رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

منابع طبیعی خراسان رضوی پهپاد‌ می‌خرد

  • کد خبر: ۱۸۱۱۹۳
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
منابع طبیعی خراسان رضوی پهپاد‌ می‌خرد
به گفته مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی ۲ پهپاد تا پایان شهریور خریداری می‌‎شود.

به گزارش شهرآرانیوز سودجویان در برخی از تاغزار‌ها مانند شهرستان سرخس اقدام به قطع تاغ‌ها می‌کنند؛ این مسئله را مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی این روز‌های منابع طبیعی اعلام کرده است و البته از برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده از فناوری‌های نوین در راستای حفاظت از منابع طبیعی استان نیز خبر داده است: قرار است تا پایان شهریور دو پهپاد برای حفاظت بیشتر و دقیق‌تر حوزه‌های حفاظتی‌مان خریداری کنیم.

اهمیت آنچه را که محسن فنودی به عنوان چالش این روز‌های منابع طبیعی از آن یاد کرده است، زمانی درک می‌کنیم که بدانیم تاغزار‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از ایجاد ریزگرد‌ها هستند؛ ریزگرد‌هایی که حالا دیگر راه خود را به آسمان مشهد هم یافته‌اند.

ضرورت تقویت پوشش گیاهی استان

فنودی در گفتگو با شهرآرا از برنامه‌ریزی‌ها برای تقویت پوشش گیاهی با نهال‌های بومی و کم‌آب‌طلب در استان خبر داد و افزود: از این طریق می‌توانیم پوشش گیاهی استان را به‌ویژه در مناطق بیابانی تقویت و حفاظت و همچنین از حرکت شن‌های روان و بیابان‌زایی نیز جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری از قطع تاغزار‌ها را مشارکت مردم دانست و گفت: در شهرستان‌هایی مانند گناباد، بردسکن و‌... که مردم در این زمینه فعال هستند، قطع تاغ نداریم. مردم می‌توانند برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب و خدشه به آن، با شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند و ما را در جلوگیری از قطع تاغزار‌ها توسط افراد سودجو یاری کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سودجویان، به‌دلیل خلأ نظارتی اداره‌کل منابع طبیعی به خاطر کمبود نیرو‌های حفاظتی امکان فعالیت دارند، بیان کرد: یکی از دلایل آن زیاده‌خواهی برخی افراد است که به‌دنبال مشاغل کاذب و درآمد‌های ناگهانی هستند و همین امر سبب هجوم سودجویان به سمت تاغزار‌ها می‌شود تا پس از قطع، آن‌ها را تبدیل به زغال کنند و به فروش برسانند. با‌وجود این حفاظت از منابع طبیعی را طبق روال گذشته انجام می‌دهیم. اما استفاده از پهپاد‌ها نوید حرکت به سمت فناوری‌های روز برای حفاظت بیشتر این منابع را می‌دهد.

به‌کارگیری پهپاد‌ها در سرخس و نیشابور

فنودی با اشاره به اینکه صفر‌تا‌صد هزینه خرید این دو پهپاد از طریق اداره‌کل منابع طبیعی خراسان‌رضوی تأمین خواهد شد، درباره مکان به‌کارگیری این دستگاه‌ها نیز اظهار کرد: قرار است این پهپاد‌ها در سرخس و نیشابور به‌کار گرفته شود و پس از آن نیز برای سبزوار برنامه‌ریزی می‌کنیم. در‌واقع قرار است ابتدا به‌کارگیری این پهپاد‌ها را در مناطق بحرانی داشته باشیم و پس از آن به مجموع استان تعمیم بدهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی با بیان اینکه سازمان مرکزی منابع طبیعی به دنبال این است که برای مجموع استان‌ها شرایط را به‌صورتی فراهم کند تا امکان خرید دستگاه‌های حفاظتی با فناوری نوین را داشته باشند، افزود: خراسان‌رضوی نیز به عنوان یکی از استان‌های بیابانی کشور در این برنامه کشوری قرار دارد. اما باید بدانیم که اصل بر فرهنگ‌سازی است و مردم باید به فکر محیط زندگی خود و اطراف آن باشند تا در آینده کمتر شاهد بروز طوفان باشیم.

او با اشاره به اینکه برخورد‌ها با افراد سودجویی که اقدام به قطع تاغ می‌کنند، بازدارنده است، افزود: این افراد باید بدانند که گذشت قانونی شامل حال آن‌ها نمی‌شود و علاوه بر تحمل حبس، باید جریمه نیز پرداخت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->