زمان بومی‌سازی کتابخانه‌های هوشمند فرارسیده است «لی‌لی» آماده پخش می‌شود آغاز فعالیت رادیو محرم برای هشتمین سال آغاز اکران «نذر بی‌بی» هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم واکنش تهیه‌کننده سریال «بامداد خمار» به حواشی آقای رئیس جمهور، آینه در کربلاست جایزه اصلی کارلوی واری مستند «نگاهی ناگهانی به چیز‌های عمیق تر» رسید درگذشت «جان لاندو» تهیه‌کننده برنده اسکار حسینیه‌ای به وسعت ایران | بررسی ویژه‌برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۳ اعجاز ایجاز ادبیات الکترونیک: ادبیات سخت پیما چون قضا از آسمان نزول می‌کند ... | احوال امام حسین (ع) از مرگ معاویه تا رسیدن به کربلا، به روایت نثر‌های کهن فارسی پیام خانه سینما به «مسعود پزشکیان» رییس جمهور منتخب صدور پروانه ساخت «انتخاب من» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ آمار فروش سینما در هفته سوم تیر ماه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | فروش سینما از مرز ۶۰۰ میلیارد گذشت محرم در قاب مستند | معرفی مستند‌هایی با موضوع آیین‌های محرم و عاشورا آثار راه‌یافته به بخش «فیلم» جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد + اسامی امیرحسین مدرس مجری فصل جدید «چهارگاه» شد
سرخط خبرها

حسینیه‌ای به وسعت ایران | بررسی ویژه‌برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۳۷۸۰۳
  • ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
حسینیه‌ای به وسعت ایران | بررسی ویژه‌برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۳
شبکه‌های سیما هم زمان با فرارسیدن ایام محرم، کنداکتور خود را تغییر دادند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ هم زمان با فرارسیدن ایام محرم و عزای حضرت اباعبدا... الحسین (ع)، شبکه‌های تلویزیون طبق روال هرسالشان تولیداتی متناسب با این ایام را روی آنتن می‌برند. این تولیدات در قالب‌های مختلفی مانند گفتگو، تعزیه خوانی، سریال و... برای مخاطبان آماده شده اند تا حال وهوای محرم را بیشتر به خانه‌های مردم بیاورند.

در میان این آثار می‌توان به فصل جدید برخی برنامه‌های پرطرف دار سال‌های گذشته ازجمله «حسینیه معلی» اشاره کرد. همچنین صداوسیما برنامه‌هایی با ایده‌های جدید هم تولید کرده است که باید منتظر بازخورد‌های آن‌ها بمانیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، نگاهی است به برخی از مهم‌ترین تولیداتی که قرار است در ایام محرم مهمان خانه‌های مردم باشند.

بازگشت «حسینیه معلی»

پنجمین فصل ویژه برنامه «حسینیه معلی» از ابتدای محرم در سیزده قسمت روی آنتن شبکه ۳‌ می‌رود؛ برنامه‌ای که با حضور مداحان، پیشکسوتان و پیرغلامان هیئات مذهبی کشور، با هدف ترویج فرهنگ روضه خوانی و نوحه خوانی تولید شده است. در قسمت جدید «حسینیه معلی» همچنان نجم الدین شریعتی اجرای برنامه را برعهده دارد، اما تغییراتی در میز ذاکران و مداحان اتفاق افتاده است. 

در این فصل محمدرضا طاهری در کنار سیدرضا نریمانی و نزار قطری که از فصل گذشته با «حسینیه معلی» همراه شده بود، حضور خواهد داشت. مهدی رسولی نیز بعد از یک فصل غیبت و حجت الاسلام والمسلمین مصطفی کرمی هم بعد از یک تجربه حضور در «حسینیه معلی» دوباره به این برنامه برگشته اند. این برنامه پرطرف دار همچنین تغییراتی در دکور داشته است و کمی نسبت به فصل قبل متفاوت‌تر خواهد بود. «حسینیه معلی» هرشب ساعت۲۲:۲٠ و تکرار آن روز بعد ساعت۱۵ از شبکه ۳ پخش می‌شود.

«حسینیه بهشت» در شبکه ۲

یکی از ویژه برنامه‌های مهم شبکه ۲ برای ایام عزای سیدوسالار شهیدان، «حسینیه بهشت» است که هم زمان با آغاز ماه محرم حوالی ساعت۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود. در این برنامه شیخ اسماعیل رمضانی به عنوان کارشناس مذهبی همراه با پیرغلامان و شاعران اهل بیت (ع) حضور خواهد داشت.

 تبیین و بررسی قیام امام حسین (ع) و همچنین نوحه و شعرخوانی ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) ازجمله بخش‌هایی است که در برنامه «حسینیه بهشت» تدارک دیده شده است. این برنامه که به تهیه کنندگی علیرضا کاردان امین و کارگردانی محمدحسام مدنی تهیه و تولید شده است، در چهارده قسمت چهل دقیقه‌ای پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

پخش «سفیر» از امشب

شبکه ۲ قصد دارد مجموعه نمایشی «سفیر» را از امشب ۱۷ تیرماه روانه آنتن کند. نسخه سینمایی این مجموعه که نخستین فیلم بلند سینمایی با موضوع عاشورایی محسوب می‌شود، در اکرانش در ایران و لبنان در دهه ۶۰ با استقبال بسیار خوب و گسترده مخاطبان روبه رو شد. این اثر روایت سفر قیس بن مسهر صیداوی، سفیر امام حسین (ع)، به کوفه است که فرامرز قریبیان با ایفای نقش قیس در این مجموعه، یکی از ماندگارترین نقش‌های دوره فعالیت هنری اش را رقم زده است. «سفیر» که به کارگردانی فریبرز صالح تهیه شده است، از یکشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت۱۶:۱۵ از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود.

حسینیه‌ای به وسعت ایران

«فصل خروج»، ویژه برنامه شبکه ۴

ویژه برنامه «فصل خروج» از سلسله برنامه‌های «ماجرا»، در دهه اول محرم در ۱۰قسمت از شبکه ۴ پخش می‌شود. در این برنامه هدف امام حسین (ع) از قیام، از جنبه‌های مختلف بررسی خواهد شد. «امام حسین (ع) از سال ۴۰ تا ۶۰هجری»، «امام حسین (ع) و قیام علیه منکر بزرگ»، «قیام برای اصلاح»، «انگیزه امربه معروف از منظر فقهای معاصر»، «برخورد‌های واگرایانه با واقعه کربلا»، «خروج امام، عدم بیعت یا تشکیل حکومت؟»، «دعوت امام از مردم بصره»، «امام حسین (ع)، گفتگو و صلح»، «امام حسین (ع)، شهادت عرفانی»، «فدیه‌ای و تکلیفی» و «هدف از قیام در اندیشه آیت ا... خامنه ای» ازجمله عناوین برنامه «فصل خروج» هستند. این برنامه روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت۲۰:۳۰ از شبکه ۴ سیما پخش خواهد شد و میزبانی آن را حمید سبحانی صدر به عهده دارد.

سریال «طوبی» روی آنتن

صداوسیما هرسال تلاش می‌کند تا سریالی متناسب با حال وهوای این ایام را روی آنتن ببرد. این رسانه برای امسال هم سریالی به نام «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی را تولید کرده که البته هنوز زمان دقیق پخشش اعلام نشده است. داستان سریال «طوبی» در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۲‌ می‌گذرد و مضمون آن با پیاده روی اربعین پیوند خورده است. 

از بازیگران این سریال هم می‌توان به هومن برق نورد، امین زندگانی، فرهاد آئیش، شبنم قربانی، فریبا متخصص، رامین راستاد، سودابه بیضایی، پرویز فلاحی پور، رحیم نوروزی و... اشاره کرد. در کنار این سریال جدید، شبکه آی فیلم هم سه مجموعه قدیمی «مختارنامه»، «شب دهم» و «وارث» را روانه آنتن می‌کند.

حسینیه‌ای به وسعت ایران

«قصه‌های عمورحمان» برای کودکان

شبکه پویا هم برای این ایام، پخش پویانمایی سریالی «قصه‌های عمورحمان» به کارگردانی میکاییل براتی و تهیه کنندگی میلاد حاجی پروانه را در نظر گرفته است؛ اثری که با استفاده از تکنیک سه بعدی، روایت‌هایی شیرین از دوران کودکی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را برای کودکان بیان می‌کند. «قصه‌های عمورحمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در سیزده قسمت تولید شده است و هر روز ساعت۱۵:۳۰ از شبکه پویا پخش می‌شود.

احیای تعزیه خوانی در «مجلس واقعه»

شبکه نسیم با پخش «مجلس واقعه» از شب اول محرم به استقبال ایام عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین (ع) خواهد رفت. این برنامه در جهت احیای هنر عاشورایی یعنی آیین تعزیه خوانی شهیدان دشت کربلا ساخته و پرداخته شده است.

هنری که یکی از مؤلفه‌های فرهنگی و آیینی کشور است، اما نسل جدید با آن آشنایی ندارد و به همین دلیل شبکه نسیم سراغ چنین برنامه‌ای رفته که محور برنامه، نمایش تعزیه است و در آن گفتگو‌هایی هم صورت می‌گیرد. همچنین گروه‌های تعزیه از سراسر کشور به برنامه دعوت شده اند و هر قسمت با یک گروه تعزیه‌ای اجرا خواهد شد. این برنامه به تهیه کنندگی سیدمصطفی احمدی قرار است هر شب ساعت۲۲  روی آنتن برود.

فصل جدید «از سرگذشت» روی آنتن

فصل جدید «از سرگذشت» به کارگردانی محمد پیوندی و با اجرای علی اکبر قلیچ هر شب ساعت۲۱ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه در قسمت اول با مطرح کردن داستان سوژه اجتماعی و در قسمت دوم با حضور یک سلبریتی که زندگی خودش را مطرح می‌کند و در جایی که نقطه عطفی با سوژه اجتماعی دارد، به قسمت دوم برنامه اضافه خواهد شد. در پایان هر قسمت یک کوله به مهمان‌های هر برنامه تقدیم خواهد شد تا در روز اربعین با آن مسافر حرم سیدالشهدا (ع) باشند.

چند برنامه ویژه شبکه نسیم

از دیگر برنامه‌های شبکه نسیم می‌توان به «باب الحسین (ع)» به کارگردانی علیرضا خوش بیان اشاره کرد که هر شب به صورت زنده ساعت ۲۴ روی آنتن می‌رود. این برنامه با حضور مداحان معروف و کارشناس مذهبی تولید شده و در آیتم شریک روضه به مداحان معروفی که در قید حیات نیستند، پرداخته است. 

«آن لحظه» به کارگردانی محمد گواهی اصفهانی نیز هر شب ساعت۱۹ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه با سبکی متفاوت و با تلفیق تئاتر، مستند و گفتگو با کارشناس، به مسائل تاریخی و زنان تأثیرگذار از گذشته تاکنون خواهد پرداخت. شبکه نسیم برنامه‌ای با عنوان «من حسین (ع) را دوست دارم» را هم با اجرای سامان ارس خان و کارگردانی سجاد ساعی هر شب ساعت۲۰ روانه پخش می‌کند. این برنامه در پنج شب اول محرم به گفتگو با چهره‌هایی که همه عمرشان را برای امام حسین (ع) گذاشته اند، اختصاص دارد و از شب ششم تا سیزدهم محرم به عزاداری‌های یزد می‌پردازد.

پخش مستند‌های محرمی

شبکه مستند نیز برای محرم امسال، پخش چندین مستند را در نظر گرفته است. از میان این مستند‌ها می‌توانیم به «حماسه تاج الشعرا» اشاره کنیم که در ۱۵قسمت ۳۶دقیقه‌ای در ایام محرم هر شب ساعت۲۰ پخش می‌شود. این مستند پرتره‌ای از شاعر معاصر و مذهبی، مرحوم حاج عباس قلی یحیوی، ملقب به تاج الشعراست. 

مستند تک قسمتی «نغمه سرا» نیز قرار است دوشنبه ۱۸تیر ساعت۲۲ پخش شود. این مستند به بررسی ضبط فایل‌های صوتی مراسمات مذهبی و سخنرانی‌های انقلابی در دهه ۵۰‌ می‌پردازد. مجموعه مستند «ترمه» که در سی قسمت به معرفی یک اثر هنری و رسانه‌ای در فضایی مذهبی و خانوادگی می‌پردازد، دیگربرنامه شبکه مستند است.

 این مجموعه داستان‌های پشت صحنه تولیدات ماندگار هنری و آیینی، نیات و هنرمند تحت تأثیر اعتقادات مذهبی و زحمات اثری که در جان‌ها نفوذ می‌کند و ... را بیان می‌کند. مستند «دربند» هم ساعت ۱۸ پنجشنبه ۲۱تیر روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این مستند به برگزاری مراسم محرم در شهر دربند قفقاز و روایت آن از زبان ریش سفیدان و شبیه خوانان پرداخته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->