دستگیری دو قاچاقچی حرفه‌ای| قاچاق موادمخدر با تاکسی جنایت مرد خشمگین بر سر حضانت فرزند دستگیری گنده لات‌های نازی آباد محکومیت مزاحمان تلفنی اورژانس ۱۱۵ به نظافت آمبولانس‌ها انهدام باند فروش سلاح‌های جنگی در تهران (۳۱ تیر ۱۴۰۳) واکسیناسیون بیش از ۸۵۰ قلاده سگ در شهرستان طرقبه شاندیز (۳۱ تیر ۱۴۰۳) شکارچی سابقه دار دختران جوان در دام پلیس دستگیری هفت قاچاقچی در مرز تایباد خراسان رضوی بازداشت رفیق صمیمی به اتهام قتل حریق منزل مسکونی در بلوار جانباز مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) افتتاح ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان ۱۴۰۳ سمساری‌ها و امانت فروشی‌های مشهد زیر ذره‌بین بازرسان اصناف نجات ۴۷۰۰ جنین از سقط در طرح نفس اجرایی شدن بیش از ۳۰ لایحه در حوزه زنان در دولت سیزدهم دریافت مجوز استقرار کمیسیون هوای پاک توسط ۳۳ واحد تولیدی خراسان رضوی راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها تیراندازی مرگبار در قوچان (۳۱ تیر ۱۴۰۳) تعریق بیش از حد بدن نشانه بیماری است امتحانات جبرانی دانش‌آموزان از ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد پیش‌فروش پرواز‌های نجف با قیمت مصوب به‌زودی | نرخ بلیت از مشهد ۶ میلیون تومان مرزبانی فراجا: محور‌های مشترک مرزی ایران و عراق ویژه اربعین ۱۴۰۳ کنترل خواهد شد ثبت ۲ طلاق در ازای هر ۵ ازدواج! | دفاتر سنتی ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشتند
سرخط خبرها

اجرایی شدن بیش از ۳۰ لایحه در حوزه زنان در دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۲۴۰۲۶۵
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
اجرایی شدن بیش از ۳۰ لایحه در حوزه زنان در دولت سیزدهم
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بیش از ۳۰ لایحه در حوزه زنان طی فعالیت دولت سیزدهم تدوین و برخی قوانین اصلاح و اجرایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ انسیه خزعلی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت که برای نخستین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، با ارایه گزارش عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم اظهار داشت: بیش از ۳۰ لایحه در حوزه زنان طی فعالیت دولت سیزدهم تدوین و برخی قوانین اصلاح و اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور به مسایل خانوادهویترینی عمل نکردن و تشریفاتی نبودن نقش زنان اهتمام جدی داشت، افزود: یکی از حرکت‌ها در دولت سیزدهم این بود که رئیس جمهور شهید، زنان را در شورا‌های عالی تصمیم گیری منصوب کرد و معتقد بود که آنها باید در تصمیم گیری و تصمیم سازی نقش داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه، این دولت اولین دولتی است که از همان روز‌های اول برنامه عملیاتی زمان بندی شده کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت داشت، اظهار کرد: برای این معاونت ۱۹ اقدام تولی گری و ۴۵ اقدام همکاری با دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌های مختلف تعیین شده بود.

ایجاد پست همتراز معاون وزیر به مشاوران زن در دولت سیزدهم

خزعلی ادامه داد: این معاونت در سه زمینه سیاست گذاری، وضع قوانین و مقررات، هماهنگی و برنامه ریزی و رصد و ارزیابی برنامه داشته و توانسته حرکت‌های خوبی در زمینه زنان و خانواده داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون دو جلسه ستاد ملی زن و خانواده تشکیل شده و در روز‌های آتی سومین جلسه تشکیل می‌شود، گفت: این ستاد ۶ مصوبه شامل صندوق ضمانت زنان خانوار و ایجاد پست همتراز معاون وزیر به مشاوران زن بود که در دولت قبل، این پست از زنان گرفته شد و به صورت ابلاغ انشایی بود و موقعیت ساختاری نداشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ایجاد پست همتراز معاون وزیر برای مشاوران با تاکید رئیس جمهور و اینکه بازآرایی ساختار حوزه زنان باید انجام شود، در دولت سیزدهم انجام شد و مشارکت مشاوران و مدیران کل بانوان استانداری‌ها در شورا‌های تصمیم گیری و ارائه نظر آنها در مباحث مربوط به خانواده و زنان جمعیت ضروری است.

خزعلی با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه سیاست گذاری و مقررات در دولت مردمی انجام شد، اظهار داشت: بیش از ۳۰ لایحه در حیطه تدوین و اصلاح قوانین انجام گرفته که برخی از آنها اجرا و برخی دیگر ابلاغ شده است، برخی از این لوایح نیز به مجلس ارسال شده و در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

وی ادامه داد: اختصاص یک درصد تکلیفی از مواردی است که برای اولین بار به زنان و خانواده اختصاص داده شد و شامل لوایحی در زمینه کاهش ساعت کاری، دورکاری، حق اولاد و عائله مندی، بازنشستگی پیش از موعد، حضانت و گستره اختیارات حاضن است، که برخی از اینها با قوه قضاییه در حال هماهنگی است و برخی در قالب لایحه، اصلاحیه و تک ماده است که انتقال به تبعیت از همسر، اجرت المثل، عصر وحرج و شروط ضمن عقد از جمله آنها است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به پیگیری اعطای کارنامه و مدارک به مادران، تاکید کرد: اولین اقدامی که رئیس جمهور شهید انجام داد این بود که دستور داد اعطای کارنامه و مدارک به مادر هم انجام شود و این موضوع با اصلاح دستورالعمل عملیاتی شد.

خزعلی ادامه داد: اصلاح مواردی از قانون جوانی جمعیت، برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، لایحه مرخصی مادران در بیماری فرزند، لایحه افراد فاقد هویت، لایحه اهدای جنین، روش‌های نوین درمان ناباروری و پیگیری‌های حقوقی که در این زمینه باید از قوه قضاییه و قوه مقننه انجام می‌شد، از دیگر لایحه‌هایی است که این دولت پیگیری کرده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: لایحه چهارقلو‌ها هم در این دولت پیگیری شد که بعد از ارسال به مجلس تبدیل به خانواده‌های پرجمعیت و اعطای ۷۰ هزار قطعه زمین به خانواده‌های پرجمعیت شد.

خزعلی با اشاره به عملکرد این معاونت در بخش هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: رئیس جمهور تاکید داشتند که معاونت زنان باید به عنوان قرارگاه فرماندهی باشد و همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان قرارگاه عملیات حضور داشته باشند که در این حوزه نیز ۵ طرح ملی شامل طرح زندگی و بالندگی برای آموزش والدین که سه دستگاه اجرایی همکاری دارند، طرح خانواده و فرهنگ عامه در ۹ کارگروه که ۶ دستگاه اجرایی همکاری دارند، طرح حمایت از زوجین روستایی دهه شصتی که سه دستگاه همکاری دارند، طرح نوهمسران برای مشاوره که ۵ دستگاه همکاری دارند و سکو‌های پوشش دهی که در دو استان فعال است، می‌شود.

حمایت از زنان نخبه و تاثیرگذار در دولت سیزدهم 

وی افزود: همچنین طرح‌هایی که به صورت منطقه و محله‌ای با همکاری نهاد‌ها و بیش از ۵۰ سمن و کارگروه‌های مردم نهاد در زمینه‌های مختلف مثل هویت دختران، ازدواج آسان، پیشگیری از طلاق، کاستن از آسیب‌ها به ویژه آسیب‌هایی مانند خودکشی و مشکلات زنان سرپرست خانوار و حمایت از زنان نخبه و تاثیرگذار انجام گرفته از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بسیاری از کار‌هایی که در حوزه زنان و خانواده انجام شده آثار خود را به دلیل ماهیت فرهنگی، بعداً نشان می‌دهد، تاکید کرد: نوید‌های خوبی در همین ایام مانند کاهش ۲.۷ درصدی طلاق، کاهش ۳۳ درصد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال، کاهش بیش از یک درصدی بیکاری که این عدد در بحث فارغ التحصیلان به بالای دو درصد می‌رسد و افزایش یک درصدی اشتغال رخ داده است.

خزعلی ادامه داد: از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغلی که ایجاد شده ۴۱ درصد به زنان اختصاص دارد، ۳۰ درصد از مجوز‌های تمامی مشاغل به زنان و ۸۰ درصد از مجوز‌های مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد.

وی افزود: حمایت از زنان سرپرست خانوار یکی از شعار‌های دولت رئیس جمهور بود که این دولت ۵ امکان چه از نظر قانونی و چه از نظر امکانات و تجهیزات و حمایت برای زنان فراهم کرده است.

منبع:ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->