حضور تولیت آستان قدس رضوی در مراسم عزاداری افغانستانی‌های مقیم مشهد در روز شهادت امام سجاد (ع) مرحله استانی چهل‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم در مشهد برگزار می‌شود معارف صحیفه سجادیه بین المللی می‌شود روایت‌هایی ناشنیده درباره شهدایی از قشر عادی جامعه در مستند «لاله خیز» اکران دو نقاشی به مناسبت چهلمین روز جنگ ۱۲ روزه در دیوارنگاره انقلاب تهران حرم مطهر امام رضا(ع) در سوگ امام سجاد(ع) هویت یک شهید پس از ۳۷ سال شناسایی شد توقف در اعزام کاروان‌ها به عتبات از دهم مردادماه ۱۴۰۴+ علت اکران تصاویر شهید دوران و دیگر شهدای خلبان مشهدی در سطح شهر ۶ هزار نفر اسکان روزانه در موکب امام‌رضا(ع) در کربلا | خدمت بی‌وقفه اوقاف خراسان رضوی در ایام اربعین ۱۴۰۴ نحوه خواندن نماز امام سجاد(ع) چگونه است؟ جزئیات برگزاری برنامه‌های گرامیداشت اربعین شهدای اقتدار ملی تامین امنیت زائران پاکستانی برای ورود به کشورمان و شرکت در اربعین حسینی ۱۴۰۴ برگزاری سومین جشنواره «نورالمبین» با ۱۵ رشته و پنج مرحله در شهرداری مشهد درباره شهید دکتر اصغر هاشمی‌تبار از شهدای هسته‌ای حمله اسرائیل به ایران | شهادت قافیه بیت آخر بود باطن‌ها در آزمون‌های سخت مشخص می‌شود جایگاه و نقش همدلی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی | وقتی دل‌ها یکی شدند اعزام ۲ هزار مبلّغ خواهر به عتبات در ایام اربعین ۱۴۰۴
سرخط خبرها

شکافنده حقایق قرآنی و  دانش‌های اسلامی

  • کد خبر: ۲۰۵۸۵۶
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
شکافنده حقایق قرآنی و  دانش‌های اسلامی
حضرت امام باقر (ع) شکافنده و  باز کننده در  دانش به سوی مسلمانان و  امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و  مسیر امام باقر (ع) بودند.

در زمان امام باقر (ع) فرصتی پیش آمد که حضرت بتوانند به تربیت شاگردانی، چون «زراره» و «محمد بن مسلم» بپردازند و بخش گسترده‏‌ای از تعلیمات اسلامی را به آنان تعلیم دهند. همان تعلیمات از طریق شاگردان امام، در منابع شیعه وارد شد. شاید علت اینکه لقب «باقر العلوم» به امام پنجم اختصاص یافته، آن است که آن بزرگوار آغازگر حرکت و نهضتی علمی بود که پس از ایشان با امام صادق (ع) ادامه یافت و به کمال خود رسید. درواقع آن حضرت شکافنده و باز کننده در دانش به سوی مسلمانان و امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و مسیر امام باقر (ع) بودند.

مقام علمی امام باقر (ع) از دیدگاه دانشمندان

آوازه وسعت علوم پیشوای پنجم، آن چنان کشور‌های اسلامی را پر کرده بود که لقب «باقرالعلوم» (که از جانب پیامبر (ص) به ایشان داده شده بود) تحقق عینی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که دانشمندان بزرگ آن حضرت را با همین ویژگی یاد می‌کردند. مقام علمی امام باقر (ع) آن قدر عظیم و بلندمرتبه است که خیلی از مخالفانشان و نیز دانشمندان به این مسئله اعتراف و اقرار می‌کنند که در ادامه به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱.  ابن حجر هیتمی می‌گوید: «محمدباقر به اندازه‌ای گنج‌های پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار ساخته و حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان کرده است که جز بر عناصر بی بصیرت یا بد سیرت پوشیده نیست و از همین جاست که وی را شکافنده و جامع علوم و برافرازنده پرچم دانش خوانده اند». (الصواعق المحرقه، ص ۲۰۱.)

۲.  هشام بن عبدالملک که از دشمنان سرسخت اهل بیت (ع) است، خطاب به آن حضرت گفت: «از زمانی که مثل تو (در علم و مقام) وجود داشته باشد، قریش بر عرب و عجم آقایی می‌کند.» (اعلام الهدایة، ج ۷، ص ۲۲)

این‌ها فقط نمونه‌هایی از وجهه و چهره علمی امام باقر (ع) است و دوستداران حضرتش می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این منبع مراجعه کنند: سیدجواد حسینی، مقام علمی امام باقر (ع)، فرهنگ کوثر ۱۳۸۸، شماره ۷۸.

پایه گذاری نهضت علمی فرهنگی

از مهم‌ترین امتیازات امام باقر (ع) این است که حضرت بنیان گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه، بلکه اسلام، شمرده می‌شوند. هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندشان امام صادق (ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید، پایه گذاری و تأسیس آن به دست باکفایت امام باقر (ع) بود.

در دوران امام باقر (ع) دولت بنی امیه رو به زوال بود و مردم نیز به شدت از آن‌ها تنفر پیدا کرده بودند و اختلاف شدیدی در مملکت اسلامی به وجود آمده بود. امام باقر (ع) از این فرصت پیش آمده به بهترین شکل بهره بردند و شاگردان فراوانی تربیت کردند و علوم بی شماری را به آن‌ها تعلیم دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->