برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید
سرخط خبرها

زنان خشونت‌دیده در پناهگاه‌های امن بهزیستی اسکان خواهند یافت

  • کد خبر: ۲۰۳۱۴۳
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
زنان خشونت‌دیده در پناهگاه‌های امن بهزیستی اسکان خواهند یافت
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: زنان خشونت‌دیده پس از مراحلی خاص می‌توانند در خانه‌های امن این سازمان اسکان یابند.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیده محدث اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات خانواده‌ها به ویژه در جوامع امروزی، تحت آزار قرار گرفتن اعضای خانواده است. قربانیان خشونت علاوه بر مشکلات جسمی، در روابط اجتماعی خود نیز مشکلاتی پیدا می‌کنند. این افراد معمولا عزت نفس خود را از دست می‌دهند، در محیط‌های کاری کارآیی کمی دارند و رفتارهای پرخاشگرانه یا حالات افسردگی در آنان مشاهده می‌شود.

وی افزود: علاوه بر تاثیر خشونت‌ها بر فرد خشونت‌دیده، کودکان آن‌ها به عنوان کسانی که شاهد خشونت‌های خانگی بوده‌اند، از فضای ناامن خانه و صحنه‌های خشونت‌آمیز تاثیر پذیرفته و دچار مشکلات روحی و رفتاری می‌شوند. همچنین احتمال اینکه این کودکان در آینده تبدیل به افراد آزارگر و خشن شوند بالاتر از سایر کودکان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه تحکیم مبانی خانواده و فرهنگ آن به عنوان یکی از سازوکارهای مهم برای پیگیری و بهداشت روانی، مورد توجه اسلام است، عنوان کرد: با تحکیم مبانی خانواده و بالا بردن فرهنگ آن می‌توانیم در تأمین بهداشت روانی انسان گام‌های مؤثری برداریم.

محدث ادامه داد: توجه به روابط ظریف زوجین و توجه آن‌ها در زمینه نقش‌ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر عهده‌دار هستند و نیز نقش هر یک در تأمین سلامت روانی طرف مقابل و ارضای کامل نیازهای یکدیگر و آموزش آن‌ها به خانواده‌ها، نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ سلامت روانی آحاد جامعه دارد. هر عامل تهدیدکننده سلامت خانواده از جمله خشونت خانگی می‌تواند تأثیرات منفی جبران‌ناپذیری بر پیکره خانواده وارد کند.

وی بیان کرد: دلایل بسیاری وجود دارد که برخی زنان خشونت‌دیده در محیطی که برای آن‌ها خشونت‌زا است باقی می‌مانند؛ از جمله عشق، اعتقاد به اینکه فرد آزاردهنده قول داده تغییر کند، ترس از دست دادن بچه‌ها یا دارایی‌ها، مشکلات مالی، تاثیرپذیری از سخنان منفی و تحقیرآمیز آزارگر و اعتقاد به اینکه آنچه او می‌گوید صحیح است، باورهای عرفی مانند با لباس سفید به خانه شوهر رفتن با کفن سفید بیرون آمدن، نداشتن حامی در بین دوستان و بستگان، ترس از تهدید یا آزار رسیدن به سایر اعضای خانواده از سوی فرد آزارگر و یا نداشتن مکانی امن برای پناه بردن و... .

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: با وجود همه این نگرانی‌ها همچنان تعدادی از زنان در معرض خشونت یا خشونت‌دیده، فضای خانه یا سایر محیط‌هایی که در آن مورد آزار قرار می‌گیرند را ترک کرده و به جستجوی کمک برمی‌آیند. در چنین شرایطی خانه‌های امن بهزیستی پاسخگوی این نیاز اجتماعی و آماده ارائه خدمات تخصصی به زنان خشونت‌دیده و فرزندانشان هستند.

محدث خاطرنشان کرد: خدماتی که زنان خشونت‌دیده در خانه امن بهزیستی دریافت می‌کنند علاوه بر اسکان در مکانی امن و رفع نیازهای اولیه، شامل بهره‌مندی از جلسات مشاوره فردی و جلسات گروهی برای کودکان و بزرگسالان، اجرای برنامه‌های توانمندسازی با حضور فعال خدمت‌گیرنده، برنامه‌های آموزشی و اشتغال، حمایت‌های مالی و قانونی، مشاوره حقوقی و... است. با توجه به نیاز خدمت‌گیرنده، خدمات می‌تواند به صورت سرپایی یا شبانه‌روزی به فرد ارائه شود. از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۰ نفر از خدمات خانه امن بهزیستی برخوردار شده‌اند و این افراد بیش از ۳۰۰ خدمت تخصصی از مرکز دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خانه امن پذیرش مستقیم ندارد، تصریح کرد: زنی که همسرش اختلال روانی دارد، معتاد است یا به هر دلیل دیگری وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و زن احساس می‌کند اگر در خانه بماند جانش در خطر است می‌تواند مهمان خانه امن شود اما قبل از آن باید مراحلی را طی کند. وی می‌تواند با ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی تماس بگیرد و موضوع را اطلاع دهد، گروه سیار ۱۲۳ به نشانی که زن اعلام می‌کند می‌روند، ورود به خانه با همراهی نیروی انتظامی و هماهنگی ضابط قضایی انجام می‌شود. مددکار شرایط را بررسی می‌کند و اگر خشونت خانگی تایید شود زن به همراه فرزندانش به مراکز مداخله در بحران منتقل می‌‎شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: ممکن است این زنان نه به صورت خودمعرف که توسط نیروی انتظامی به سازمان بهزیستی معرفی شوند. پس از پذیرش اولیه در مرکز مداخله در بحران، یک گروه شامل رئیس مرکز، روانشناس، روانپزشک، مشاور حقوقی و مددکار اجتماعی وضعیت خانوادگی زن خشونت‌دیده و شرایط جسمی و روحی خودش را بررسی می‌کنند و اقداماتی از جمله تلاش برای اصلاح رفتار آزاردهنده و بررسی امکان بازگشت فرد آسیب‌دیده به خانه را انجام می‌دهند.

محدث ادامه داد: اگر به هر دلیلی از جمله آسیب جسمی و روحی زن، اختلال روانی مرد، اعتیاد به مصرف مواد روان‌گردان و یا هر دلیلی که جان زن و فرزندان را در خانه تهدید کند، شرایط برای بازگشت در کوتاه‌مدت فراهم نباشد، زن خشونت‌دیده با حکم قضایی به خانه امن منتقل می‌شود. فرزندان پسر تا ۱۲ سال و فرزندان دختر هم همراه مادر در خانه امن پذیرش می‌شوند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->