واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

درباره قواعد اهدای خون

  • کد خبر: ۲۰۳۱۱۸
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
درباره قواعد اهدای خون
مسئول برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال‌خون خراسان‌رضوی قواعد مربوط به اهدای خون را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز چند‌روز پیش یک فایل صوتی از یک اهداکننده خون مستمر در فضای مجازی منتشر شد که در آن بیان شده بود وی به یک مرکز اهدای‌خون مراجعه کرده است و به او گفته‌اند، چون سفر‌های زیادی به خارج از کشور داشته است، بنابر دستورالعمل‌های جدید دیگر هیچ‌گاه نمی‌تواند اهدای‌خون داشته باشد.

در‌همین‌باره مسئول برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال‌خون خراسان‌رضوی درباره ارتباط بین سفر به برخی از مناطق و معافیت از اهدای‌خون گفت: خون ماده‌ای حیاتی و غیرقابل جایگزینی است. دستورالعمل‌هایی که برای استحصال این ماده حیاتی از اهداکنندگان وجود دارد و آزمایش‌هایی که روی آن انجام می‌شود، در کل دنیا بسیار سخت‌گیرانه است. علت این موضوع حیاتی بودن خون است و اینکه خطر انتقال بیماری‌ها توسط این ماده حیاتی به صفر برسد.

معافیت ۲۵‌درصد مراجعان از اهدای‌خون

محمد شریف‌الحسینی ادامه داد: آلودگی خونی فاجعه است. علاوه بر اینکه فرد آلوده می‌شود، همسر و سایر افراد خانواده هم آلوده می‌شوند و ما نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد. حدود ۲۵‌درصد از مراجعان ما با‌توجه‌به مصاحبه و معاینه پزشکی از اهدای‌خون معاف می‌شوند؛ یعنی اهدای‌خون یا برای آن‌ها ضرر دارد و ممکن است فرد کم‌خون باشد، فشارخون بالا داشته باشد و...، یا امکان دارد برای دریافت‌کننده ضرر داشته باشد.

بیماری‌های منطقه‌ای و معافیت خونی

وی ادامه داد: زمان معافیت‌های اهدای‌خون متفاوت است و بستگی به نوع معافیت دارد. درباره سفر‌های خارجی اصلا تعداد سفر و... مهم نیست. ما حتی اگر فردی در داخل کشور به منطقه‌ای مثلا جنوب سفر کرده باشد هم برای او تا مدتی معافیت اهدای‌خون داریم. علت این موضوع بیماری‌های منطقه‌ای است. به‌همین‌دلیل تلاش می‌شود آلودگی‌ای که مختص یک منطقه است به منطقه دیگر منتقل نشود. سخت‌گیری‌ها به این دلیل است که بتوانیم خون را با خطر نزدیک به صفرِ انتقال بیماری‌ها در اختیار بیمار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه معافیت از اهدای‌خون از یک روز تا یک سال و بیشتر و همچنین می‌تواند دائمی باشد، خاطرنشان کرد: اگر یکی از آزمایش‌های غربالگری پنج‌گانه ویروسی فرد اهداکننده خون مثبت شود، تا زمانی که درمان نشود، نمی‌تواند اهدای‌خون داشته باشد. همچنین کسی که به‌طور مثال آزمایش ایدز او مثبت شده است، نمی‌تواند اهدای‌خون داشته باشد و معافیت دائم از اهدای‌خون دارد.

مسئول برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال‌خون خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه چنین نیست که بگوییم صرفا، چون فرد مسافرت خارج از کشور داشته است، نمی‌تواند خون اهدا کند، تصریح کرد: اگر فردی صد نوبت برای اهدای‌خون مراجعه کرده باشد، در بار صدویکم باز هم مراحل مثل روز اولی است که مراجعه کرده است؛ یعنی پذیرش، مصاحبه و معاینه پزشکی و سپس آزمایش‌های غربالگری روی خون اهدایی انجام می‌شود. ممکن است فرد اهداکننده مستمر هم باشد، اما از نوبت قبل تا هنگام خو‌ن‌دهی به یکی از بیماری‌های ویروسی آلوده شده باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->