۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد
سرخط خبرها

کرونا ضربه‌ای بی‌سابقه به صنعت خودرو وارد کرد

  • کد خبر: ۲۸۷۵۶
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
کرونا ضربه‌ای بی‌سابقه به صنعت خودرو وارد کرد
صنعت خودروسازی حتی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های جدی روبرو بود.

به گزارش شهرآرانیوز، در دو ماه گذشته، بسیاری از نمایشگاه‌های فروش اتومبیل تعطیل بودند، آژانس‌های کرایه خودرو تقریبا مشتری نداشتند و تعداد کمی از افراد نیز اقدام به رانندگی با خودروهایشان کردند زیرا در بسیاری جاها، رانندگی خلاف قوانین قرنطینه محسوب می‌شد.

 

به همین دلیل جای شگفتی نیست اگر بنا بر داده‌های انجمن تولید کنندگان اتومبیل در اتحادیه اروپا (ACEA) در ماه آوریل ثبت نام خودروی نو در سراسر اروپا با افت ۷۶.۳ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در یکسال پیش از آن روبرو بود.

 

در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا درصد افت فروش خودروی نو در ماه آوریل، عددی دو رقمی را نشان می‌دهد و بیشترین کاهش فروش نیز متعلق به ایتالیا و اسپانیا بوده است. در این دو کشور میزان ثبت نام برای خودروی جدید به ترتیب ۹۷.۶ درصد و ۹۶.۵ درصد افت داشته است.

در آلمان میزان فروش ۶۱.۱ درصد و در فرانسه ۸۸.۸ درصد افت داشته و در بریتانیا نیز فروش خودرو با افت ۹۷.۳ درصدی مواجه بوده است.

ضربه‌ای بی‌سابقه بر صنعت خودروسازی

بسیاری از این موضوع نگرانند که این میزان افت فروش خودرو، آنچنان ضربه‌ای به صنعت تولید خودرو در این قاره وارد کند که تولیدکنندگان هرگز نتوانند آن را پشت سر بگذارند و حتی باعث وقوع اتفاقات ناگوار بیشتری شود.

به عنوان مثال شرکت رنو روز دوشنبه اول ژوئن اعلام کرد که ب ۱۴۶۰۰ شغل را حذف خواهد کرد. به‌علاوه کارخانۀ نیسان، هم‌گروه شرکت رنو در بارسلون در ماه دسامبر تعطیل می‌شود؛ به این ترتیب ۲۸۰۰ نفر شغل خود را تنها در یک کارخانه در اسپانیا از دست می‌دهند.

اعلام این اخبار از هم اکنون باعث اعتراض گسترده کارکنان بخش خودروسازی بویژه در اسپانیا شده است.

نیسان همچنین هفته گذشته اعلام کرد که در سال مالیِ گذشته، با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ضرر خالص مواجه بوده که بدترین نتیجه در بیش از یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا مقابل خودروسازان

صنعت خودروسازی حتی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های جدی روبرو بود. رسوایی‌های ناشی از انتشار کربن یکی از چالش‌های جدی محسوب می‌شد.

دولت‌ها نیز در تلاش بودند تا خودروسازان را وادار به تولید خودروهایی با سازگاری بیشتر با محیط زیست از جمله وادار به تولید خودروهای برقی کنند. بویژه آنکه اگرچه میزان ثبت خرید خودروی برقی در اتحادیه اروپا در سه ماه اول سال جاری میلادی ۵۷.۴ افزایش یافته اما سهم این دست خودروها در میان تعداد کل خودروهای موجود در جاده‌ها تنها ۴.۳ درصد است.

دیگر چالش اینکه در آینده برندهای سنتی خودروسازی نیز باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه تولید خودروهایی با اتوماسیون بیشتر و توسعۀ فناوری خودروی بدون راننده بکنند.

در چند ماه گذشته در برخی از شهرهای اروپایی از جمله بروکسل بخشی از خطوط تردد خودروها به نفع دوچرخه سواران بسته شد. این امیدواری نیز وجود دارد که با افزایش تمایل عمومی به کار از خانه، مسافرت کمتر و به تبع آن خودروی کمتری در شهرها دیده شود.

اگرچه در دهه‌های گذشته به کمک اتوماسیون، میزان استفاده از نیروی کار در کارخانه‌های خودروسازی اروپا کم شده بود اما فروش صعودی خودرو همچنان ادامه داشت.

اما اکنون این نگرانی به وجود آمده است که بحران کرونا، نقطه عطفی برای صنعت خودروسازی باشد. در این حالت پرسش این است که آیا پس از زمانی بیش از ۱۰۰ سال که اتومبیل همواره زندگی ما را متحول کرده است، سرانجام نقطۀ اوج استفاده از خودرو را پشت سر گذاشته‌ایم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->