تورم خدمات به ۴۰ درصد رسید | خدمات فنی صدرنشین تورم خردادماه رشد ۶۳ درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی طی سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ بازار موبایل ایران زیر و رو شد قیمت رمزارز‌های دیجیتال در بازار امروز در جهان (۵ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت بیت‌کوین دوباره صعود کرد بررسی قیمت امروز دینار در بازار آزاد مشهد | اختلاف بیش از یک میلیونی بازار آزاد و نرخ رسمی (۵ مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت جدید محصولات ایران خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول افت ۱۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ مرداد ۱۴۰۴) سازمان هواپیمایی کشوری: اسامی شرکت‌های ایرانی حاضر در عملیات اربعین ۸ مرداد اعلام می‌شود تمدید مهلت استرداد اظهارنامه و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۴ تا ۲۸ مرداد واریز اعتبار کالابرگ الکترونیک برای دهک‌های ششم و هفتم از فردا (دوشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۴) + جزئیات کاهش قیمت طلا در مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۴) فصل وام‌دهی بانک‌های خراسان رضوی قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ مرداد ۱۴۰۴) | دلار کانال ۸۸ هزار تومان را از دست داد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد: جیره‌بندی آب به هیچ وجه راهکار ما نیست صرفه‌جویی ۶ میلیون مترمکعبی آب با تعطیلی چهارشنبه‌های مردادماه صدور مجوز تغییر کاربری برای ۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و تره‌بار اعلام شد (۵ مرداد ۱۴۰۴) | انجیر به بازار مشهد آمد آتش سوداگری در بحران بی‌آبی | گزارش شهرآرانیوز از بازار داغ خرید و فروش پمپ و مخزن آب در مشهد زندگی سخت کارگران و بازنشستگان با حقوق زیر ۲۰ میلیون تومان نصب پمپ مستقیم هزینه قبض آب منازل را تا ۲۰ برابر بیشتر می‌کند ویدئو| ماجرای یک تن برنج وارداتی که گم شد! درآمد ۲۸۱ میلیارد تومان شرکت بورس تهران در یکسال اخیر جزئیات افزایش مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت | از سمبوسه و فلافل تا کاشت ناخن برای نخستین بار سامانه جامع قراردادهای داخلی صنعت نفت راه اندازی شد پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۴ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت دیگنیتی پرستیژ چقدر است؟ رشد اندک قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (۴ مرداد ۱۴۰۴) | آریسان ۵۸۲ میلیون تومان اختلاف قیمت ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین و بازار آزاد چقدر می‌شود؟ (۴ مرداد ۱۴۰۴) کنتور هوشمند یک عامل بازدارنده برای مشترکین پرمصرف است | در مشهد زیر ۱۰ درصد مشترک پرمصرف داریم
سرخط خبرها

اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک

  • کد خبر: ۳۳۳۷۸۶
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۶
اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک
گمرک ایران در گزارشی رسمی ۱۰ عامل اصلی رسوب کالا‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور را تشریح و اعلام کرد: بخش عمده‌ای از عوامل مؤثر در رسوب کالا‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور در حیطه اختیارات گمرک نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از مواردی که در دولت‌های مختلف همواره مورد انتقاد قوای سه‌گانه و حتی رؤسای جمهور بوده، طولانی شدن روند ترخیص کالا‌های وارداتی از گمرکات و رسوب این کالا‌ها در اماکن گمرکی، انبار‌های عمومی یا خصوصی یا محوطه‌های بندری بوده است؛ مشکلی که خود را در حادثه انفجار در بندر شهید رجایی عیان کرد و کالا‌های بسیاری به دلیل رسوب در بنادر در آتش سوخت.

این موضوع نه تنها سبب وارد آمدن آسیب به کالا‌های وارداتی به دلیل طولانی شدن زمان انتظار ترخیص آنها شده بلکه شاید بتوان آن را یکی از عوامل بروز یا گسترده‌تر شدن ابعاد حادثه اخیر انفجار در بندر شهید رجایی دانست.

در همین راستا گمرک ایران برای شفاف‌سازی در خصوص علل رسوب کالا و نیز اعلام این موضوع که نه تنها بخش عمده‌ای از عوامل مؤثر در رسوب کالا‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور در حیطه اختیارات گمرک نیست بلکه از اختیارات محدود خود در جهت کاهش رسوب کالا نیز بهره برده است، ۱۰ عامل اصلی رسوب کالا را تشریح کرده است.

اهم موارد قانونی و مقرراتی که بیشترین زمان ترخیص را به خود اختصاص می‌دهد به شرح ذیل است:

۱. ضوابط و مقررات پیچیده و غیرضرور و لزوم مقررات‌زدایی؛ بر اساس تبصره ذیل ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات تمامی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصراً از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های اجرایی ذیربط اعلام می‌گردد. همچنین طبق ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات، «واردکنندگان کالا‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند»؛ لذا گمرک ایران به عنوان یک سازمان اجرایی اختیاری در تنظیم قوانین و مقررات مربوط به صدور و ورود کالا ندارد.

۲. نحوه تخصیص ارز توسط بانک مرکزی؛ در رابطه با تخصیص ارز نیز باستناد تبصره ۳ ماده ۷ الحاق مصوب ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ مجلس، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع صرفاً در حیطه وظایف و اختیارات بانک مرکزی است؛ بنابراین گمرک قبل از ارائه کد منشاء ارز قادر به ترخیص کالا نیست

۳. فرآیند طولانی اخذ مجوز از سازمان‌های مجوزدهنده از جمله (استاندارد، انرژی اتمی، بهداشت، قرنطینه دامی و گیاهی، دامپزشکی، محیط زیست)

۴. اصلاحیه ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مبنی بر لزوم اخذ ثبت سفارش و ثبت آماری قبل از تخلیه کالا در اماکن گمرکی و یا مناطق آزاد و ویژه باعث رسوب دائمی کالا در گمرک می‌شود

۵. زمان‌بَر بودن اصلاح و ویرایش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

۶. تغییرات مأخذ و مبنای محاسبه دریافت حقوق ورودی و مالیات و عوارض ارزش افزوده

۷. عدم امکان اظهار کالا برای ثبت‌سفارش‌هایی که از سوی بانک مرکزی تخصیص ارز ندارند

۸. مصوباتی که تخلیه کالا را در اماکن گمرکی بدون ثبت سفارش ممنوع می‌کند

۹. اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه تبصره ۳ ماده ۷، بند «ز» ماده یک و بند «پ» ماده ۲ این قانون

۱۰. تاخیر در اظهار کالا‌های وارداتی از سوی صاحبان کالا به دلیل عدم صدور مجوزها؛ کالای وارده به کشور در ابتدا در اختیار مراجع تحویل‌گیرنده (سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت انبار‌های عمومی) است و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود، این سازمان قادر به انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا نیست

همان طوری که پیشتر اعلام شد تمامی دلایل عنوان شده برای رسوب کالا در گمرکات در حیطه وظایف و اختیارات این سازمان نیست.

این گزارش می‌افزاید با توجه به وضعیت پیش‌گفته، اهم اقدامات گمرک در حوزه اختیارات خود برای جلوگیری از ماندگاری کالا در گمرکات کشور به شرح زیر است:

۱. دریافت ضمانتنامه بانکی بابت حقوق ورودی و مالیات و عوارض ارزش افزوده

۲. ترخیص کالا‌های اساسی با حداقل اسناد

۳. ترخیص اعتباری برای کالا‌ها و اقلام اضطراری

۴. ترخیص ۹۰ درصدی بر اساس فهرست تعرفه‌های مشخص شده توسط مراجع ذی‌ربط

۵. ترخیص نسیه کالا‌های وارداتی برای حل مشکل نقدینگی واردکنندگان

۶. استفاده از ظرفیت حمل یکسره برای تسریع در ترخیص کالا و جلوگیری از توقف کالا در گمرکات

۷. ترخیص لوازم یدکی ماشین‌آلات خط تولید با استفاده از تسهیلات بند یک ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

۸. افزایش کارشناسان گمرکات اجرایی جهت تسریع در ترخیص کالا

۹. ترخیص موارد فوری با استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی

۱۰. افزایش شیفت‌های کاری برای ترخیص ۲۴ ساعته کالا‌های اساسی و ضروری

۱۱. تعیین تکلیف کالا‌های متروکه و تسریع در انجام تشریفات گمرکی مربوطه و اعلام به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی

۱۲. قرار گرفتن کالا‌های اساسی و مواداولیه خط تولید در مسیر سبز برای کاهش زمان ترخیص

۱۳. انجام تشریفات ترانزیت داخلی کالا‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن پس از درخواست صاحب کالا یا مرجع تحویل‌گیرنده

۱۴. افزایش تعداد انبار‌های اختصاصی برای انتقال سریع کالا‌های واحد‌های تولیدی به انبار‌های اختصاصی آنها

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->