ثبت سفارش ۴۰۰ هزار سکه در پیش فروش مرکز مبادله ایران تا ساعت ۱۷ امروز (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) چگونه دوچرخه، نمی‌ذاره چرخ اقتصاد بچرخه؟ | چوب دوچرخه، لای چرخ اقتصاد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | پیکاپ فوتون ۶۰ میلیون تومان ریزش کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | ری‌را از یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان گذشت قیمت سکه پارسیان امروز چقدر است؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) + جدول احتمال افزایش سن ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم؛ منتظر رأی شورای عالی انقلاب فرهنگی خراسان رضوی، قطب تأمین تخم‌مرغ کشور | تولید روزانه ۴۶۰ تن و مازاد ۴۰ درصدی برای صادرات گوشت گوساله در مشهد باز هم گران شد | سینه مرغ از ۲۰۰ هزار تومان فراتر رفت (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) خراسان رضوی مجوز استخدام ۵۵۰ نیروی جدید را دریافت کرد | طی ۲ ماه آینده برای نیرو‌های شرکتی تصمیم‌گیری می‌شود قیمت انواع سکه در طرح پیش‌فروش در مرکز مبادله چقدر است؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌فروش سکه با استقبال بی‌سابقه؛ سامانه دچار اختلال شد | تمدید مهلت ثبت سفارش تا فردا (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: تعاونی‌های استان باید توان رقابت واقعی با بخش خصوصی را پیدا کنند پیش‌بینی برداشت ۹۵ هزار تنی گوجه‌فرنگی در مشهد رشد شارپی بورس با صعود ۵۲ هزار واحدی شاخص کل | بورس کانال ۲.۶ میلیونی را پس گرفت (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) رکورد تاریخی قیمت طلا‌ی جهانی شکسته شد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) آیا نیرو‌های زیر دیپلم در طرح ساماندهی تبدیل وضعیت می‌شوند؟ افزایش تردد تجاری از مرز لطف‌آباد خراسان رضوی با ترکمنستان طی ۵ ماه نخست سال جاری قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش قیمت سکه با موتور اونس جهانی فردا (۱۸ شهریور) قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام می‌شود اعتراض ۴.۸ درصد یارانه بگیران حذف شده است ثبت‌نام نمایشگاه پاییزه ۱۴۰۴ در مشهد آغاز شد نوسان محدود دلار در مشهد | دلار نقدی تهران در کانال بالاتر (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) شورای عالی کار برای بازنگری دستمزد درخواست برگزاری جلسه فوری کرد قیمت طلا در مشهد رشد کرد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) افزایش ۱۰ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌های خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۴ شروع پیش‌فروش سکه از امروز (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | امکان فروش دوباره به بانک مرکزی قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | کدو و بادمجان چند؟ دسته‌چک از امروز با شرایط جدید صادر می‌شود (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) + جزئیات عرضه سه محصول ایران‌خودرو در بورس کالا قطعی شد (۱۷شهریور۱۴۰۴) + جزییات
سرخط خبرها

کرونا ضربه‌ای بی‌سابقه به صنعت خودرو وارد کرد

  • کد خبر: ۲۸۷۵۶
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
کرونا ضربه‌ای بی‌سابقه به صنعت خودرو وارد کرد
صنعت خودروسازی حتی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های جدی روبرو بود.

به گزارش شهرآرانیوز، در دو ماه گذشته، بسیاری از نمایشگاه‌های فروش اتومبیل تعطیل بودند، آژانس‌های کرایه خودرو تقریبا مشتری نداشتند و تعداد کمی از افراد نیز اقدام به رانندگی با خودروهایشان کردند زیرا در بسیاری جاها، رانندگی خلاف قوانین قرنطینه محسوب می‌شد.

 

به همین دلیل جای شگفتی نیست اگر بنا بر داده‌های انجمن تولید کنندگان اتومبیل در اتحادیه اروپا (ACEA) در ماه آوریل ثبت نام خودروی نو در سراسر اروپا با افت ۷۶.۳ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در یکسال پیش از آن روبرو بود.

 

در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا درصد افت فروش خودروی نو در ماه آوریل، عددی دو رقمی را نشان می‌دهد و بیشترین کاهش فروش نیز متعلق به ایتالیا و اسپانیا بوده است. در این دو کشور میزان ثبت نام برای خودروی جدید به ترتیب ۹۷.۶ درصد و ۹۶.۵ درصد افت داشته است.

در آلمان میزان فروش ۶۱.۱ درصد و در فرانسه ۸۸.۸ درصد افت داشته و در بریتانیا نیز فروش خودرو با افت ۹۷.۳ درصدی مواجه بوده است.

ضربه‌ای بی‌سابقه بر صنعت خودروسازی

بسیاری از این موضوع نگرانند که این میزان افت فروش خودرو، آنچنان ضربه‌ای به صنعت تولید خودرو در این قاره وارد کند که تولیدکنندگان هرگز نتوانند آن را پشت سر بگذارند و حتی باعث وقوع اتفاقات ناگوار بیشتری شود.

به عنوان مثال شرکت رنو روز دوشنبه اول ژوئن اعلام کرد که ب ۱۴۶۰۰ شغل را حذف خواهد کرد. به‌علاوه کارخانۀ نیسان، هم‌گروه شرکت رنو در بارسلون در ماه دسامبر تعطیل می‌شود؛ به این ترتیب ۲۸۰۰ نفر شغل خود را تنها در یک کارخانه در اسپانیا از دست می‌دهند.

اعلام این اخبار از هم اکنون باعث اعتراض گسترده کارکنان بخش خودروسازی بویژه در اسپانیا شده است.

نیسان همچنین هفته گذشته اعلام کرد که در سال مالیِ گذشته، با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ضرر خالص مواجه بوده که بدترین نتیجه در بیش از یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا مقابل خودروسازان

صنعت خودروسازی حتی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های جدی روبرو بود. رسوایی‌های ناشی از انتشار کربن یکی از چالش‌های جدی محسوب می‌شد.

دولت‌ها نیز در تلاش بودند تا خودروسازان را وادار به تولید خودروهایی با سازگاری بیشتر با محیط زیست از جمله وادار به تولید خودروهای برقی کنند. بویژه آنکه اگرچه میزان ثبت خرید خودروی برقی در اتحادیه اروپا در سه ماه اول سال جاری میلادی ۵۷.۴ افزایش یافته اما سهم این دست خودروها در میان تعداد کل خودروهای موجود در جاده‌ها تنها ۴.۳ درصد است.

دیگر چالش اینکه در آینده برندهای سنتی خودروسازی نیز باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه تولید خودروهایی با اتوماسیون بیشتر و توسعۀ فناوری خودروی بدون راننده بکنند.

در چند ماه گذشته در برخی از شهرهای اروپایی از جمله بروکسل بخشی از خطوط تردد خودروها به نفع دوچرخه سواران بسته شد. این امیدواری نیز وجود دارد که با افزایش تمایل عمومی به کار از خانه، مسافرت کمتر و به تبع آن خودروی کمتری در شهرها دیده شود.

اگرچه در دهه‌های گذشته به کمک اتوماسیون، میزان استفاده از نیروی کار در کارخانه‌های خودروسازی اروپا کم شده بود اما فروش صعودی خودرو همچنان ادامه داشت.

اما اکنون این نگرانی به وجود آمده است که بحران کرونا، نقطه عطفی برای صنعت خودروسازی باشد. در این حالت پرسش این است که آیا پس از زمانی بیش از ۱۰۰ سال که اتومبیل همواره زندگی ما را متحول کرده است، سرانجام نقطۀ اوج استفاده از خودرو را پشت سر گذاشته‌ایم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->