دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | لزوم انتقال تجربیات مشهد در حوزه خدمات شهری، فنی و مهندسی به شهر‌های پاکستان شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بوستان تندیس مشهد + پاسخ ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر
سرخط خبرها

مترو مشهد-گلبهار به شبکه مترو مشهد متصل می‌شود

  • کد خبر: ۲۳۹۴۴۶
  • ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
  • ۵
مترو مشهد-گلبهار به شبکه مترو مشهد متصل می‌شود
پروژه قطار حومه مشهدگلبهار سال‌۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور و سال‌۱۳۸۹ به تصویب دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی رسید و سال‌۱۳۹۱ کلنگ این طرح رسما به زمین زده شد، اما هنور به نتیجه نرسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دغدغه فاصله محل زندگی تا محل کار، آن‌قدر اهمیت دارد که ممکن است حتی در انتخاب شغل یا محل زندگی تأثیرگذار باشد. هزینه‌های حمل‌و نقل روزانه در زندگی گاهی آن‌قدر کمرشکن می‌شود که بخش زیادی از درآمد خانوار‌هایی که دارای خودرو شخصی نیستند باید صرف حمل‌ونقل شود.

حال تصور کنید محل زندگی در یکی از شهرک‎‌های اقماری مشهد باشد و شما هر روز برای رسیدن به محل کار ناچار باشید که این هزینه را بپردازید. دغدغه و مشکلی که بسیاری از ساکنان شهر گلبهار و بینالود و حتی کسانی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند به عنوان مسئله‌ای جدی از آن صحبت می‌کنند. گلبهار با پروژه مسکن مهر برسر زبان‌ها افتاد. 

در ادامه و در قالب واگذاری زمین‌هایی با عنوان پروژه نهضت ملی مسکن، یا واگذاری زمین در بینالود به واجدان شرایط در طرح فرزندآوری این شهر‌ها به مسکن و سرپناهی برای اقشار متوسط جامعه تبدیل شد، اما از آنجا که اغلب ساکنان این شهرک‌های اقماری در کلان‌شهر مشهد مشغول به کار هستند، نیاز به راه‌اندازی مترو برای حمل‌ونقل آسان، سریع، ایمن و ارزان یکی از ضرورت‌هایی است که بیش از ۱۰ سال است در مترو گلبهار به مشهد به سرانجام نرسیده است. مسئله‌ای که مطالبه‌ای جدی از سوی برخی از شهروندان است. شهروندانی که هر روز ناچارند مسافت دوری را بین محل زندگی و محل اشتغال طی کنند.

بیش از یک دهه انتظار

شهروندی در پیامی به ستون حرف مردم نوشت: سال‌هاست منتظریم پروژه مترو به نتیجه برسد. از یک طرف با این شرایط بد اقتصادی مسکن داریم و خوشحالیم، اما از طرف دیگر هر روز ناچاریم هزینه زیادی را برای رسیدن به محل کار در مشهد بپردازیم. چرا از این پروژه صحبت می‌شود، اما به سرانجام نمی‌رسد؟

شهروند دیگری که در طرح فرزندآوری به او در بینالود زمین اختصاص یافته است، می‌گوید: زمین رایگان در بینالود داده‌اند. از آنجایی که مالکیت داریم می‌توانیم بفروشیم، اما با پول این زمین امکان ساخت خانه یا خریدن ملکی در مشهد فراهم نیست. در بینالود نیز اگر بخواهیم خانه‌ای را بسازیم برای رفت‌و‌آمد به محل کار در مشهد به مشکل می‌خوریم. هیچ صحبتی نیز درباره راه‌اندازی مترو نمی‌شود. وقتی در این مکان‌ها زمین می‌دهند فکری برای رفت‌وآمد مردم هم داشته باشند.

پروژه قطار حومه مشهدگلبهار سال‌۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور و سال‌۱۳۸۹ به تصویب دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی رسید و سال‌۱۳۹۱ کلنگ این طرح رسما به زمین زده شد، اما هنور به نتیجه نرسیده است. در همین راستا و به منظور پیگیری مطالبه مردمی سراغ کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد رفتیم تا این مسئله را جویا شویم.

گلبهار در اولویت راه‌اندازی است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد صحبت خود را با بیان اینکه شهرک‌های اقماری زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی هستند، آغاز می‌کند و می‌گوید: در وزارت راه‌وشهرسازی برای شهرک‌های اقماری برنامه‌ای نوشته شده است و دورنمای پانزده ساله برای تمام شهرک‌های اقماری در نظر گرفته شده است. برای مشهد نیز گلبهار و بینالود در طرح هستند.

کیامرز با اشاره به جلسه‌ای که چند سال گذشته برگزار شده است، بیان می‌کند: قرار است امتداد مسیر به انتهای خط‌۵ برسد. این طرح در گلبهار در حال اجراست. در بینالود نیز بستگی به بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی دارد که چه زمانی اقدام شود.

دورنمای نزدیکی نمی‌بینیم

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره چشم‌انداز راه‌اندازی مترو گلبهار اظهار می‌کند: اجرای این طرح به نظر می‌رسد دورنمای نزدیکی ندارد، اما به این نکته باید اشاره داشت که گلبهار در اولویت است. تا زمانی که مترو در گلبهار انجام نشود پروژه بینالود آغاز نخواهند شد. نکته‌ای که باید اشاره داشت این است که گلبهار نیز حدود ۱۰‌سال است دچار چالش راه‌اندازی است. 

او درباره موانع موجود تصریح می‌کند: در بحث موانع اصلی، مسئله مهم بودجه است. درباره گلبهار این بودجه کامل اختصاص نیافته است. مورد بعدی ظرفیت خود شهر است. شهر اقماری بینالود نسبت به گلبهار به لحاظ جمعیت اصلا قابل مقایسه نیست. گلبهار در حال رشد است به هر حال در اولویت است.

کیامرز می‌افزاید: درباره گلبهار نیز زیرسازی‌ها انجام شده و تونل به سمت خط یک قطار شهری مشهد در حال احداث است. البته طرحی که ارائه شده این‌گونه است که هم به خط یک و هم به خط ۳ بتواند متصل شود، اما در مجموع دورنمای نزدیکی برای تحقق این مسئله نمی‌بینیم.

درخواست امتداد خط‌۳ تا شهرک ابوذر

پاسخ مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد همچنین درباره دغدغه یکی از شهروندان که با ارسال پیام به ستون صدای مردم خواستار امتداد خط ۳ قطار شهری مشهد تا شهرک ابوذر شده بود، نیز از این قرار است: در ارتباط با این موضوع، باید به این نکته اشاره داشت که آخرین ایستگاه خط‌۳ قطار شهری مشهد در انتهای بولوار شهید اصلانی (میدان حسن‌آزادی) و ابتدای شهرک ابوذر جانمایی شده است.
کیانوش کیامرز این تأکید را دارد که با این ایستگاه دسترسی ساکنان شهرک ابوذر و شهید تنباکوچی به مترو فراهم می‌شود.

پروژه‌ای اولویت‌دار، اما با تأخیر

اردیبهشت امسال بود که به نقل از خبرگزاری صد‌او‌سیما، رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه بودجه کشور درباره تکمیل مترو گلبهار به مشهد گفته بود که این پروژه در ردیف پروژه‌های اولویت‌دار دولت قرار گرفته است.
مسعود شکیبایی در‌این‌باره گفته بود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) پای کار است. تولیت آستان قدس رضوی نیز به این مهم ورود کرده است. مترو گلبهار به مشهد پروژه مهم و شاخصی است که برای تکمیل آن علاوه بر دولت، مجموعه استانی نیز باید پیگیر باشد.

مترو گلبهار به مشهد چهل‌کیلومتر طول دارد که زیرسازی ۳۶‌کیلومتر آن انجام شده و مابقی تونل بوده که اجرای آن زمان‌بر است. در بخش زیرسازی و ابنیه، این پروژه به جز تونل این مسیر، تقریبا ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون می‌توان ریل‌گذاری و روسازی ۳۵‌کیلومتر از مسیر پروژه را شروع کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۱
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
1
4
به سلامتی ان شاءالله زودتر سر بگیره قطار گلبهار مشهد بخاطر اون بنده خدایی که ساکن گلبهار هست و شغلش داخل مشهد و بالعکس برای رفاه حال هموطنانم امید بخدا
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
2
4
بله انجام می شود اما کی ؟ اون کی مهمه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
1
2
از این حرفها زیاد می‌زنند ۱۰ سالی هست که امروز و فردا می‌کنند متروی گلبهار را
موسوی هستم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
0
2
لطفا پروژه آزاد راه و قطار مشهد به چناران خیلی طولانی شد ما که پیر شدیم.
محمدبزم آرا مشهدمقدس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
1
1
بنام خدا وباسلام ، امیدواریم باتوجه به پتانسیل نیروی انسانی و تحصیل کرده موجود در شهرداری مشهد از نظرهمه مهندسان باتجربه درمورد طرح متروی مشهد گلبهار و دیگرخطوط شهرمشهد نظرخواهی نموده و بهترین گزینه را ارائه نمایند ،چون خط متروی 2 مشهد از پایانه شهید کاوه به انتهای پایانه طبرسی شمالی متصل نشده که این باعث مشکلاتی برای مسافرین و زووارایحاد نموده است ،موفق باشید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->