برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

گردش میان دو نماز ...

  • کد خبر: ۲۲۰۸۵۸
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
گردش میان دو نماز ...
سال ۱۳۹۷ بود که خیلی عجیب و غریب و اتفاقی ساعت یازده و نیم شب زنگ زدند عکس پاسپورتت را بفرست دو هفته دیگر قرار است برویم حج. دقیقا همین شکلی.

سال ۱۳۹۷ بود که خیلی عجیب و غریب و اتفاقی ساعت یازده و نیم شب زنگ زدند عکس پاسپورتت را بفرست دو هفته دیگر قرار است برویم حج. دقیقا همین شکلی. پشت فرمان بودم و از شوک خبر دقایقی در اتوبان زدم بغل و سر روی فرمان گریستم. سفر عجیبی بود و اگر بخواهم بگویم حج را در یک کلمه چه خلاصه می‌کنم آن شگفتی است. شگفتی هشتگ حج است و هنوز شگفتی اش در کامم بعد سال‌ها لعاب می‌اندازد. یکی از این شگفتی‌ها زیارت مسجد ذوقبلتین است. مسجدی که بار خاطره و حیثیتش بسیار بالاست و در همین مسجد است که یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال‌های صدر اسلام به وقوع پیوسته است.

 گفتم حالا که هنوز از روز قدس دور نشده ایم و صهیونیست‌های یهودی در غزه خون رود راه انداخته اند بد نیست مسجد و اتفاقش را مروری کنیم و در مسجد تأملی کنیم. مسجد ذوقبلتین... ذو یک کلمه است که صفت ساز است، مثل ذوالفقار، ذوالجناح صفت تملکی می‌دهد، ذوقبلتین یعنی مسجدی دارای دو قبله! ذوقبلتین مسجدی است دارای دوقبله. مسجد سفید یکدستی است با معماری‌ای شبیه به مسجد قبا در تهران.

 دیوار‌ها از کمر تا پایین سنگ شکلاتی رنگی دارد، کودک درونم مسجد را تشبیه می‌کند به یک کیک سفید بزرگ خامه ای، کودک درونم را ساکت می‌کنم و به همان سفید یکدست مرمری رضایت می‌دهم. مسجد خلوت است، مثل قبا مشتری ندارد، اما از قبا خنک‌تر و خوشبوتر است. محراب از دور قامت افراشته به کرشمه و تغزل، بلند بالاست و فریبا ... با تم سفید که از کرم کاراملی به سفید پر رنگ در رفت و آمد است. به خودم می‌گویم خب این یک قبله اش قبله دیگرش کو!

 مستخدم مسجد که صورتی گندمگون دارد کار گوگل را می‌کند. از راه می‌رسد و صدوهشتاد درجه آن طرف‌تر از قبله یک قاب توی سقف نشان می‌دهد و می‌گوید هذه قبله الاول الی مسجد الاقصی و هذه (اشاره می‌کند به محراب جوان) الی کعبه الکریم! چه ذوقی می‌کنم از کشف و انگشت می‌گزم به حیرت! توی تاریخ خوانده بودم که قبله عوض شده ولی نه دیگر این قدر. گفتم تاریخ! توی این لحظاتی که شما دارید از دیدن این تصاویر کیف می‌کنید من یک روحانی دیدم قیافه اش ایرانی می‌زد رفتم جلو از سلام علیکمش فهماند که اشتباه کرده ام عراقی بود و البته که با عراقی‌ها برادر تو رگی هستیم.

گفتم برایم بگوید که دقیقا چه شد و او دوباره با همان عربی فصیح توضیح داد که اگر دوست داشته باشید توضیح قطره چکانی قصه اش را عرض می‌کنم. جانم برایتان بگوید، اوایل اسلام یهودی‌های مدینه کلی طعنه و کنایه به رسول ا... (ص) ما انداختند که بفرما این چه دینی است که چوپان یتیم مکی آورده که قبله مستقل ندارد، کلی تکه شنیده کلی حرف و حدیث، مثل اینکه بگویند این چه بنگاه مسکن داری است که خودش خانه ندارد. 

خدا که دیده عزیز کرده اش دارد اذیت می‌شود یک جوری می‌گذارد توی کاسه یهودی‌ها که انگشت به دهان می‌مانند، قبله می‌چرخد آن هم نه یک ذره دو ذره، صد و هشتاد درجه! یهودی‌ها کنف می‌شوند. دور حضرت موسی (ع) که پیروانش فقط پوسته‌ای از دینش را گرفته اند و... بگذریم. کعبه می‌شود قبله گاه مسلمین جهان، کعبه را می‌گویند پدر گرامی مان آدم ابوالبشر ساخت.

 ابراهیم خلیل ا... تعمیر اساسی اش کرد و مردم جهان را فرا خواند به آیین حج، همین حجی که رودخانه‌ای خروشان است و تا اکنون جاری و گوارا. سلام می‌دهم به بیت المقدس. افسوس می‌خورم چرا چفیه فلسطینی ام را ننداخته ام. ثواب زیارت مسجد را دو قسمت می‌کنم، نیمش را تقدیم می‌کنم به سید حسن نصر ا... نیمش را به حاج احمد متوسلیان نازنین. امیر تاجیک توی ذهنم می‌خواند: یه مسجد میون دوتا مثلث اسیره ...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->