برف‌روبی کامل صحن و سرای رضوی و تسهیل تردد زائران (۲۱بهمن۱۴۰۳) حماسه بهمن در هیاهوی نور و ندای الله‌اکبر، امشب (۲۱ بهمن ۱۴۰۳) طنین‌انداز می‌شود پیشنهاد دایرکردن دبیرخانه مجمع جهانی مسابقات قرآن تحت بررسی است کتاب مسئله عفاف منتشر شد نخستین رویداد ملی ایده‌پردازی قرآن و دانشگاه برگزار می‌شود نامزدهای جایزه کتاب سال در «گروه دین» معرفی شد آثار نفیس خطی گنجینه رضوی با محوریت امام‌خمینی(ره) معرفی شد آغاز ثبت‌نام مراسم اعتکاف رمضانیه در حرم امام‌رضا (ع) امروز (۲۱ بهمن ۱۴۰۳) + زمان برگزاری ویژه‌برنامه‌های دهه فجر ۱۴۰۳ در حرم امام‌رضا (ع) + جزئیات پناهیان: رویکرد آموزش و پرورش به انسان، هم‌تراز با آموزه‌های دینی نیست ورود بازی‌های رایانه‌ای به موزه دفاع مقدس افزایش ظرفیت کاروان‌های غیرمجاز عتبات عالیات و تعلل سازمان حج برای ثبت‌نام توسعه گردشگری در عربستان با هزینه‌های سفره‌های افطاری مسجدالنبی (ص) مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران: برای سه نشریه حوزوی مجوز اعطا شد آیین اختتامیه چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی برگزار شد | مفاهیم مهدوی در کتب درسی گنجانده می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: باید مهدویت در جامعه پررنگ‌تر باشد | مقاومت، بهترین سلاح تولید امید مهدوی است نسخه خطی مصحف الرضا(ع)؛ جزوه کلام‌الله منسوب به‌خط حضرت رضا(ع) بازنشر شد تقویت اخوت ایمانی و ائتلاف قلبی جامعه، راهبرد ائمه جمعه باشد | تفرقه‌افکنی و عداوت‌آفرینی در نماز جمعه جایی ندارد جشنواره ملی جنات با هدف ارتقای جایگاه تبلیغ برگزار می‌شود مدیر تشریفات دفتر رهبر معظم انقلاب: حوزوی‌ها در جهاد تبیین جدی عمل کنند
سرخط خبرها

حضرت فاطمه زهرا (س)، الگویی برای تمام اعصار

  • کد خبر: ۳۰۳۶۰۹
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
حضرت فاطمه زهرا (س)، الگویی برای تمام اعصار
مدیر مکتب نرجس می‌گوید: ما امروزه در جامعه، حضرات معصومین (ع) و حتی حضرت صدیقه طاهره (س) را به صورت تک‌بعدی معرفی می‌کنیم و این اصلاً مطلوب نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، حضرت فاطمه (س) به دلیل دانش و معرفت عمیق خود به قرآن و احکام دینی، به عنوان یکی از منابع مهم علم و حکمت در اسلام شناخته می‌شوند و ایشان الگوی تمامی اعصار هستند.

وقتی از حضرت فاطمه (س) یاد می‌کنیم با یک انسان معمولی مواجه نیستیم، حضرت زهرا (س) فخر و سرور زنان دو‌عالم است و در مقامات معنوی، هیچ زنی به پای ایشان نمی‌رسد. سرمشق و الگوبودن حضرت فاطمه (س)، از آن جهت که حضرت در دو نقش زن و انسان‌بودن ظاهر می‌شود، می‌تواند هم برای عموم انسان‌ها و هم به صورت خاص، برای زنان مطرح شود.

در سطح نخست حضرت فاطمه (س) در نقش انسان کامل ظاهر می‌شود و رفتاری از خود به نمایش می‌گذارد که از سوی خداوند به عنوان نمونه و سرمشق عینی و ملموس همه انسان‌ها مطرح می‌شود.

اما در سطح دوم آن حضرت نمونه راستین و اسوه زنانی است که اصالت را به خانه و خانواده می‌دهند و تلاش در این راه را جهاد در راه خدا برمی‌شمارند. این گونه است که فاطمه (س) همواره در کنار خانه و خانواده است و پیامبرش وی را «ام‌ابیها» می‌نامد.

تصویری که قرآن از فاطمه (س) به ما می‌دهد، بیانگر آن است که همه انسان‌ها به ویژه زنان به‌خوبی می‌توانند آن حضرت را الگو و سرمشق خود قرار دهند و در این تصویر و ترسیم الهی، فاطمه (س) در جایگاهی قرار نمی‌گیرد که دور از دسترس انسان‌های عادی و معمولی باشد، تا با این توجیه از پیروی و تأسی از آن بزرگوار پرهیز کنند و به دنبال الگو‌های به‌ظاهر عینی‌تر و ملموس‌تر باشند.

درباره جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) گفتگویی با مدیر مکتب نرجس انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تربیت فاطمی، تک‌بعدی نیست

منورالسادات شایسته‌خو در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، در خصوص جایگاه حضرت زهرا (س) می‌گوید: پیرامون شخصیت حضرت زهرا (س) چند نکته اساسی وجود دارد. زمانی ما می‌توانیم جایگاه حضرت زهرا (س) را به‌درستی تبیین کنیم که شخصیت آن بانوی والامقام را در موقعیت و نقش‌های مختلفی که ایشان ایفا کردند، در کنار یکدیگر قرار دهیم تا نقش‌آفرینی حضرت را در عرصه‌های مختلف دختری، مادری، فرزندی و همسری در ساحت‌های مختلف تربیتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… ببینیم.

مدیر مکتب نرجس می‌گوید: ما امروزه حضرات معصومین (ع) و حتی حضرت صدیقه طاهره (س) را در جامعه به صورت تک‌بعدی معرفی می‌کنیم و این اصلاً مطلوب نیست؛ بنابراین، ضروری است که برای معرفی دقیق و جامع حضرات معصومین (ع)، از جنبه‌ها و موقعیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کمک بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: باید قالب و مبانی فکری، مدل و سنجه‌های زندگی حضرات (ع) را دریافت کنیم و آن‌ها را در اقتضائات زمانی و مکانی فعلی پیاده و عرضه نماییم.

شایسته‌خو بیان می‌کند: حضرت زهرا (س) به دلیل اینکه تربیت‌شده دامان پیامبر (ص) بودند، زیرساخت‌های تربیتی ایشان در زمان کودکی و سایر دوره‌های مختلف زندگی‌شان در جایگاه الگو به زمان کنونی منتقل شده است از این رو ما با نوعی از «تربیت» بر مبنای سیره ارزشمند پیامبر گرامی اسلام (ص) رو‌به‌رو هستیم.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر ما می‌بینیم که جایگاه اجتماعی حضرت زهرا (س) بسیار ویژه بود؛ چراکه پیامبر گرامی اسلام (ص) در موقعیت‌های مختلف جایگاه این بانو را در جامعه اسلامی و به‌تبع در نظر مسلمانان تعالی می‌بخشیدند و این مسئله سبب شد که نگاه مردم آن زمانه به جایگاه زن تغییر پیدا کند.

مدیر مکتب نرجس بیان می‌کند: حضرت زهرا (س) نیز در موقعیت‌های مختلف در تربیت و اثرگذاری اجتماعی بسیار مؤثر واقع شد، ایشان در موقعیت‌ها و ساحت‌های مختلف در وظایف و جایگاه خویش، نقش‌آفرینی ویژه‌ای از خود بروز می‌دادند.

وی ادامه می‌دهد: روایات متعددی داریم که ایشان در دوران نوزادی فرزندانشان، شعر‌هایی با الگوسازی ایجاد کرده بودند که منجر به تربیت صحیح، تمدن‌سازی و جامعه‌سازی می‌شد و این اقدام نیز تلنگری به زنان جامعه ماست که در موقعیت‌های مختلف مسیر تربیتی فرزندان خود، از هر لحظه و زمان و مکانی استفاده کنند تا الگو‌های رفتاری درست به فرزندان خویش ارائه دهند.

شایسته‌خو می‌گوید: حضرت زهرا(س) در ایفای نقش اجتماعی خود، برای بعد از مرگ خویش نیز برنامه داشتند و فرمودند: جسم من را در تابوتی حمل نمایید که حجم بدنم مشخص نباشد. همچنین وصیت داشتند که در تشییعشان برخی دشمنان حضور نداشته باشند و نیز خواستند مکان آرامگاهشان مخفی باشد.

وی ادامه می‌دهد: جایگاهی را که نبی مکرم اسلام (ص) در بین مردم برای حضرت صدیقه طاهره (س) ایجاد کردند می‌توانیم تبلورش را در قالب سه رویکرد اساسی زندگی حضرت مطرح کنیم؛ اول اینکه جایگاه مادری حضرت (س) برای پدر که از آن به «ام‌ابیها» یاد می‌شود، شایسته تبیین دقیق است. دوم جایگاه مادری برای فرزندان و اهل‌بیت(ع) است و سوم اینکه جایگاه همسری برای امیرمؤمنان(ع) بعد مهم شخصیتی آن حضرت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->