اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نمکی: در پاییز با همپوشانی کرونا و آنفلوانزا مواجه می‌شویم

  • کد خبر: ۲۸۸۳۹
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
نمکی: در پاییز با همپوشانی کرونا و آنفلوانزا مواجه می‌شویم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به احتمال همپوشانی کرونا با آنفلوانزا در پاییز و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باید از ظرفیت تابستان برای آموزش استفاده کنیمِ.
به گزارش شهرآرانیوز، سعید نمکی افزود: شرایط در مورد ویروس کرونا به هیچ وجه عادی نیست. دو احتمال وجود دارد یا حذف ویروس از طبیعت یا فعال شدن آن، هیچ شواهدی برای مسیر اول نداریم، بنابراین به احتمال زیاد به سمت فعال شدن ویروس می‌رویم. با ویروس پیچیده‌ای مواجه هستیم که مدام باید منتظر اتفاقات جدید باشیم.

وی ادامه داد: احتمال ظهور ابعاد جدید این ویروس چموش و خموش وجود دارد. باید برای بدترین شرایط آماده باشیم. پیش بینی من این است که در پاییز با همپوشانی کرونا و آنفلوانزا مواجه می‌شویم و در این شرایط باید دوباره مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شوند بنابراین بهترین اقدام در مسیر عدالت آموزشی این است که از ظرفیت تابستان که به طور موقت وضعیت بهتری داریم برای آموزش مدارس و دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

نمکی افزود: اولین کسی بودم که برای بسته شدن مدارس وارد عمل شدم و در این راه ایستادگی کردم و علت اینکه مدارس بسته ماند و این اواخر به صورت فرمالیته و دلبخواهی باز شد ایستادگی ما بود، اما چون در پاییز احتمالا با ابعاد جدید این ویروس چموش مواجه می‌شویم پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت تابستان برای مدلرس مدارس و دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: آموزش مجازی که وزارت آموزش و پرورش راه انداخته خوب است، اما روستا‌هایی داریم که اینترنت ندارند و کسی موبایل ندارد، بنابراین استفاده صرف از آموزش مجازی در مسیر عدالت آموزشی نیست. ضمن اینکه در بسیاری از رشته‌ها مثل پرستاری، مامایی و رشته‌هایی که آموزش عملی دارند آموزش به شکل مجازی کافی نیست.

نمکی گفت: در شرایط کنونی دو کار را باید انجام دهیم یکی اینکه از ظرفیت تابستان که خاموشی موقت کرونا را داریم استفاده کنیم و البته از ظرفیت آموزش مجازی هم بهره ببریم اقدام مهم دیگر کاهش آسیب پذیری جامعه با افزایش آگاهی عمومی و جلوگیری از بی خیالی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در شرایط جدید بر روی گسترش خدمات پزشکی از راه دور کار می‌کنیم و در تلاشیم تا کلینیک‌های مجازی راه اندازی شود و نسخه الکترونیک در کل کشور اجرایی شود. در جلسه سران سه قوه ویزیت خدمات تله مدیسین را تصویب کردیم و به زودی این خدمات به خصوص برای افراد پر خطر راه اندازی می‌شود.

بسیاری از مردم بی خیال شده اند

نمکی گفت: باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم و مغلوب این بیماری نشویم. در روز‌های گذشته در سفری که به مشهد داشتم دیدم که بسیاری از مردم بی خیال شده اند. از زدن ماسک خسته شده اند. در صف پرواز مردم فاصله را رعایت نمی‌کردند و تهویه هواپیما کار نمی‌کرد. از این وضعیت خیلی غصه می‌خورمِ باید به مردم یادآوری کنیم که کرونا تمام نشده و اوضاع هادی نیست. باید در رفتار‌های اجتماعی تجدید نظر کنیم و حساس‌تر باشیم.

وزیر بهداشت گفت: شیوع کرونا باعث شد بسیاری از بیماران عادی به بیمارستان نیایند یا ما آن‌ها را پذیرش نکنیم به همین علت ۲۵ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی کم شد در حالی که حدود ۵۰ درصد حقوق کارکنان قراردادی را این محل پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته ام بیمارستان‌های کووید ۱۹ را جدا کنند تا بیماران عادی با خیال راحت به بیمارستان‌های بدون کرونا مراجعه کنند، زیرا جدا کردن بخش‌های کرونا در یک بیمارستان کافی نیست و نگرانی مردم را بر طرف نمی‌کند.

وزیر بهداشت گفت: یکی از کمبود‌ها در اپیدمی کرونا کمبود تخت آی سی یو بود. شب عید ۹۰۰ تخت آی سی یو با دستگاه ونتیلاتور اضافه کردیم، اما مشکل ما کمبود نیروی متخصص در بخش‌های آی سی یو است بنابراین با افزایش بی حساب و جزیره‌ای این تخت‌ها به شکل گذشته موافق نیستم. باید مراکز ارجاعی مراقبت ویژه در بیمارستان‌های بزرگ داشته باشیم و نیرو‌های آن را تامین کنیم، زیرا دستگاه بیمار را درمان نمی‌کند بلکه مراقبت با کیفیت است که جان بیماران را نجات می‌دهد.

نمکی ادامه داد: باید به دنبال یک روش ملی در پاندمی کرونا باشیم. این اتفاق هر ۱۵۰ سال یک بار در تاریخ می‌افتد ضمن اینکه در شرایط تحریم و بدترین شرایط اقتصادی هستیم بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که آبرمند بمانیم بدترین اتفاقی که آبرو و افتخار به دست آمده ما را می‌گیرد افزایش مرگ و میر بیماران و سه رقمی شدن فوتی هاست که نباید اجازه دهیم رخ دهد چنانکه در اوایل اپیدمی کرونا که موارد مرگ بالا بود حتی کشور‌های همسایه مرزهایشان را به روی ما بستند و زیان اقتصادی زیادی متحمل شدیم.

وزیر بهداشت گفت: با فداکاری جامعه پزشکی و پرستاری رتبه بالایی از نظر بهبودیافتگان داریم تقاضای من از مردم این است که شرایط را عادی ندانند تا دوباره گرفتاری‌ها بیشتر نشود.

وضعیت اپیدمی کرونا عادی نیست

نمکی ادامه داد: وضعیت اپیدمی کرونا عادی نیست. حدود ۱۲.۶ درصد فوتی‌های کرونا سن زیر ۵۰ و بیماری زمینه‌ای نداشته اند بنابراین بسیاری از فرضیات مانند اینکه کودکان به موارد حاد کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند قابل اعتماد نیست به همین علت همه تلاشمان را کردیم که دانش آموزان کمتر مبتلا شوند.

وزیر بهداشت گفت: کرونا یک عفونت عادی نیست. ویروس ناخلفی است که با اجداد خود مثل سارس و مرس فرق می‌کند. در این ویروس نشانه‌هایی شبیه عفونت Hiv, آنفلوانزا یا بیماری‌های دیگر می‌بینیم به همین علت یک جا کلترا و کلرکین یا تامی فلو جواب می‌دهد و جای دیگر و زمان دیگر این دارو‌ها جواب نمی‌دهتد.
وی ادامه داد: هنوز اولین روز‌های آشنایی با ویروس کرونا را طی می‌کنیم و برای قضاوت زود است. آنچه از عملکرد کرونا در قم دیدیم با گلستان فرق می‌کرد و آنچه دذ جنوب کرمان دیدیم با بندرعباس متفاوت بود.
 
عوارض این ویروس در ترکمن‌ها در گلستان با غیر ترکمن‌ها تفاوت داشا و در هر منطقه و در بین هر قوم با ژنتیک و محیط متفاوت اتفاقات تازه می‌بینیم.

وزیر بهداشت افزود: در مورد این بیماری باید برای هر مرحله و در هر منطقه قضاوت جداگانه داشته باشیم. نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای کل کشور بپیچیم. این کار غیر عالمانه‌ای است. باید پروتکل‌های درمانی بنویسیم که که با اقلیم و ژنتیک مردم سازگار باشد.

وی گفت: باید درمان‌هایی در کشور مورد استفاده قرار گیرد که ارزان و مقرون به صرفه و اثربخش باشد. در حوزه اقتصاد سلامت حرف دارم. زمانی وزارت بهداشت را تحویل گرفتم که ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت، اما با کمترین مشکل سال ۹۸ سپری شد، اما امسال سخت‌ترین سال اقتصادی برای کشور است.

وزیر بهداشت افزود: در بسیاری از شهر‌ها بیش از ۹۰ درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده اند. در این شرایط به دنبال پروتکل درمان ملی باشیم که با اقتصاد کشور سازگار باشد. هیچ مدل و شیوه کپی شدا از دنیا در ایران جواب نمی‌دهد. تجربه ما نشان می‌دهد هیچ کاری بهتر از مراقبت خوب از بیماران جواب نمی‌دهد. هر جا خوب مراقبت کردیم موفق بودیم. اگر بیماران زود تشخیص داده و ایزوله شوند موفق می‌شویم با همین روش بیمارستان‌ها خلوت شدند در حالی کشور‌های ثروتمند با چندین برابر نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت تخت خالی نداشتند. در حالی که نسبت تخت بیمارستانی به هزار نفر در ایران ۱.۶و در این کشور‌ها بالای ۶.۶ است.

وی گفت: آمریکا و انگلیس تخت بیمارستانی بیشتری داشتند، اما طوفان را نسیم تلقی کردند و ضربه خوردند ما طوفان را جدی گرفتیم و به الگوی موفقی رسیدیم.

وزیر بهداشت افزود: نباید اجازه دهیم مردم بی خیال شوند بدتر از بی خیالی مردم بی خیالی مسئولان است. عادی انگاری و ساده انگاری می‌تواند دستاورد‌های کشور را مدیریت کرونا از بین می‌برد.

نمکی خطاب به پزشکان متخصص عضو کمیته علمی کووید ۱۹ که با رسانه‌ها صحبت می‌کنند نیز گفت: مردم شما را قبول دارند. طوری با مردم صحبت کنید که اضطراب آن‌ها بالا نرود مردم به اندازه کافی نگرانی و اضطراب دارند، اما طوری هم نگویید که فکر کنند کرونا تمام شده و اوضاع عادی است و بی خیال شوند.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->