به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدمصطفی آذرکیش روز دوشنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) در نشست تخصصی بررسی طرح «همنوا» با هدف ارتقای مهارتآموزی در کشور، بیان کرد: یکی از اهداف مهم طرح «همنوا»، دستیابی به سهم ۵۰ درصدی آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در دوره دوم متوسطه است. اکنون این سهم حدود ۴۳ درصد است و برای رسیدن به هدف تعیینشده، نیازمند برنامهریزی و همکاری بینبخشی هستیم.
وی با اشاره به راهکارهای اجرایی این هدف، اظهار کرد: افزایش استفاده از نوبتهای اول و دوم هنرستانها، تکمیل ظرفیت موجود، توسعه هنرستانهای وابسته و جوار و اجرای آموزشهای مشارکتی (دوگانه) در محیط واقعی کار از جمله راهکارهایی است که میتواند به تحقق این سهم کمک کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه «وفاق ملی برای مهارتآموزی» میتواند بستری برای توسعه پایدار در نظام آموزشی باشد، افزود: ایجاد دهکدههای مهارتی در دانشگاهها، راهاندازی هنرستانهای ضمیمه در مدارس شاهد و غیردولتی و اجرای طرح برونسپاری رایگان از جمله اقداماتی است که در چارچوب طرح «همنوا» دنبال میشود.
وی با اشاره به نقش مؤثر سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در این مسیر، همکاریهای دوجانبه از جمله بهرهگیری از نیروی موظف این مراکز، استفاده از ظرفیت فضا و تجهیزات و تاسیس هنرستانهای جوار و وابسته را گامی موثر در تحقق شعار «وفاق برای مدرسه، برای ایران ماهر» دانست.
غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در این نشست با اشاره به ضرورت تعیین دقیق جامعه هدف برای اجرای مؤثر طرح، خواستار بررسی جامع فرصتها و چالشهای پیشرو در اجرای «همنوا» شد.
در این نشست نمایندگان دستگاههای حاضر بر یکپارچهسازی زیرساختهای آموزشی میان هنرستانها و مراکز آموزش فنیوحرفهای از جمله برون سپاری رایگان، تسهیل اجرای تبصرههای ۳ و ۴ ماده ۶ آییننامه توسعه و تقویت مهارت آموزی دانشآموزان، راهاندازی هنرستانهای وابسته به عنوان اقدامات کلیدی در راستای تحقق اهداف طرح «همنوا» توافق کردند.
منبع: ایرنا