به گزارش شهرآرانیوز؛ حنانه خرمدشتی دارنده مدال طلای المپیاد نجوم با بیان اینکه سختیهایی در مسیر المپیادیها با اجرایی شدن مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم در کنکور ایجاد شده است گفت: دانشآموزان پایه دهم و یازدهم به صورت تخصصی وقت خود را مشغول خواندن رشته تخصصی المپیاد میکنند و وقتی برای امتحانات نهایی نمیگذارند و نهایتا یک ماه مانده به امتحانات نهایی شروع به درس خواندن کرده و سعی میکنند نمره «قبولی» کسب کنند.
وی با بیان اینکه با تاثیر معدل در ورود به دانشگاه، دانشآموزان خیلی سختتر مسیر المپیاد را انتخاب میکنند افزود: با مصوب شدن این موضوع توقع افت شدید در نتایج المپیادهای جهانی سال بعد را داریم، چون دانشآموزان سر آیندهشان ریسک نمیکنند و مستقیم سراغ کنکور میروند و علاقههایشان را رها میکنند لذا خیلی از استعدادها در این راه تلف میشود.
آرش صمدی دیگر دارنده مدال جهانی المپیاد زیست نیز در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور که چه میزان در آینده المپیادیها تاثیر دارد گفت: برای آزمونهای نهایی طرحهایی ارائه و تنظیم شده که امیدواریم برای سال دهم و یازدهم اجرایی شود. عقل سلیم میگوید به جای اینکه المپیاد را بخوانیم و سهمیهای بگیریم که مقداری کمک کننده باشد، ساعت بیشتری برای درس خواندن امتحانات نهایی گذاشته شود که در نهایت عملکرد بهتری به همراه دارد. منطق میگوید هر فردی که الان در کنکور شرکت میکند کمتر به المپیاد فکر کند.
سیدرضا حسینی رئیس باشگاه دانش پژوهان نیز در ادامه تکمیل صحبتهای دو المپیادی با بیان اینکه دغدغه المپیادیها یک بار در طرح جامع زندگی نخبگانی توسط خود مدالآوران المپیاد طبق انتظارات و نقشهایی که در کشور میتوانند ایفا کنند لیست شده است گفت: طرح در هیئت دولت خوب جلو رفت ولی متاسفانه به نتیجه نرسید و نیمه کاره رها شد؛ درخواست داریم این طرح هرچه زودتر بازبینی شود و اگر چالشی وجود دارد بیان شود تا خود بچههای المپیادی اصلاح کنند و توجیه شوند تا زمینه نقشآفرینی و دغدغههای آنها یکجا مرتفع شود نه اینکه تلاش کنیم دانه دانه مسائل را حل کینم.
وی با بیان اینکه متولی بچههای نخبه بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی است افزود: طرح جامع باید در خود هیئت دولت زودتر مصوب شود تا بتوانیم دغدغههای بچهها از جمله مسکن، جایگاه شغلی و مزیتهای حقوقی را مرتفع کنیم.
رئیس باشگاه دانشپژوهان با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور باعث میشود المپیادیها انگیزه لازم برای حضور در المپیاد نداشته باشند و به سمت امتحانات نهایی کشیده شوند ادامه داد: روند فعلی در سالهای آینده تاثیر منفی بسیاری به همراه دارد بنابراین به بازنگری مصوبه کنکور نیاز است، زیرا دانشآموزان المپیادی کتب خاصی را مطالعه میکنند و اگر بر امتحانات نهایی تمرکز کنند دیگر نمیتوانند بر المپیاد تمرکز داشته باشند و ترجیح میدهند وارد المپیاد نشوند.
طرح مکملی برای المپیادیها ارائه شد تا تراز پایه دوازدهم آنها جایگزین تراز پایه دهم و یازدهم شود
حسینی با بیان اینکه طرح مکملی برای المپیادیها ارائه شد تا تراز پایه دوازدهم المپیادیها جایگزین تراز پایه دهم و یازدهم شود گفت: همچنین درخواست داریم برخی المپیادهای جدید مانند هوش مصنوعی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شود تا دانشآموزان بتوانند از مزایا و معافیت کنکور بهرهمند شوند.
رئیس باشگاه دانشپژوهان در خصوص برنامههای سال آینده باشگاه دانشپژوهان نیز ادامه داد: آمادگی لازم برای برگزاری آزمون مرحله اول المپیاد سال بعد را داریم که افراد انتخاب شده اعضای تیمهای ملی دو سال بعد میشوند.
حسینی با بیان اینکه بچههایی که برای مسابقات جهانی اعزام میشوند حدود ۲.۵ سال با باشگاه دانش پژوهان جوان در ارتباط بودهاند و قبل از آن هم حدود ۲ تا ۳ سال مطالعه جدی المپیاد داشتهاند گفت: بچههایی که الان فعالیت خود را شروع میکنند تابستان سال ۱۴۰۵ به مسابقات جهانی اعزام میشوند.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم سازوکاری چیده شود که بچهها در باشگاه دانش پژوهان کمک کننده باشند و باشگاه را جزئی از خود و خود را جزئی از خانواده بزرگ باشگاه بدانند افزود: تلاش داریم اتفاقات خوبی که میخواهیم برای بچههای نخبه بیفتد و از ظرفیتهای آنان در کشور استفاده شود.
رئیس باشگاه دانشپژوهان با بیان اینکه ۲۰۰ نفر از مدالآوران المپیک به فعالیتهای باشگاه در قالب استاد، مدرس، طراح سوال، مصحح و همراه تیمهای ملی کمک میکنند ادامه داد: باشگاه دانش پژوهان یکی از اصلیترین فیلترهای گزینش المپیادهای علمی است، بچهها با شرکت در المپیادهای علمی و چند مرحله پالایش در صورت برگزیده شدن در مراحل انتهایی به عنوان یکی از اعضای باشگاه دانشپژوهان مطابق اساسنامه، عضو میشوند.
همچنین حسینی در نشستی که با خبرنگاران داشت با بیان اینکه سمپاد در پایه ششم و هفتم ۲۰ هزار نفر اول کشور را جذب میکند گفت: تعدادی از این افراد میمانند و مابقی نیز در پایه نهم به دهم دریافت میشوند، طبیعی است که دانشآموزان سمپاد آمار بالایی در المپیادها داشته باشند.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد مدال آوران المپیادی کشوری دانشآموزان سمپادی هستند افزود: این عدد در تهران حدود ۶۶ درصد است ولی ۸۰ درصد مدال آوران شهرستانی سمپادی هستند و این یعنی سمپاد باعث شده بعد مدالآوری شهرستانی ما پررنگتر شود و اثر مثبت خوبی در شهرستانها دارد.
رئیس باشگاه دانش پژوهان با بیان اینکه در شهرستانها مدارس سمپاد از حیث شهریه تفاوت جدی با مدارس دولتی ندارند ادامه داد: قالب بچههایی که امسال از شهرستان مدال آوردند و به مسابقات جهانی رفتند، سمپادی هستند. سمپاد برای شهرستانها لازم است تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد.
حسینی با بیان اینکه قرار است مدرسه آنلاین المپیادی ایجاد شود که در آن بچههای فارغ التحصیل و نخبهها در مناطق محرومتر شناسایی و به آنها آموزش داده شود و تلاش شود از دل آنها مدالآوران جهانی بیرون آید گفت: امیدواریم کمتر از یک ماه دیگر اجرایی شدن و پیدا کردن دانشآموز و شروع مدرسه آنلاین رسما اعلام عمومی شود.
وی با بیان اینکه در مرحله اول المپیادهای علمی استان مازندران، تهران و خراسان رضوی بیشترین شرکت کننده را داشتند عنوان کرد: کمترین تعداد شرکت کننده نیز مربوط به استانهای یزد، اردبیل، سمنان، ایلام است.
رئیس باشگاه دانش پژوهان با بیان اینکه تهرانیها با ۲۷۰ مدال از ۶۰۲ مدال سال گذشته حدود ۴۴ درصد مدالآوران کشوری المپیاد علمی را تشکیل میدهند عنوان کرد: استانهای اصفهان و خراسان رضوی هر کدام حدود ۸ درصد مدال آورهای سالانه ما را تشکیل میدهند. برخی استانها هم مانند مرکزی، هرمزگان و همدان ضعیف عمل کردند.
منبع: ایسنا