واکنش‌های منفی به اهدای جوایز نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ به پیشگامان هوش مصنوعی کوچک‌ترین مکعب روبیک جهان معرفی شد + فیلم با آپدیت iOS ۱۸.۱ چه قابلیت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی به آیفون اضافه می‌شود؟ ابزار جدید ادوبی برای محافظت از آثار هنرمندان در برابر هوش مصنوعی جوایز نوبل شیمی ۲۰۲۴ به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند انگلیسی رسید پاسخ پازل امروز میجر (پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳) لیست برخی سایت‌های معتبر برای بررسی امنیت لینک‌ها | امنیت لینک‌های ارسالی را جدی بگیرید! پاسخ پازل امروز میجر (چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳) ستار هاشمی: گشایش در بحث اینترنت حتما اتفاق خواهد افتاد، اما با کار کارشناسی + فیلم جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به دو دانشمند حوزه هوش مصنوعی رسید توکن کتز لیست شد (۱۷ مهر ۱۴۰۳) + قیمت اولیه پاسخ پازل امروز میجر (سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳) جهش بزرگ چین به سمت رهبری جهانی هوش مصنوعی گزارش یکتانت از رفتار کاربران ایرانی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی (سال ۱۴۰۲) طرح فروش اینترنتی دارو در ۴ استان به صورت آزمایشی آغاز شد گوگل به پیوندها و وب‌سایت‌های اصلی تیک تأیید می‌دهد راهنمای دریافت کلید و الماس درمینی‌گیم جدید همسترکامبت (دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳) جواب پازل امروز میجر (دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳) پاسخ پازل امروز میجر (یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واکنش‌های منفی به اهدای جوایز نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ به پیشگامان هوش مصنوعی

  • کد خبر: ۲۹۳۷۵۰
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
واکنش‌های منفی به اهدای جوایز نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ به پیشگامان هوش مصنوعی
این هفته اعطای جوایز نوبل شیمی و فیزیک به پیشگامان هوش مصنوعی وابسته به گوگل (GOOGL.O)، بحث‌هایی را درباره تسلط این شرکت در تحقیقات و چگونگی پیشرفت‌های هوش مصنوعی و همچنین نحوه شناسایی نوآوری‌ها در علوم کامپیوتر برانگیخته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گوگل در خط مقدم تحقیقات هوش مصنوعی قرار داشته است، اما به دلیل مقابله با فشار رقابتی مایکروسافت، OpenAI این روزها کار برایش سخت شده است.

روز چهارشنبه، دمیس حسابیس، یکی از بنیانگذاران واحد هوش مصنوعی گوگل – DeepMind – و همکارش جان جامپر، همراه با دیوید بیکر، بیوشیمیدان آمریکایی، به دلیل کارشان در رمزگشایی ساختار‌های پروتئین‌های میکروسکوپی، جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند. جفری هینتون، محقق سابق گوگل، هم روز سه‌شنبه همراه با جان هاپفیلد، دانشمند آمریکایی، جایزه نوبل فیزیک را برای اکتشافاتشان در یادگیری ماشینی بردند.

پروفسور دیم وندی هال، دانشمند کامپیوتر و مشاور هوش مصنوعی در سازمان ملل متحد، به رویترز گفته است برندگان امسال شایسته تقدیر هستند، اما نبود جایزه نوبل برای ریاضیات یا علوم کامپیوتر اعتبار این جوایز را زیر سؤال می‌برد.

«کمیته جایزه نوبل نمی‌خواهد تحولات و موضوعات پیرامون هوش مصنوعی را از دست بدهد، بنابراین بسیار خلاقانه است که به جفری، محقق گوگل، در فیزیک جایزه بدهند. به نظرم هر دو جایزه مشکوک هستند. درواقع آن‌ها برای کاری که در علم و تخصصان انجام داده‌اند شایسته دریافت جایزه نوبل هستند...»

نوح جیانسیراکوسا، دانشیار ریاضیات در دانشگاه بنتلی و نویسنده کتاب «چگونه الگوریتم‌ها اخبار جعلی را ایجاد می‌کنند و از آن جلوگیری می‌کنند؟» نیز استدلال می‌کند که پیروزی هینتون مشکوک است: «کاری که او انجام داد خارق‌العاده بود، اما آیا آن کار در حوزه فیزیک بود؟ من فکر نمی‌کنم.»

دسته‌بندی‌های جایزه نوبل برای دستاورد‌های پزشکی یا فیزیولوژی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح در وصیت‌نامه آلفرد نوبل مخترع سوئدی، که در سال ۱۸۹۵ درگذشت، تعیین شد. جایزه نوبل اقتصاد هم یک جایزه جدید است که با کمک مالی بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد. 

مقامات نظارتی آمریکا در حال بررسی انحصار گوگل هستند که ممکن است این شرکت را مجبور کند بخش‌هایی از کسب‌وکارش، مانند مرورگر کروم و سیستم‌عامل اندروید، را بفروشد. برخی معتقدند این بخش‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا یک انحصار غیرقانونی را در جست‌وجوی آنلاین حفظ کند.

سود حاصل از موقعیت پیشرو گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری به آن‌ها اجازه داده است تا در انتشار تحقیقات پیشگامانه هوش مصنوعی از دانشگاه‌های سنتی پیشی بگیرند.

خود هینتون از زندگی کاری‌اش ابراز پشیمانی کرده است و سال گذشته گوگل را ترک کرد تا بتواند آزادانه درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کند. او هشدار داده است که رایانه‌ها می‌توانند بسیار زودتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت در هوش از مردم پیشی بگیرند.

او روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ای کاش یک دستور ساده داشتم که با آن همه چیز درست می‌شد، اما ندارم؛ به‌ویژه درباره تهدید هوش مصنوعی که ممکن است از کنترل خارج شود و همه‌چیز را در بر بگیرد.»

هنگامی که هینتون در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل نگرانی‌هایش درباره هوش مصنوعی از گوگل خارج شد، گفت که این شرکت بسیار مسئولانه عمل کرده است.

برای برخی، برنده‌های جایزه نوبل امسال نشان می‌دهند که رقابت برای دانشگاه‌های سنتی چقدر سخت شده است. جیانسیراکوزا در این باره به رویترز گفته که تحقیقات بیشتری نیاز است: «بسیاری از تکنولوژی‌های بزرگ به سمت پیشرفت بعدی یادگیری عمیق حرکت نمی‌کنند، بلکه با چت‌بات‌ها یا قرار دادن تبلیغات در سراسر اینترنت درآمد کسب می‌کنند. البته نوآوری‌هایی هم وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها بسیار غیرعلمی هستند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->