تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

سرقت‌هایی که با شیوع کرونا رو به افزایش است

  • کد خبر: ۲۸۰۷۳
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
سرقت‌هایی که با شیوع کرونا رو به افزایش است
در دورانی که کرونا بی محابا در حال نشر و گسترش است و زندگی بسیاری را، به ویژه به لحاظ اقتصادی تحت الشعاع قرار می دهد، برخی جرایم نظیر سرقت روند افزایشی داشت که البته با کمی دقت و خودمراقبتی می‌توان سارقان را در رسیدن به نیات شومشان ناکام گذاشت.

به گزارش شهرآرانیوز، زمزمه‌های افزایش سرقت طی ماه‌های گذشته از شهرها و استان‌های مختلف به گوش می‌رسد اما هنوز پاسخی قطعی در خصوص علت این افزایش داده نشده‌است اما طبق برخی اظهارنظرها، آزادی زندانیان و اعطای مرخصی به مجرمان و سارقان در پی شیوع ویروس کرونا می‌تواند از دلایل افزایش سرقت‌ها در ماه‌های اخیر باشد.
از آنجا که امنیت تعطیلی ندارد، پلیس از همان ابتدا با تشدید ماموریت‌ها در استان‌های مختلف تلاش داشته و دارد عرصه را برای جولان مجرمان تنگ کند اما سارقان حتی در شرایط کرونایی نیز به همنوعان خود رحم نمی کنند و با رشد صعودی سرقت در این ایام مواجه بوده‌ایم.


افزایش ۶۰ درصدی سرقت خودرو در خراسان‌رضوی
بنا به گفته فرمانده انتظامی خراسان رضوی، میزان سرقت در استان طی دو ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته ‌است و بیشترین رشد سرقت مربوط به خودرو و موتورسیکلت با ۶۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال است.
سردار محمد کاظم تقوی افزود: پس از سرقت خودروها، سرقت از منازل مسکونی نیز در رده بعدی قرار داد و سرقت از اماکن خصوصی نیز افزایش داشته ‌است.
وی ادامه داد: البته این افزایش سرقت مطلق نیست و با انجام اقداماتی نظیر تشدید فعالیت‌های گشتی در ماه گذشته منحنی افزایش سرقت دارای سیر نزولی ‌است.


لزوم خودمراقبتی
فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی گفت: اولویت ما برخورد با سارقان است، سارقان از هر فرصتی برای سرقت استفاده می‌کنند اما شهروندان باید با هوشیاری و انجام اقدامات خودمراقبتی راه را بر سارقان سد کنند.
سردار تقوی با بیان اینکه سارقان از کمترین زمان بیشترین استفاده را می برند افزود: افزایش ضریب ایمنی خودروها و ساختمانها و استفاده از سیستم‌های ایمنی پیشرفته به میزان زیادی شرایط سرقت را برای سارقان سخت می‌کند.
وی ادامه داد: سهل‌انگاری و غفلت شهروندان، مهمترین عامل فراهم ساختن زمینه سرقت برای سارقان است و  هرچه اقدامات خودمراقبتی افزایش یابد درصد وقوع سرقت نیز کاهش خواهد یافت.
فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی با بیان این که برخی مجرمان از شگردهایی خاص نظیر شگرد پلیس قلابی برای سرقت و کلاهبرداری استفاده می‌کنند گفت: می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از وقوع سرقت جلوگیری کرد لذا آگاه‌سازی شهروندان از اصول و روش‌های پیشگیرانه از سرقت ضروری است.
تقوی افزود: در موضوع کاهش جرایم باید همه دستگاه‌ها و مردم همکاری لازم را داشته باشند و پلیس و دستگاه قضا به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه موفقیت کامل را به دست بیاورند.
وی ادامه داد: پلیس خراسان رضوی تمام تلاش خود را برای افزایش ضریب امینت در جامعه و در بین شهروندان به کار گرفته و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند.


گوشی قاپی
سرقت گوشی و گوشی‌قاپی از دیگر سرقت‌های رو به افزایش است که علاوه بر ایراد خسارت مالی به شهروندان، آثار روحی زیانباری نیز در بسیاری از مالباختگان برجای می‌گذارد و صحنه‌های وحشیانه زورگیری و گوشی قاپی ممکن است تا مدتها کابوس روز و شب مالباختگان باشد.
 رییس اداره آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی در خصوص سرقت گوشی هشدار داد و افزود: با رعایت نکات ایمنی خاص می‌توان از دست گوشی قاپان در امان ماند.
 سرهنگ کیوان سعادتی افزود: اکثر سارقان زمانی دست به موبایل‌قاپی می‌زنند که افراد سرگرم گفت و گو یا استفاده از  تلفن همراه خود هستند پس سعی کنید در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف هوشیار و مراقب باشید.
وی با تاکید بر استفاده از هندزفری در مکالمات و پرهیز از در دست گرفتن گوشی موبایل در خیاباندامه داد: هنگام حضور در اماکن عمومی و مغازه‌ها و رستوران‌ها به هیچ وجه تلفن همراه خود را روی میز قرار ندهید چون بخش زیادی از موبایل‌قاپی در اماکن عمومی به دلیل گذاشتن تلفن همراه روی میز یا مکان‌هایی از این دست است.

رییس اداره آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی گفت: هنگام استفاده از تلفن همراه در داخل خودرو زمانی که شیشه خودرو پایین است نیز امکان سرقت گوشی وجود دارد.
سعادتی افزود: درخواست تماس با تلفن همراه از دیگر ترفندهای سارقان است لذا به افراد غریبه ای که در خیابان به بهانه نیاز به تماس تلفنی تقاضای گوشی تلفن همراهتان را دارند اعتماد نکنید.
وی با تاکید بر فعال کردن نرم‌افزارهای ردیابی گوشی ادامه داد: شهروندان برای خرید و فروش گوشی تلفن همراه به فروشگاه های مجاز مراجعه کنند و فروش گوشی در کنار خیابان و خرید گوشی به این شیوه می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد.
رییس اداره آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی گفت: خرید گوشی سرقتی، فرد خریدار را به عنوان مالخر مال سرقتی گرفتار می کند. 


"نما" سامانه شناسایی اموال مسروقه
رییس پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز از راه‌اندازی سامانه "نما" در بستر اینترنت برای شناسایی اموال به سرقت رفته خود خبر داد.
سرهنگ جواد شفیع زاده افزود: شهروندان با مراجعه به سایت اینترنتی www.Police.Ir  و ورود به قسمت اموال کشف شده، ‌شماره سریال کالای مسروقه را وارد و آن را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: سامانه به صورت متمرکز است و شهروندان می‌توانند اموال مسروقه خود را در سامانه به صورت لحظه‌ای شناسایی کنند لذا ضروری است شهروندان شماره سریال تمامی اموال خود را لیست برداری کنند تا هنگام سرقت و کشف آن توسط پلیس ‌اموال خود را از این طریق شناسایی و تحویل بگیرند. 
رییس پلیس آگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: شهروندان و ساکنان مجتمع های مسکونی باید نسبت به استفاده از تجهیزات بازدارنده سرقت و به خصوص دوربین های کنترلی توجه بیشتری داشته باشند تا از وقوع سرقت پیشگیری شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->