بانک مرکزی: کارت‌های عضو شتاب کارگزاری‌های بورسی باید متوقف شود اطلاعیه مهم ایران خودرو برای کسانی که ثبت نام انجام داده اند | مهلت ۶ روزه برای انتخاب روش فروش خودرو نرخ بهره بین بانکی در آستانه ۲۴ درصد قرار گرفت مستاجران تا پول رهن را نگرفتند، خانه را تخلیه نکنند! کشف و ضبط محموله ۱۵ تنی گوشت احتکارشده در مشهد + عکس و جزئیات «نبود امنیت شغلی» دغدغه کارگر؛ «نبود کارگر ماهر» دغدغه کارفرما در شش‌ماهه دوم امسال، ۲ میلیون خانواده خراسانی به فیبر نوری متصل می‌شوند  ارز مسافری به مرکز مبادله می‌آید کم‌توجهی شورای عالی کار به انتظارات برحق کارگران نرخ خودرو در بازار آزاد شنبه (۳ شهریورماه ۱۴۰۳) نرخ واقعی گندم اعلام شد (۳ شهریور ۱۴۰۳) تاریخ قرعه‌کشی ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ + زمان اعلام نتایج (خبر غیر رسمی) انتظار کارگران از وزیر جدید کار چیست؟ قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز شنبه (۳ شهریور ۱۴۰۳) | بیت‌کوین صعود کرد بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هوایی عازم عراق شده‌اند ۲۵ درصد صنایع تبدیلی کشور در خراسان‌رضوی فعالیت دارند دامنه نوسان «مثبت و منفی ۲ درصد» تا اطلاع ثانوی در معاملات سهام باقی می‌ماند قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (۳ شهریور ۱۴۰۳) قیمت گوشت قرمز در بازار امروز (۳ شهریور ۱۴۰۳) | کاهش مصرف سالیانه گوشت قرمز مهلت خرید ارز اربعین امروز (۳ شهریور ۱۴۰۳) تمام می‌شود هشدار به مالکان ۵۰۰ هزار خانه خالی، تنها یک هفته فرصت دارید! آخرین تورم دولت سیزدهم اعلام شد وزیر جهاد کشاورزی: پول گندمکاران تا پایان شهریور سال جاری تسویه می‌شود ترخیص ۱۵۵۰۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات در پنج ماهه نخست سال جاری تولید زعفران امسال به ۳۵۰ تن می‌رسد | زعفران تولیدی به ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود
سرخط خبرها

چرا شوینده‌ها در بازار گران شدند؟ (۷ آبان ماه ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۱۳۴۶
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
چرا شوینده‌ها در بازار گران شدند؟ (۷ آبان ماه ۱۴۰۲)
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی علت اصلی افزایش قیمت شوینده ها در بازار را کاهش تولید و در پی آن افزایش محصولات تقلبی و قاچاق در بازار عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اواخر مهرماه خبری در زمینه افزایش قیمت شوینده‌ها در همشهری آنلاین منتشر شد که واکنش انجمن صنایع شوینده و بهداشتی را به دنبال داشت. همشهری آنلاین ۳۰ مهرماه در مطلبی با تیتر «نرخگذاری شوینده‌ها آزاد شد» به افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی در مردادماه پرداخت و نوشت که این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت مصوب جدیدی برای این محصولات اعلام نشده است.

در این مطلب اشاره شده بود که به نظر می‌رسد با خروج آخرین پودر‌های شوینده از گروه ۲ کالا‌های اساسی مشمول قیمتگذاری پیشینی، نرخگذاری کلیه محصولات شوینده به تولیدکنندگان واگذار شده باشد.

انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی چهارشنبه گذشته در واکنش به این مطلب با انتشار توضیحاتی هرگونه افزایش قیمت محصولات شوینده و همچنین آزادسازی قیمت این محصولات را تکذیب کرد. اما با توجه به شواهدی که در خصوص تغییرات قیمت برخی از محصولات شوینده در فاصله بین مرداد و شهریور در اختیار همشهری آنلاین بود، این موضوع در گفتگو با رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی پیگیری شد.

شواهد از تغییرات غیرمجاز قیمت

پیگیری قیمت شوینده‌ها در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد علاوه بر افزایشی که بهار امسال در نرخ اقلام شوینده رخ داد، بعضی از این محصولات شهریورماه نیز برای بار دوم گران شدند که انواع مایع لباسشویی از جمله این اقلام است.

به طور مثال مایع لباس مشکی ۱.۱ لیتری برند امو مردادماه با قیمت ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که شهریور این قیمت به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در همین بازه زمانی، مایع لباسشویی HD ۳لیتری سافتلن از ۱۴۰هزار تومان به ۱۵۴ هزار تومان، مایع لباسشویی ۲ لیتری اکوواش از ۱۰۸ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان، مایع لباس مشکی ۲.۷ لیتری کامفورت از ۱۲۵ هزار تومان به ۱۴۳ هزار تومان و مایع ۱.۵ لیتری توربو برند راپیدو از ۱۰۵ هزار تومان به ۱۱۸ هزار تومان تغییر قیمت داشتند.

مسئولان انجمن صنایع شوینده و بهداشتی پیش‌تر، دلیل تغییرت قیمت محصولات تولیدی این صنایع را افزایش ۱۵ درصدی نرخ مصوب این محصولات در فروردین ماه اعلام و عنوان کرده بودند که بعضی شرکت‌ها توزیع محصولات نرخ جدید خود را تا زمان اتمام محصولات قبلی به تاخیر انداخته‌اند، به همین دلیل یک شرکت به طور مثال در خرداد و دیگری در تیرماه افزایش قیمت داشته است. اما تغییرات قیمت در شهریور ماه نمی‌توانست از چنین دلیلی پیروی کند.

افزایش مایع تقلبی در بازار

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی درباره رشد دوباره قیمت بعضی از محصولات این حوزه گفت: اختلاف قیمت می‌تواند دو عامل داشته باشد؛ یا این محصولات تغییر کیفیت داشته و محصولات جدید هستند و یا محصول مورد نظر تقلبی و قاچاق بوده است.

بختیار علم بیگی افزود: در تابستان در پی مذاکراتی که با سازمان حمایت داشتیم قرار بود گروه کالایی و در نتیجه قیمت پودر‌های لباسشویی تغییر کند، اما این اتفاق تا امروز نیفتاده و بعضی از شرکت‌ها با توجه به تثبیت قیمت پودر، به تولید مایع‌های جدید یا در اوزان جدید اقدام کردند که قبلا در لیست تولید آن‌ها نبوده، در نتیجه قیمت این محصولات نیز با تولیدات دیگر متفاوت شده است.

وی، عامل دیگر اختلاف قیمت محصولات یکسان را افزایش قاچاق در بازار دانست و افزود: برند «امو» که به آن اشاره کردید ۲ سال است که به دلیل نبود صرف اقتصادی، پودر و مایع لباسشویی تولید نمی‌کند و تمام محصولات موجود در بازار با این برند قاچاق و تقلبی است.

به گفته این فعال صنفی، عرضه محصولات تقلبی با برند‌های شناخته شده به امو محدود نمی‌شود و فروش محصولاتی با برند شرکت‌های گروه هنکل (پرسیل) یا با برند سافتلن نیز اخیرا به شکایت و پیگیری‌های دادگاهی از سوی این شرکت منجر شده است.

علم‌بیگی اضافه کرد: تا همین امروز ما ۱۰ تا ۱۵ اخطار از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌ایم که در جا‌های مختلف محصولات تقلبی با برند ایرانی به فروش رسیده که این محصولات جمع‌آوری شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده با اشاره به کاهش تولید شرکت‌های صنایع بهداشتی گفت: وقتی محصول رسمی به بازار عرضه نمی‌شود بهترین فرصت برای سوءاستفاده کنندگان است، کمااین‌که محصولات امو یا گروه صنعتی هنکل هم تولید داخلی دارد و هم تولید خارج از کشور و در شرایط کاهش تولید داخل، قاچاق محصولات تقلبی تحت عنوان خارجی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نبود صرفه اقتصادی باعث شده تولید پودر‌های لباسشویی با کاهش مواجه شود و بیشتر شرکت‌ها تولید مایع را در دستور کار قرار دهند، از آنجایی که در مایع، تقلب به راحتی انجام می‌شود، کالای غیر اصل در بازار بیشتر شده است.

قیمتگذاری محصولات شوینده

آخرین خبر‌ها از گروه‌بندی کالایی جدید ستاد تنظیم بازار کشور در مردادماه حاکی از این بود که قرار است قیمت‌گذاری پودر‌های شوینده با توجه به تغییر گروه کالایی از ۲ به ۴، به صنایع واگذار شود، اما به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، این مهم تاکنون انجام نشده است. علم‌بیگی در این زمینه گفت: ما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید و نرخ ارز، از تیرماه به دنبال افزایش قیمت بودیم امااین تغییر گروه هچنان عملی نشده و تولیدکنندگان از ارز ۳۸ هزار تومانی استفاده می‌کنند.

به گفته این مقام صنفی، تولید محصولات شوینده در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ برابر نیاز کشور است و این در شرایطی است که صادرات نیز به دلیل مشکلات انتقال پول انجام نمی‌شود، در نتیجه بخشی از تولید در انبار‌ها رسوب می‌کند و تولیدکنندگان به ناچار این محصولات را با قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند تا در بتوانند از بانک‌ها وام‌ها تسهیلات دریافت کنند.

منبع: همشهری 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->