سرخط خبرها

مستند «الکافی» در مشهد اکران شد + فیلم

  • کد خبر: ۲۱۵۸۵۹
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
مستند «الکافی» در مشهد اکران شد + فیلم
مستند «الکافی» مشتمل بر روایتی درباره سرگذشت کتاب «الکافی» مهمترین کتاب حدیثی شیعه امروز در مشهد اکران شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مستند سینمایی «الکافی» مشتمل بر روایتی درباره سرگذشت کتاب «الکافی» امروز (۱۶ اسفندماه) در پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران شد.

مستندی محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که کارگردان در آن تلاش کرده تا بخشی از سیر تطور اندیشه شیعه را در قالب سرگذشت نگارش یک کتاب، به تصویر بکشد. این مستند، در شهر‌های تهران و قم نیز برای مخاطبان اکران شده و امروز نیز جمعی از علاقمندان به تاریخ شیعه، در مشهد به تماشای آن نشستند.

«مسعود طاهری» نویسنده و کارگردان این اثر، ضمن اشاره به ساختار مذهبی مهمترین نقاط مورد توجه شیعی در اوایل قرن چهارم هجری از جمله کوفه، قم، ری و بغداد، به حوادث پیشینی و زمینه‌های نگارش این کتاب اشاره می‌کند و تلاش کرده تا سیر تطور اندیشه شیعه را برای مخاطب به تصویر بکشد.

طاهری که کارگردانی را در سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و پس از یک تجربه داستانی بلند با عنوان «حصه رحمت» به کار ساخت مستند پرداخته است، تجربیات دیگری در زمینه ساخت مستند دارد که از جمله آن می‌توان به مستند‌های «شرقی» درباره زندگی و آثار توشیهیکو ایزوتسو فیلسوف ژاپنی و «مستشرق» درباره زندگی و آثار هانری کربن مستشرق و فیلسوف فرانسوی اشاره کرد. او همچنین مستند‌های تلویزیونی درباره مرحومان «سید ابوالحسن حافظیان»، «حسین الهی قمشه ای»، «حسن حسن زاده آملی» و «سید جلال الدین آشتیانی» ساخته است.

طاهری اعتقاد دارد که ساخت اینگونه آثار مستند، می‌تواند علاوه بر شناخت افراد  و کتاب‌های مهم و تاثیرگذار در تاریخ شیعه، جامعه مخاطب را به مطالعه بیشتر برای شناخت اینگونه افراد تاثیرگذار تلاش‌هایی که برای حفظ میراث شیثه صورت گرفته، تشویق و ترغیب کند و بهره گیری از کارشناسان و متخصصانی از جمله حجج اسلام سید کاظم طباطبایی، محمدرضا جباری، رضا مختاری و امین حسین پوری و نیز محمدعلی امیرمعزی، سید علیرضا حسینی شیرازی، ان‌شاالله رحمتی، غلامرضا زکیانی، عبدالرضا مظاهری، محمدباقر ملکیان، احمد ابوحمزه، سعید شفیعی، سید محسن ماجدی به عنوان مصاحبه شونده به همین دلیل بوده است.

گفتنی است کتاب «الکافی» مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه شیعه است که توسط «محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی مشهور به «ثقه الاسلام کلینی» و «شیخ المشایخ» و در مدت ۲۰ سال گردآوری کرده است. این کتاب در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده است. اصول کافی مشهور‌ترین بخش الکافی است و کلینی تلاش کرده تا احادیث الکافی را بر اساس عدم مخالفت با قرآن و موافقت با اجماع را جمع‌آوری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->