فصل دوم سریال «ونزدی» با یک معمای پیچیده درباره یک بیماری مرموز مروری بر زندگی هنری استاد فرشچیان + محل دفن آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) کنسرت ارکستر موسیقی ملی برگزار شد فصل سوم «طریق» روی آنتن شبکه یک ماجرای حمله پلیس به کتاب‌فروشی‌ها در هند رقابت مستند «همنوایی عاشقانه» در جشنواره‌ای آمریکایی آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) بازدید سرزده رئیس‌جمهور از شبکه خبر به مناسبت روز خبرنگار آنچه در نکوداشت پدر و پسر آهنگساز بابک و بامداد بیات گذشت استاد فرشچیان درگذشت (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) خبرنگاران کشورهای مختلف چقدر حقوق می‌گیرند؟ + جدول رسانه‌های رسمی صدای آرمان‌های بلند این وطن نامزد‌های بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن «نگاه» را بشناسید | از صدف اسپهبدی تا آزاده صمدی معرفی نامزد‌های بهترین بازیگر نقش اول زن جشن «نگاه» + اسامی پایان فیلمبرداری «ادیسه» کریستوفر نولان اجرای «مرغ سحر» شجریان توسط «آیتاچ دوغان» نوازنده سرشناس ترکیه + فیلم خبر خوش برای خانه‌دار شدن خبرنگاران مستندی درباره مریم زندی روی پرده سینماتک
سرخط خبرها

اصالت اشعار و کیفیت موسیقایی نغمه‌ها در مداحی

  • کد خبر: ۲۳۸۷۶۵
  • ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
اصالت اشعار و کیفیت موسیقایی نغمه‌ها در مداحی
خواننده آلبوم نغمه‌های عاشورایی گفت: مداحان در گذشته با علم به‌ ردیف و دستگاه‌های موسیقی مداحی می‌کردند و موسیقی‌دانان نیز سبک آهنگ‌های خود را از آن‌ها الهام می‌گرفتند.

به گزارش شهرآرانیوز، مداحی یا روضه‌خوانی یکی از هنرهای نمایش مذهبی و ملی ایرانیان است که معمولاً در ایام محرم، نیمه شعبان، فاطمیه و ... برگزار می‌شود. در دهه‌های اخیر اما، اصالت اشعار و کیفیت موسیقایی نغمه‌ها افت چشم‌گیری داشته و برخی از مداحان به دلیل دانش اندک در ردیف و دستگاه‌های موسیقی، به کپی‌برداری از ترانه‌های سنتی یا پاپ روی آورده‌اند. این در حالی است که مداحان در قدیم با موسیقی ردیفی ایران آشنایی کامل داشته و به مداحی به‌عنوان یک شغل نگاه نمی‌کردند، ضمن اینکه از اشعار فاخر شاعران معتبر در مداحی استفاده می‌شد.

محمدرضا قربانی، خواننده آلبوم نغمه‌های عاشورایی در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه مداحی را از کودکی و در قالب شبیه‌خوانی آغاز کرده است، اظهار کرد: پس از اتفاقات روز عاشورا، مداحی به سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون آغازشده و شکل‌گیری شبیه‌خوانی نیز مربوط به دوران صفویه است.

او ادامه داد: اکثر مداح‌های قدیم به کلاس آواز و موسیقی می‌رفته‌اند و بر اساس ردیف و دستگاه‌های موسیقی مداحی می‌کردند. در گذشته افرادی نیز که به‌صورت اصولی موسیقی کار می‌کرده‌اند، ریتم، سبک و آهنگ‌های خود را از مداحان الهام می‌گرفتند ولی در حال حاضر این امر به این صورت است که مداحان بیشتر در حال الهام گرفتن از خواننده‌ها و به‌خصوص موسیقی پاپ هستند که اصول خاصی را رعایت نمی‌کنند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر مداحی‌ها هر جنبه‌ای دارند به‌جز عزاداری! از نظر ما که با نسل‌های قدیم کارکرده‌ایم، چیزی که در حال حاضر در حال مشاهده آن هستیم، مداحی نیست و بیشتر سبک‌های نوین بدون علم در حال اجرا است؛ گرچه این امر می‌تواند برای گرایش جوان‌ها مفید باشد اما درصورتی‌که کنترل‌شده و صحیح‌تر اجرا شود.

این خواننده ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر اصالت اشعار و کیفیت موسیقایی نغمه‌ها در مداحی دچار افت شدیدی شده است، افزود: آثار این افت در جامعه نیز نمایان شده و قابل‌مشاهده است و به‌مرورزمان نیز سبب از میان رفتن مداحی اصیل می‌شود. اشعاری که مداحان قدیم از آن‌ها استفاده می‌کردند و اشعار مذهبی توسط شعرای بسیار متبحری سروده‌ می‌شد که علمِ این کار را داشته و مطالعه بسیار می‌کرده‌اند.

قربانی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از اشعار را می‌بینیم که حتی قافیه آن نیز رعایت نشده است و مداحان نیز سواد کافی را برای تشخیص درست بودن اشعار ازنظر وزن و قافیه ندارند. همچنین مداحان قدیم حتماً دارای ویژگی‌هایی نظیر صدای خوب بودند و با گذراندن یک دوره موسیقی به این حوزه وارد می‌شدند؛ برای مثال من طی صحبتی که با مرحوم حاج رحیم جامی داشتم، ایشان گفتند که ۴ سال شاگرد زنده‌یاد استاد تاج اصفهانی بوده‌اند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->