آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است
سرخط خبرها

شرکت در انتخابات؛ «عمل صالح» قرآنی

  • کد خبر: ۲۱۴۳۱۲
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
شرکت در انتخابات؛ «عمل صالح» قرآنی
یکی از شاخص‌های مهم عمل صالح که در متن آیات قرآنی به‌صراحت بیان شده است، «غیظ» و خشم کافران است.

در قرآن کریم بر «ایمان» و «عمل صالح» به‌همراه هم تأکید شده است. عمل صالح و ایمان، تفکیک‌ناپذیرند و اثر ایمان در رفتار اهل ایمان، باید با عمل صالح آشکار شود. قرآن کریم، آثار فراوان عمل صالح را یادآوری و همگان را به عمل صالح، تشویق کرده است. در منطق قرآن، اثر عمل صالح مؤمنان، ورود به بهشت و برخورداری از روزی بی‌حساب الهی است.

خدای متعال می‌فرماید‌: «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فاولئک یدخلون الجنه یرزقون فی‌ها بغیر حساب؛ هرکه عمل صالحی انجام دهد -خواه مرد یا زن- درحالی‌که مؤمن باشد، آن‌ها وارد بهشت می‌شوند و در آن، روزی بی‌حساب به آن‌ها داده خواهد شد» (غافر/۴۰). در مراتب اجر الهی، بالاترین پاداش الهی، بهشتی شدن و بهره‌برداری از رزق بی‌پایان الهی است و در این آیه، همین اجر بزرگ الهی برای عمل صالح با ایمان تعیین شده است.

«حیات طیبه» نیز اثر «عمل صالح» است. خدای متعال می‌فرماید‌: «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون؛ هرکه عمل صالحی انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، درحالی‌که مؤمن است، او را به حیات طیبه زنده می‌داریم و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دهند، خواهیم داد» (نحل/۹۷).

زندگی پاک و «حیات طیبه قرآنی»، بهترین حیات است. اهل ایمان با عمل صالح، به حیات طیبه می‌رسند و حیات طیبه بر اجتماع حاکم می‌شود. حال سؤال این است که کار شایسته و عمل صالح چه کاری است؟ ویژگی‌های عمل صالح چیست؟ معیار‌ها و شاخص‌های عمل صالح کدام است؟

یکی از شاخص‌های مهم عمل صالح که در متن آیات قرآنی به‌صراحت بیان شده است، «غیظ» و خشم کافران است. از منظر قرآن کریم، سرزنش و خشم کافران دربرابر کار‌های مؤمنان، هیچ اعتباری ندارد، بلکه دارای اثر و ارزش معکوس است. هرکاری که کافران بیشتر آن را سرزنش کنند و هر اقدامی که بیشتر آنان را به خشم آورد، باارزش‌تر است.

کافران، چون مخالف عمل صالح اهل ایمان‌اند، خشمشان معیاری ابدی برای آشکار شدن حقیقت عمل صالح است. خدای متعال درباره ارزش‌گذاری اعمال مؤمنان می‌فرماید‌: «ولا یطئون موطئا یغیظ الکفار و لاینالون من عدو نیلا الا کتب لهم به عمل صالح ان ا... لا یضیع اجر المحسنین؛ هیچ گامی که موجب خشم کافران می‌شود، برنمی‌دارند و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینکه به‌خاطر آن، عمل صالح برای آنان نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند» (توبه/۱۲۰).

به حکم این آیه شریف، هر اقدامی که «خشم کافران» را برانگیزد، عمل صالح است و گام‌هایی که خشم کافران را آشکار کند، شایسته است و انسان‌هایی که چنین کار‌هایی را انجام می‌دهند، «محسنین» اند. مؤمنانی که با اقدامات خود کافران را به خشم می‌آورند، نیکوکارند و خداوند اجر و پاداش نیکوکاران را ضایع و تباه نمی‌کند. راغب اصفهانی در تعریف «غیظ» نوشته است‌: «الغیظ اشد غضب و هو الحراره التی یجد‌ها الانسان من فوران دم قلبه: غیظ، شدیدترین [حالت]غضب و خشم است و آن حرارتی است که آدمی از فوران خون قلبش، احساس می‌کند و می‌یابد.

«غیظ» خشم شدید است» (المفردات، ص ۳۶۸)؛ بنابراین می‌توان گفت حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، مصداق بارز «عمل صالح» است؛ چون انتخابات، مایه حیات نظام اسلامی است و کافران و دشمنان نظام اسلامی را به خشم می‌آورد. حضور آگاهانه و پرشور مردم در صحنه انتخابات، وحدت ملی را نشان می‌دهد و امنیت ملی را درپی می‌آورد. درصد چشمگیر مشارکت مردم در آزمون انتخابات، وفاداری اقشار جامعه به نظام اسلامی را آشکار می‌کند و قدرت سیاسی امت اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

حضور باشکوه مردم در انتخابات، قدرت معنوی و ملی نظام اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشد و مردم‌سالاری دینی را نشان می‌دهد. دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با حضور مردم در انتخابات، به وفاداری آن‌ها به آرمان‌های انقلاب اسلامی پی می‌برند. انتخابات سالم و بزرگ، روحیه‌بخش و نشاط‌آفرین است و به درماندگان و افسردگان، نشاط و روحیه می‌دهد و ناامیدان را امیدوار می‌کند.

شرکت در انتخابات، قدرت سیاسی امت اسلامی را افزایش می‌دهد و مسلمانان را در کشور‌های اسلامی، سربلند و «بیداری اسلامی» را پایدار می‌کند. انتخابات بزرگ، توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان را خنثی می‌سازد، تهدید‌های دشمنان انقلاب اسلامی را تبدیل به فرصت‌های بزرگ برای نابودی همان دشمنان کرده، مخالفان را وادار به عقب‌نشینی می‌کند. با حضور در انتخابات، دشمنان اسلام و مخالفان ولایت مطلقه فقیه، اندوهگین و افسرده و ناامید می‌شوند. حضور در انتخابات از اصول پیشرفت و پیروزی بر دشمنان در «جنگ نرم» است و در «جنگ روانی» نیز در دل دشمنان، هراس و رعب و وحشت و ترس می‌افکند.

هیچ کاری به اندازه شرکت در انتخابات در روز ۱۱ اسفند، آمریکا و اسرائیل را خشمگین نمی‌کند؛ گرچه مشارکت هر شهروند در انتخابات، کاری به‌ظاهر کوچک است، آثاری بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز دارد. بیم و هراس استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی از حضور گسترده در انتخابات، معیار ارزشمندی مشارکت مردم است. همه دشمنان دین و همه مخالفان صلح و عدالت و سعادت بشر و در رأس آنان اتحادیه فرعون‌ها علیه انقلاب اسلامی، از حضور مردم در انتخابات، خشمگین می‌شوند.

«خشم شدید» دشمنان اسلام از مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات، از هم‌اکنون در تبلیغات امپریالیسم خبری و رسانه‌های گروهی و جهان استکبار، آشکار است. شرکت در انتخابات عمل صالح است؛ چون خشم شدید کافران و دشمنان اسلام و تشیع را برمی‌انگیزد. کسانی که در انتخابات حضور می‌یابند، در گروه «محسنین» و نیکوکاران جای می‌گیرند و از اجر و پاداش الهی برخوردار می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->