پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم
سرخط خبرها

چگونه چاپ پول باعث تورم می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۷۲۱۹۹
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
  • ۱
چگونه چاپ پول باعث تورم می‌شود؟
یکی از دلایل تورم و افزایش قیمت‌ها کاهش ارزش پول است. به زبان ساده اگر یک دولت پول بیشتری چاپ کند، ارزش پول را کاهش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این قسمت از «اقتصاد به زبان ساده» می‌خواهیم خلاصه و ساده بگوییم که چگونه چاپ پول باعث تورم می‌شود. همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یکی از دلایل تورم و افزایش قیمت‌ها کاهش ارزش پول است. به زبان ساده اگر یک دولت پول بیشتری چاپ کند، ارزش پول را کاهش می‌دهد و این امر باعث تورم می‌شود. دولت‌ها اغلب زمانی که نمی‌توانند مخارجشان را تأمین کنند، به چاپ پول متوسل می‌شوند که تورم شدید ناشی از آن می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار مضر باشد.

اینجا هم موضوع عرضه و تقاضا مطرح است، با افزایش چاپ اسکناس، پول بیشتری دردسترس مردم است و تقاضا برای کالا و خدمات افزایش پیدا می‌کند، درصورت ثابت بودن تولید یا همان عرضه، قیمت کالا‌ها به دلیل افزایش تقاضا افزایش پیدا می‌کند. برای همین است که مهار تورم وابسته به رشد تولید است. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم؛ فرض کنید اقتصاد کشور در حال تولید ۱۰ میلیارد تومان کالا (مثلا یک میلیون کالای ۱۰ هزارتومانی) است و هم زمان ۱۰ میلیارد تومان پول نیز در جامعه عرضه می‌شود.

در این حالت پول موجود در جامعه با ارزش کالا‌های موجود در تعادل است، اما به یک باره دولت تصمیم می‌گیرد به دلیل کسری در تأمین مخارج خود، حجم عرضه پول را دوبرابر کند، آن هم بدون هیچ تغییری در میزان تولید کالا، در این نقطه است که تعادل به هم خواهد خورد. چرا؟ چون حالا مردم پول بیشتری دارند، اما باز هم یک میلیون کالا در بازار داریم؛ بنابراین تقاضا برای دریافت کالا افزایش پیدا خواهد کرد و باتوجه به ثابت ماندن عرضه کالا تعادل بازار عرضه و تقاضا از بین می‌رود.

در اینجا افزایش تقاضا برای کالا اهرمی می‌شود که ارائه دهنده آن قیمت محصول خود را افزایش دهد. در ساده‌ترین حالت اگر حجم پول عرضه شده توسط دولت دوبرابر شود، یک میلیون کالای ۱۰ هزارتومانی به قیمت ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در این حالت پول موجود در جامعه (ارزش اقتصاد) ۲۰ میلیارد تومان است، اما تعداد کالا‌ها یکسان می‌ماند.‌

می‌توان گفت که شما پول بیشتری دارید، اما اگر همه چیز گران‌تر باشد، وضعیت شما بهتر نمی‌شود. در این مثال ساده دیدید که چاپ پول درآمد اسمی افراد را افزایش می‌دهد، اما به دلیل ثابت ماندن تولید، قیمت کالا‌ها دچار تورم ۱۰۰ درصدی می‌شود و در عمل یعنی وضعیت شما هیچ تغییری نکرده است.

حالا تصور کنید اگر این پول‌های چاپ شده به بخش خاصی تزریق و به دست عده محدودی برسد، آنجاست که دهک‌های بالا و خاص جامعه حتی از این تورم سود می‌برند. اما آن سوی ماجرا ازآنجاکه این پول‌ها به دهک‌های پایین نرسیده و در عوض تورم دومینووار بر همه کالا‌ها و خدمات تأثیرش را گذاشته است، شرایط اقتصادی این افراد روزبه روز سخت‌تر می‌شود. یعنی در اصطلاح عامیانه پول دار‌ها پول دارتر و فقیر‌ها فقیرتر می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کریم وطنوال
Afghanistan
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
0
0
خانم ملیحه فلاح،
سلام و احتراماتم را از کابل پذیرا شوید. مقاله ای را که راجع به چاپ پول او تأثیر آن بر تورم نوشته اید، شاید ساده ترین و از سوی هم جامع ترین معرفی تورم چگونگي‌بوجود آمدن آن بوده باشد.
از خواندن مقاله خیلی لذت بردم، خانمای مانند شما زیاد شوند.
تشکر
کریم وطنوال
رئیس و مدیر عامل شرکت پریکام
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->