استاندار خراسان رضوی: احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

نظارت هوشمند به وسیله ۱۴۰ دوربین ترافیکی بر نخاله‌های ساختمانی در مشهد

  • کد خبر: ۱۹۶۱۵۲
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
نظارت هوشمند به وسیله ۱۴۰ دوربین ترافیکی بر نخاله‌های ساختمانی در مشهد
آن‌طور که مدیرعامل سازمان پسماند اعلام کرد، ۱۴۰ دوربین ترافیکی در شهر کار نظارت بر خودرو‌های حمل نخاله‌های ساختمانی را به صورت هوشمند انجام می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز جمع‌آوری و دفن بهداشتی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی، مدت‌هاست که به مسئله اصلی کلان‌شهر‌ها تبدیل شده است. در این میان مشهد نخستین شهری بود که ماجرای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی را مکانیزه کرد و باکس‌هایی خاص برای این کار درنظر گرفت تا نخاله‌های ساختمانی، قانونی جمع‌آوری و دفن شوند، اما هنوز هم بازار جمع‌آوری و حتی تخلیه غیرمجاز نخاله ساختمانی کمی تا قسمتی داغ است و روش‌های نظارتی قدیمی هم برای این داستان چندان پاسخگو نیست، به همین دلیل هم سازمان پسماند شهرداری مشهد از مدتی پیش نظارت هوشمند بر خودرو‌های حمل پسماند را کلید زده است و الان با ۱۴۰ دوربین ترافیکی نظارت گسترد‌ه‌ای روی خودرو‌های مجاز و غیرمجاز حمل پسماند ساختمانی انجام می‌دهد.

«یکی از چند ده وظیفه سازمان پسماند شهرداری مشهد، جمع‌آوری و سامان‌دهی خاک و نخاله‌های تولید شده در شهر مشهد است.» این جملات را مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا مطرح کرد و درباره این وظیفه مهم سازمان پسماند توضیح داد: براساس آمار‌ها روزانه در مشهد چیزی نزدیک به ۱۴ هزارتن خاک و نخاله ساختمانی تولید می‌شود که ما در سازمان پسماند طبق قانون باید آن‌ها را سامان‌دهی کنیم و در کنار آن وظیفه داریم بر عملکرد خودرو‌های بخش خصوصی که کار حمل نخاله‌های ساختمانی را انجام می‌دهند نظارت کنیم.

سلامت شهر، شوخی بردار نیست

مسعود رضوی با بیان اینکه تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی، سلامت شهر و شهروندان را به خطر می‌اندازد تأکید کرد: بخشی از این تخلیه غیرمجاز در زمین‌های خالی و رها شده حاشیه شهر مشهد انجام می‌شود که این عمل غیربهداشتی، سلامت شهر را به خطر می‌اندازد و باعث بروز بیماری سالک می‌شود. به همین علت ما در سازمان پسماند به شکل جدی با تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی برخورد می‌کنیم.

خودرو‌های حمل پسماند باید مجوز بگیرند

وی از شناسایی همه خودرو‌های حمل نخاله که در بخش خصوصی فعال هستند صحبت کرد و با تأکید بر لزوم دریافت مجوز برای این کار تصریح کرد: هرخودرویی که قصد حمل پسماند‌های ساختمانی در شهر را دارد باید از سازمان پسماند مجوز دریافت کند و نخاله‌ها را هم در محل‌های تعیین‌شده تخلیه کند و حتی از مسیری که برای آن‌ها مشخص شده حرکت کنند؛ در غیر این صورت صاحب خودرو مرتکب تخلف شده است و طبق قانون جریمه خواهد شد.

نظارت هوشمند شده است

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد از تغییر نظارت بر خودرو‌های حمل خاک و نخاله و هوشمند شدن روش‌های نظارتی بر آن‌ها خبر داد و گفت: همان‌طور که گفتم ما وظیفه داریم بر عملکرد خودرو‌های حمل پسماند نظارت کنیم که تخلف نکنند. پیش از این ما گشت‌هایی داشتیم که یا در کلونی‌های تخلیه غیرمجاز حضور داشتند و با متخلفان برخورد می‌کردند، یا اینکه با گشت‌زنی در شهر خودرو‌های متخلف را شناسایی می‌کردند؛ اما از مدتی پیش این نظارت با همکاری سازمان مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به صورت هوشمند و به‌وسیله دوربین‌های ترافیکی انجام می‌شود.

۱۴۰ دوربین ترافیکی به سیستم نظارتی سازمان پسماند اضافه شدند

رضوی با اشاره به فعال شدن ۱۴۰ دوربین ترافیکی برای نظارت بر عملکرد خودرو‌های حمل پسماند ساختمانی ادامه داد: محل تخلیه پسماند‌ها از قبل مشخص شده است و مسیری هم که این خودرو‌ها باید تا رسیدن به این محل‌ها طی کنند معین است و به اطلاع آن‌ها رسیده است، در صورتی که خلاف این مسیر حرکت کنند، مجوز نداشته باشند، روی بار روکش مناسب نصب نشده باشد و بار آن‌ها در خیابان‌ها ریخته شود، توسط دوربین‌ها شناسایی و به خاطر انجام این تخلف جریمه می‌شوند. با فعال شدن این دوربین‌ها چتر نظارتی سازمان پسماند روی خودرو‌های حمل خاک و نخاله کاملا گسترده شده و رصد همه‌جانبه‌ای در این‌باره در حال انجام است.

یک رصد گسترده

وی افزود: مراحل کار هم به این صورت است که تصاویر دوربین‌ها به سامانه سازمان پسماند ارسال می‌شود و در مرحله اول مجوز شماره پلاک کنترل می‌شود که در آن، محل تخلیه ذکر شده است، در صورتی که خودرو در محل دیگری غیر از مسیر مشخص شده برای دفن خاک و نخاله قرار داشته باشد یا اصلا مجوزی برای پلاک ثبت نشده باشد، در همان لحظه این تخلفات ثبت و با خودرو خاطی برخورد می‌شود. ضمن اینکه با توجه به امکان پردازش بار توسط این دوربین‌ها همه خودرو‌هایی که به حمل پسماند و نخاله ساختمانی اقدام می‌کنند شناسایی خواهند شد.

تخلیه غیرمجاز کاهش پیدا می‌کند

اما مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا این روش جدید در کاهش تخلیه نخاله‌ها در مناطق مسکونی تأثیر دارد گفت: خوشبختانه جریمه‌هایی که برای برخورد با متخلفان در این حوزه تعیین شده است کاملا بازدارنده است و در بانک جرایم راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود، همچنین با این شیوه نظارتی جدید پیش‌بینی می‌کنیم تخلیه غیرمجاز خاک و نخاله در حواشی شهر مشهد از قبل کمتر شود و به تبع آن آلودگی‌های محیطی و بروز سالک هم کاهش پیدا خواهد کرد.

گشت‌های خودرویی همچنان فعال می‌مانند

مسعود رضوی در بخش دیگر صحبت‌هایش به ادامه‌دار بودن فعالیت گشت‌های شبانه‌روزی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: با وجود اینکه همین الان ۱۴۰ دوربین ترافیکی به سیستم نظارتی ما اضافه شده‌اند، اما گشت‌های نظارتی سازمان پسماند تعطیل نخواهند شد و همچنان در شهر و مکان‌هایی که به کلونی‌های غیرمجاز تخلیه نخاله تبدیل شده‌اند حضور فعال خواهند داشت و با هرگونه تخلف برخورد می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->