ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تورم مواد غذایی کاهش یابد، ارزانی می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۷۰۸۶۰
  • ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تورم مواد غذایی کاهش یابد، ارزانی می‌شود؟
باوجود کاهش تورم مواد غذایی بسیاری از شهروندان معتقدند که قیمت موادغذایی در چند وقت اخیر نه تنها کاهش نیافته است، بلکه برخی از خوراکی‌ها گران‌تر شده اند.

جزایری | شهرآرانیوز؛  براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی از ۸۷ درصد در تیرماه سال گذشته به حدود ۴۳ درصد در خردادماه امسال کاهش یافته است.

این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان معتقدند که قیمت موادغذایی در چند وقت اخیر نه تنها کاهش نیافته است، بلکه برخی از خوراکی‌ها گران‌تر شده اند.

همین مسئله سبب می‌شود برخی از مردم نسبت به صحت داده‌های مرکز آمار ایران تردید کنند. از این رو این سؤال به وجود می‌آید که آیا کاهش تورم به معنی ارزانی است؟

کاهش تورم به معنی کاهش قیمت ‏ها یا به تعبیر عموم «ارزانی» نیست. تورم به معنی تغییر قیمت‏‌ها در طول یک سال است. وقتی گفته می‏ شود که تورم موادغذایی از ۸۷ درصد به ۴۳ درصد رسیده است، به این معنی نیست که آن‌ها ارزان‏‌تر شده‏ اند، بلکه به معنی آن است که از تغییرات شدید افزایش قیمت‏‌های مواد غذایی کاسته شده است.

برای مثال اگر قیمت هر کیلو شکر در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ هزار تومان بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار تومان رسیده است، این نشان می‌دهد که شکر در یک سال ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ اما اگر همین کالا امسال قیمتش به ۲۸ هزار تومان برسد، این یعنی قیمت شکر حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

هر چند این رقم نشان می‌دهد که قیمت شکر همچنان افزایشی است، اما از سرعت رشد قیمت آن کاسته شده است. همان طور که مشاهده می ‏شود هر چند تورم این کالا کاهش درخورتوجهی یافته است، این امر به معنی کاهش قیمت شکر نیست، بلکه افزایش قیمت نیز داشته است. اما کاهش تورم چه پیامد‌هایی برای اقتصاد دارد؟

تورم شدید برای اقتصاد آسیب‏‌های زیادی دارد. یکی از آفاتی که تورم شدید دارد، این است که قدرت خرید افراد را کاهش می‏ دهد؛ یعنی با هر واحد پول، مقدار کمتری از محصولات را نسبت به سال گذشته می‌توانید بخرید. از این رو وقتی سرعت افزایش تورم کاهش می‌یابد.
یعنی در اقتصاد کشور قدرت خرید شهروندان در حال ترمیم است، به خصوص این مسئله را نیز باید در نظر گرفت که از زمان اجرای سیاست‌های ضد تورمی تا تأثیرگذاری آن‌ها بر سفره مردم معمولا مقداری زمان نیاز است.

تورم مواد غذایی نصف شد، اما ارزانی نشد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->