و اجازه اصلاح وضعیت تأمین واگن‌ها را نمی‌دهند. ذی نفعان اکنون زمانی که حجم صادرات زیاد است، از میزان واردات واگن‌ها می‌کاهند تا قیمت‌ها را افزایش دهند. اکنون وضعیت تأمین واگن‌های صادراتی مانند دمل چرکینی است که سالیانی است بخش صادرات را درگیر خود کرده است.

ناکامی یک واگذاری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->