پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی از ماکت‌های لورفته خانواده iPhone 16 چه می‌فهمیم؟ پیکر شهید تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس در گلزار شهدای مشهد به خاک سپرده شد + عکس برای بازی Hellblade II چه سیستمی نیاز دارید؟ قابلیت‌های جدید استوری در اینستاگرام + جزئیات
سرخط خبرها

ساعت ماه گرفتگی امشب (شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲) + مناطق قابل رویت در ایران

  • کد خبر: ۱۹۱۲۴۴
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
ساعت ماه گرفتگی امشب (شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲) + مناطق قابل رویت در ایران
امشب(شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲) شاهد ماه گرفتگی جزئی در آسمان خواهیم بود که در آن حدود ۶ درصد از سطح کره ماه تاریک می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، منجم و عکاس خورشید مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه در این ماه گرفتگی، بخشی از سطح ماه از سمت پایین ( جنوب) ماه، تاریک می شود، افزود: ماه گرفتگی جزیی از ساعت ۲۳ و پنج دقیقه امروز آغاز می‌شود و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به اوج خود می رسد.

وی با بیان اینکه امشب ماه کامل (بدر) را در آسمان داریم، اظهار داشت: امشب زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و سایه زمین بر روی سطح ماه می افتد.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه در این پدیده ابتدا ماه گرفتگی نیم سایه ای را خواهیم داشت، توضیح داد: از حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه ماه وارد نیم سایه زمین می شود و به تدریج روشنایی سطح ماه کاهش می یابد.

ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای، وقتی رخ می‌دهد که ماه در نیم‌سایهٔ زمین قرار می‌گیرد به‌نحوی که خورشید به صورت یک قرص بریده از پشت زمین بر ماه می‌تابد. در این صورت مقداری از درخشندگی ماه کاسته می شود و سطح آن تیره‌تر و به رنگ خاکستری به نظر می‌آید.

حسن حاتمی با بیان اینکه هرچه، ماه گرفتگی نیم سایه ای بیشتر شود، به سمت ماه گرفتگی جزیی پیش می رود، ادامه داد: زمانی‌که ماه گرفتگی جزیی آغاز شود، قسمتی از سطح ماه گرفته و تیره می شود.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه قسمتی که دچار گرفتگی می شود مانند هلال کوچکی روی سطح ماه است، گفت: در ماه گرفتگی جزیی امشب حدود ۶ درصد از سطح ماه از سمت پایین آن، تاریک و سیاه می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان ماه گرفتگی امشب و اوج آن در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه اتفاق می افتد، افزود: پس از آن، میزان گرفت ماه کاهش پیدا می کند و به سمت ماه گرفتگی نیم سایه ای می رود تا اینکه ماه گرفتگی نیم سایه ای نیز ساعت یک و ۵۶ دقیقه بامداد یکشنبه پایان می یابد.

حاتمی با تاکید بر اینکه همه این مراحل در ایران قابل مشاهده است، تصریح کرد: برای رویت بهتر و سریعتر ماه گرفتگی نیم سایه ای می توان از تجهیزاتی مانند تلسکوپ استفاده کرد اما ماه گرفتگی جزیی را می توان با چشم غیر مسطح رویت کرد هرچند مشاهده آن با تلسکوپ جذابیت خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد علاقه‌مند به عکاسی نجومی نیز می توانند با تعریف زمان سنجی مناسب، از مراحل این پدیده جذاب نجومی تصویربرداری کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->