بخشودگی جرایم مالیاتی اصناف تا سقف ۱۰ میلیون تومان + جزئیات پیش‌بینی قیمت دلار | سرکوب دلار با اهرم خبر‌های سیاسی؛ دلار ۱۰۰ هزار تومان شد! نفت جهانی در پی تنش‌های جدید خاورمیانه گران شد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه | آیا کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ادامه خواهد یافت؟ موقوفات، زیرساخت‌های اقتصادی خراسان رضوی | روایتی از ارتقای مستمر بهره‌وری در ۲۷ هزار موقوفه استان تأکید معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی بر لزوم مشارکت شبکه بانکی در پروژه‌های آزادراهی + فیلم پورشه 911 توربو S مدل 2026 رونمایی شد + مشخصات فنی و امکانات | نیرومندترین نسخه در تاریخ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش ۶۰ میلیونی تویوتا کرولا بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | دنا پلاس چقدر شد؟ چنددرصد بازار خودروهای ایران را وارداتی‌ها تشکیل می‌دهند؟ تولید بی‌سابقه حوزه زنبورداری در خراسان رضوی پیش‌بینی افزایش تدریجی تولید تخم‌مرغ برای امسال در شهرستان مشهد خرید انواع رله و سنسور صنعتی از بایا کنترل ۸۹ درصد زوج‌های خراسان رضوی در صف دریافت وام ازدواج + فیلم شورای رقابت عرضه خودروهای مشمول قیمت‌گذاری در بورس کالا را غیرقانونی اعلام کرد طلافروشی‌های مشهد فردا (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: نرخ بیکاری خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ به ۴/۹ درصد رسید بورس به تعادل رسید | حجم و ارزش معاملات رشد کرد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) قیمت تخم‌مرغ در مشهد اعلام شد | شنیسل مرغ، ماهی، جگر و کله‌پاچه چند؟ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + جدول یک نماینده مجلس: به‌زودی شاهد تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی در کشور خواهیم بود |  «قرارداد معین» در راه است (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی آینده قیمت طلا در سه سناریوی مختلف  | چرا قیمت طلا در ایران سریع‌تر از اونس جهانی بالا می‌رود؟ سکه پارسیان امروز چند؟ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت واکنش رئیس سازمان بورس به آینده بازار بورس: امیدوارکننده خواهد بود آخرین مهلت پیش‌فروش سکه تا ساعت ۱۴ امروز (سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + جزئیات بیت‌کوین در آتش | سیگنال خطرناک برای بازار ارز دیجیتال (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) معطلی ۳ ماهه تولیدکنندگان در صف دریافت ارز طلای ۱۸ عیار امروز در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) دلار در مشهد به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نزول کرد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیان‌آور برای تولیدکننده و مصرف‌کننده

  • کد خبر: ۳۴۳۳۵۱
  • ۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۸
قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیان‌آور برای تولیدکننده و مصرف‌کننده
واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری یکی از عوامل اصلی رکود در بازار خودرو است.

به گزارش شهرآرانیوز، با اینکه طبق گفته معاون وزیر صمت افزایش نهایی قیمت خودرو‌ها از در کارخانه ۱۵درصد تعیین شده است، اما بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود. قیمت‌گذاری دستوری به جای اینکه باعث افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شود، نتیجه عکس بر بازار گذاشته است. این موضوع در حالی است که با تعدیل و اصلاح قیمت محصولات خودروسازان از یک سو، زمینه دسترسی مصرف‌کننده واقعی برای خرید از کارخانه فراهم می‌شود و از سوی دیگر، شرایط خروج از زیان‌دهی خودروساز و تولید محصول مدرن و باکیفیت نیز ایجاد خواهد شد.

صنعت خودرو ایران یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع تولیدی کشور است که نقش اساسی در ایجاد اشتغال، توسعه صنعتی و رونق اقتصادی دارد. با این حال، این صنعت در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده که یکی از مهم‌ترین آنها سیاست قیمت‌گذاری دستوری است. این سیاست که با هدف حمایت از مصرف‌کننده اجرا می‌شود، در عمل تأثیرات متعددی بر روند تولید، کیفیت محصولات و بازار خودرو داشته است.

کاهش انگیزه تولید و تأثیر بر نقدینگی

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده قیمت فروش خودرو پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید تعیین شود. در نتیجه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که این مسأله توان تأمین نقدینگی برای ادامه تولید و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که این محدودیت نقدینگی به کاهش توان تولید، افزایش زمان تحویل خودرو و کاهش کیفیت قطعات منجر شده است. همچنین، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و نوسانات بازار، فاصله قیمت دستوری با هزینه تمام شده روز به روز بیشتر شده و زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش داده است.

تأثیر بر کیفیت و نوآوری

قیمت‌گذاری دستوری به کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات جدید منجر شده است. زمانی که قیمت‌ها از سوی نهاد‌های ناظر پایین‌تر از نرخ بازار و هزینه واقعی تعیین می‌شود، امکان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه کاهش می‌یابد و این موضوع مانع ورود فناوری‌های نوین به صنعت خودرو می‌شود. به همین دلیل، بخش عمده‌ای از تولیدات خودروسازان داخلی بر پایه مدل‌های قدیمی استوار است که کیفیت آنها در مقایسه با خودرو‌های جهانی فاصله دارد.

اثرات بر بازار و مصرف‌کنندگان

سیاست قیمت‌گذاری دستوری منجر به ایجاد شکاف میان قیمت کارخانه و بازار آزاد شده است. این اختلاف قیمت، زمینه‌ساز بروز بازار‌های غیررسمی و دلالی در بخش خودرو شده که در نهایت مصرف‌کنندگان واقعی را از دریافت خودرو با قیمت عادلانه محروم می‌کند. از سوی دیگر، کاهش عرضه خودرو با قیمت مصوب، باعث افزایش زمان انتظار مشتریان و ایجاد نارضایتی عمومی شده است.

محدودیت در رقابت و توسعه صنعت

قیمت‌گذاری دستوری باعث محدود شدن فضای رقابتی در صنعت خودرو شده است. شرکت‌های بزرگ دولتی یا شبه‌دولتی که تحت سیاست‌های دستوری فعالیت می‌کنند، با وجود زیان‌های انباشته، به انحصار بازار ادامه می‌دهند و ورود رقبا و سرمایه‌گذاران جدید را دشوار می‌کنند. این شرایط مانع از بهبود کیفیت، افزایش تنوع محصولات و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی می‌شود.

راهکار‌ها برای بهبود وضعیت

برای برون‌رفت از مشکلات کنونی، لازم است سیاست‌های قیمت‌گذاری به سمت واقعی‌تر شدن حرکت کند، به گونه‌ای که قیمت‌ها حداقل بتوانند هزینه‌های تولید را پوشش دهند و زمینه افزایش کیفیت و تنوع محصولات فراهم شود. علاوه بر این، ایجاد سازوکار‌های حمایتی هدفمند برای مصرف‌کنندگان و افزایش نظارت بر بازار جهت جلوگیری از رفتار‌های سودجویانه می‌تواند به تعادل بازار کمک کند. همچنین توسعه زنجیره تأمین داخلی و تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین نیز از دیگر راهکار‌های کلیدی برای پویایی صنعت خودرو محسوب می‌شود.

منبع: ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->