از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟ جزییات جدید از جنایت هولناک در خیابان کارگر جنوبی تهران جزئیات دستگیری شرور مسلح سابقه دار در تهران چرا مردها علاقه‌ای به معلم شدن ندارند؟ لیست جدید لوازم آرایشی غیرمجاز اعلام شد (۱۰ نیر ۱۴۰۳) برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟

  • کد خبر: ۲۳۶۶۴۳
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟
یک ارگونومیست با بیان این که شیفت‌های شبانه برخلاف ساعت درونی بدن و ریتم شبانه روزی اکثر افراد است، عوارض بیدار ماندن در طول شب را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، پیام خانلری با بیان این که بدن انسان دارای چرخه "سیرکاردین" یا به اصطلاح ریتم‌های شبانه ـ روزی است، اظهار کرد: ریتم‌های شبانه روزی تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری هستند که nv یک چرخه ۲۴ ساعته شکل می‌گیرند. این فرآیند‌های طبیعی در درجه اول به نور و تاریکی پاسخ می‌دهند، به همین دلیل، شیفت‌های شبانه (کار کردن در شیفت شب) برخلاف ساعت درونی بدن یا ریتم شبانه روزی اکثر افراد است.

وی درباره عوارض شب‌کاری افزود: کار در شیفت شب باعث ایجاد یک اختلال به نام اختلال خواب نوبت کاری می‌شود و عوارض بسیاری برای افراد دارد. به طور کلی احتمال بی‌خوابی، سرطان، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سندروم متابولیک، دیابت نوع دو، ضعف سیستم ایمنی و ... در افراد شب کار بیشتر از سایرین است. همچنین نوبت کاری و بی‌خوابی، توانایی‌های شناختی افراد مانند توجه، حافظه، قدرت تصمیم‌گیری، خلاقیت، بهره‌وری و ... را کاهش می‌دهد.

خانلری ادامه داد: کار در شیفت شب و بی‌خوابی، احتمال افسردگی، پرخاشگری، اعتیاد به دارو و مواد مخدر را افزایش می‌دهد و سبب کاهش احساساتی مانند احساس همدلی می‌شود.

این ارگونومیست بیان کرد: افراد شب‌کار، کمتر می‌خوابند و کیفیت همان خواب کم نیز بسیار پایین است درنتیجه این کمبود خواب مانع از تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اکنون ثابت شده است که کمبود خواب موجب افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود. محققان در مطالعه‌ای که تغییرات فشار خون افراد را در طول ۵ سال تحت نظر داشتند نتیجه گرفتند افرادی که مدت زمان خواب کمتری دارند، افزایش بیشتری در فشار خون دارند که این مورد می‌تواند فشار بیشتری را به کل سیستم قلبی عروقی تحمیل کند.

در یک شبانه روز چند ساعت باید بخوابیم؟

متخصص ارگونومی درباره میزان خواب کافی در افراد مختلف نیز گفت: نیاز به خواب در میان افراد جامعه متفاوت است و بر اساس نیاز‌های هر فرد خواهد بود، اما به طور میانگین برای یک فرد ۲۰ تا ۴۰ ساله ۷ تا ۹ ساعت خواب در ۲۴ ساعت توصیه می‌شود، اما در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله، ۹ تا ۱۰ ساعت خواب توصیه می‌شود. در افراد بالای ۶۵ سال نیز حدود ۷ ساعت خواب کافی است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->