به گزارش شهرآرانیوز، دکتر هادی ایوانی امروز، ۹ دی ماه، در همایش ملی نما و هویت که در هتل پردیسان برگزار شد، در خصوص تداوم هویت در پیوند گذشته و حال اظهار کرد: یکی از دلنگرانیهای ما این است اشکالی که امروز تولید میکنیم خودی و متعلق به ما نیست، ناشناس است، کیستی آن برای ما مشخص نیست و نمیدانیم از کجا میآید.
وی افزود: مسیر ذهن به عین در تولید اشکال با استفاده از یک سری مفاهیم، ارزشها، دانشها، سنتها، باورها، ایدئولوژی و مذهب مجموعهای را تولید میکند که تولیدکننده اشکال هستند. اگر اشکال از این موارد تبعیت نکند خودی نیست، در نتیجه معماری محصولی فرهنگی است.
ایوانی با طرح این سوال که آیا معماری ما کیستی ما را نشان میدهد، عنوان کرد: هر فرهنگی در تبدیل مفاهیم و ارزشهای خود به فرمها و اشکال دست به طبقهبندی اشکال میزند. اولین موضوع با مدها شروع میشود که اولین لایه تولید اشکال هستند. مدهای پایتخت به مرور زمان به الگوها تبدیل شده و وقتی طبقهبندی و عمیقتر شوند به سبک و روش زندگی تبدیل میشوند. اگر این سبک تئوریزه شود تبدیل به مکتب خواهد شد.
استاد گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: این مسیری است که فرهنگ ما سالیان سال به آن پرداخته اما امروز این سبک و روش را نداریم. در بسیاری از حوزههای شکلی در سبک زندگی دچار اختلال هستیم این فرهنگ در بخشهایی از زایش شکلی وامانده است که اینجا فرهنگ نیاز به کمک دارد و نقش حاکمیت مشخص میشود.
وی اضافه کرد: نقش حاکمیت گشت ارشاد برای ساختمانها نیست، بلکه نقش حمایتی، تشویقی و کمکرسانی است. معماری نئوکلاسیک مثل سرطان تمام شهرها و چهره شهرهای ما را گرفته که نشان میدهد نتوانستیم شکلی را تولید کنیم که مردم آن را بپذیرند.
ایوانی بیان کرد: مشهد از ۸۲۰ هجری قمری تبدیل به شهر میشود. سبک این دوران سبک آذری است. بعد از آن دوره صفوی بوده که با توجه به شیعه شدن به مشهد توجه ویژهای میشود و ناسیونالیسم فرهنگی ایجاد و موجب توسعه شهر مشهد میشود. مشهد بعد از هرات و قزوین سومین خیابان شهری را دارد.
استاد گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد خاطرنشان کرد: بعد از آن دوره قاجار را داریم که ادامه سبک اصفهان است. به تدریج سبک تهران ایجاد میشود. دوره پهلوی درسهای بسیار زیادی به ما میدهد که ورود مدرنیته و التقاط سبکها است. در خصوص دوره امروز علامت سوالی وجود دارد که الان چه هستیم.
وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۷۱ در ۳۶۰ هکتار اطراف حرم ۳۴۰ خانه تاریخی و ۷۰۰ خانه دوره قاجاری داشتیم، تصریح کرد: سال ۸۹ که دوباره بررسی کردیم در بافت اطراف حرم و کل شهر مشهد کمتر ار ۶۰ اثر پیدا کردیم که این باعث تاسف است. اگر به دادشان نرسیم، کمک نکنیم و مشوق بستههای تشویقی بافتهای تاریخی را افزایش ندهیم، آنها را از دست خواهیم داد.
ایوانی افزود: این بناها سرمایه ما است، دوستان در شهرداری پول درآوردن از این خانهها را به فراموشی بسپارند، این بناها سرمایه ما است و ما نسبت به آیندگان دین داریم.