سرخط خبرها

مشهد شهری پیشرو و اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی است

  • کد خبر: ۲۰۲۲۹۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
مشهد شهری پیشرو و اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حجم زائری که از ایران و خارج از ایران به مشهد می‌آید نسبت به سایر شهر‌ها متفاوت است؛ همه این‌ها سبب شده که ما با یک شهر پیشرو و اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی روبرو شویم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در میزگرد روز مشهد در محل شهرداری بیان کرد: مشهد به واسطه مفاخر بسیار زیادی که دارد و از طرفی آداب و سنن مختلف که در طول زمان شکل گرفته و نشئت گرفته از سابقه تاریخی ۱۲۰۰ ساله است، شهری مهم است.

وی گفت: اگر قبل از ورود امام رضا (ع) در این منطقه جغرافیایی قریه‌های کوچکی، چون توس و نوغان داشتیم  بعد از به شهادت رسیدن حضرت و تدفین ایشان در این منطقه دل‌های شیعیان جهان خصوصا آنان که در جغرافیای ایران زندگی می‌کردند روز به روز به مشهد متمایل‌تر می‌شد.  

حسین زاده ادامه داد: بحث‌های تاریخی جدی وجود دارد که  هجرت امام رضا (ع)  از مدینه به مرو و بعد به توس حضور پررنگ خاندان حضرت، امامزادگان و اهل بیت (ع) بود و در این راستا نیز ترویج مکتب أهل بیت شکل گرفت و دوستی با خاندان اهل بیت و ترویج شیعیان به مرحله‌ای رسید که در دوران صفویه مذهب شیعه رسمی کشور شد.  

مدیر کل فرهنگ ارشاد و اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر آنچه به عنوان انقلاب اسلامی می‌نامیم می‌توانیم ریشه تاریخی آن را هجرت تاریخی امام از مدینه به توس بدانیم  که طی سابقه چند صد ساله فرهنگ دینی با ایرانی در هم آمیخته شد.  

وی افزود: اتفاقی که افتاد این بود که  بسیاری از شعرا، ادبا و مفاخر در بستر فرهنگ ایرانی شیعی رشد کردند و امروز از افتخارات جامعه ایرانی هستند اگر مشهد پایتخت معنوی ایران نام گرفته  در واقع بسیاری از اتفاقات فکری، فرهنگی و معنوی و بعد‌ها سیاسی در مشهد رقم خورده است.  
حسین زاده گفت: انتخاب نشان مشهد بسیار سخت بود کمتر شهری در کشور با این حجم از فرهیختگان، مفاخر وادبا است حتی خراسان را نمی‌توان با بسیاری از جا‌های کشور مقایسه کرد لذا همه این‌ها مشهد را متمایز می‌کند.  

مدیر کل فرهنگ ارشاد و اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: حجم زائری که از ایران و خارج از ایران به مشهد می‌آید نسبت به سایر شهر‌ها متفاوت است  همه این‌ها سبب شده که ما با یک شهر پیشرو و اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی روبرو شویم البته جا‌هایی آسیب اجتماعی داریم و یکی از راه‌های جدی و موثر رفع آن تمرکز بر هویت  فرهنگی مشهد است.  

وی ادامه داد: هویت شهر ما چه از منظر دینی و رضوی، چه از منظر ادبی و فردوسی، تعدد شعرا، مفاخر علمی، فرهنگی سیاسی و هنری، چه از منظر اثرگذاری‌های تاریخی به لحاظ رشادت‌های  آنان در مراحل مختلف تاریخی که چندین بار توسط بیگانگان مورد تجاوز قرار گرفته که این نشان می‌دهد این شهر اثرگذار بوده که این میزان مورد هجمه قرار گرفته است.  

وی گفت: از هر زاویه نگاه کنیم هویت این شهر بسیار پر رنگ است  که البته در معرفی این هویت پرافتخار کم کاری کرده‌ایم چراکه اگر جوان و نوجوان مشهدی و خراسانی به این هویت شناخت پیدا کند علاقه برای حرکت در مسیر افتخارآفرینان خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->