ملاهادی سبزواری؛ خادمی که استاد فلسفه از آب درآمد مراسم چهلمین روز شهادت شهدای اقتدار در حرم مطهر رضوی برگزار شد ثبت‌نام ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار زائر در سامانه سماح (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) شمار ثبت نام کنندگان عمره به ۱۰ هزار نفر رسید (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) انتشار فراخوان همایش «نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی» + جزئیات حکم شرعی معامله در بازار فارکس چیست؟ افزایش ۳۰ درصدی درخواست گذرنامه زیارتی در ماه صفر | عدم عزیمت زائران به مرز‌ها با گذرنامه‌ کمتر از ۶ ماه اعتبار مردی که با چشم‌هایش می‌خندید | درباره «بابا رجب»، جانباز جنگ تحمیلی به بهانه نهمین سالروز شهادتش نگاهی به تحولات تاریخی فلسفه ملاصدرا و تأثیر آن بر شکل‌گیری بزرگ‌ترین انقلاب قرن چهاردهم آغاز حرکت یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار زائر در پیاده‌روی اربعین (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) موکب هنرمندان مشهد در مسیر پیاده‌روی اربعین برپا شد | صدای مظلومیت غزه از جاده عشق + فیلم عواقب نفرین فرزند توسط پدر از دیدگاه امام صادق(ع) نشست ائمه جماعات منطقه ۷ مشهد با محوریت تبیین پروژه بزرگ‌ترین ایستگاه استقبال از زائران پیاده امام‌رضا(ع) برگزار شد (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) فعالیت رسمی موکب‌های ایرانی اربعین از امروز آغاز شد (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش کامل شهرداری مشهد برای خدمت به زائران دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ | پیش‌بینی اسکان بیش از ۶۳ هزار نفرشب زائر + فیلم اعطای وام زیارت به متقاضیان عمره ۱۴۰۴+ فیلم معاون سازمان حج: شایعه اعزام رایگان عمره اولی‌ها صحت ندارد راه‌اندازی موکب «دارالکرامه» در مرز دوغارون به همت آستان قدس رضوی انجام تمهیدات لازم برای امنیت زائران اربعین حسینی راه‌اندازی مواکب خدمت‌رسان حرم رضوی در آستانه اربعین حسینی
سرخط خبرها

شناخت خوب و بد؛ لازمه زیست نیکو

  • کد خبر: ۳۴۴۷۰۶
  • ۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۶
شناخت خوب و بد؛ لازمه زیست نیکو
با مفهوم‌شناسی واژه خیر، راهی برای رسیدن به مصادیق آن گشوده می‌شود. هر آنچه به حکم شرع و عقل ممدوح است و ستایش شده است، خیر است.

هدف از شناخت خیر و شر چیست؟ نتیجه آشنایی با خوبی‌ها و بدی‌ها چه باید باشد؟ اهل‌بیت (ع) به این پرسش اساسی پاسخ داده‌اند. امام محمدباقر (ع) در این زمینه فرموده‌اند: «اعرف الخیر لتعمل به و اعرف الشر لئلا تقع فیه: خیر را بشناس برای اینکه به آن عمل کنی و شر را بشناس برای اینکه در آن واقع نشوی و آلوده به آن نگردی». (نزهه‌الناظر و تنبیه‌الخاطر، حسین بن محمد بن حسن بن نصر حلوانی، قرن پنجم، ص ۱۰۲). امام پنجم (ع) در این حدیث، دستور و فرمان بر معرفت و شناخت خیر و شر داده‌اند و نتیجه و هدف آن را هم یادآوری کرده‌اند.

بخش نخست

در این حدیث، جمله «اعرف الخیر لتعمل به» آمده است. فلسفه شناخت خیر در این فراز حدیث روشن شده است. امام در این امر همه انسان‌ها را خطاب قرار داده و فرموده‌اند: «ای انسان! خیر را بشناس برای اینکه به آن عمل کنی». خیر چیست؟

لغت‌شناس بزرگ، راغب اصفهانی، نوشته است: الخیر ما یرغب فیه الکل کالعقل مثلاً و العدل و الفضل و الشئ النافع و ضده الشر: خیر آن چیزی است که همگان به آن رغبت دارند و آن را می‌خواهند؛ مثل عقل و عدل و فضل و هرچیز سودمند و ضد آن شر است. خیر به‌معنای معروف و خوبی و نیکی و صلاح و صواب و برکت و سود و نعمت و سعادت است.

با مفهوم‌شناسی واژه خیر، راهی برای رسیدن به مصادیق آن گشوده می‌شود. هر آنچه به حکم شرع و عقل ممدوح است و ستایش شده است، خیر است. معرفت خیر فراتر از علم به خیر است. در معرفت خیر، شناخت فلسفه و هدف و تدبر و تفکر در اثر هر خیر نهفته است.

آگاهی از دلیل خیر بودن شیء در معرفت خیر قرار دارد. هرچه برای فرد و جامعه سودمند و نافع است، خیر است. همه فضیلت‌های اخلاقی و اعتقادات حق و همه واجبات و مستحبات شرعی، خیر است. خیر را برای عمل کردن به آن باید شناخت. دانستن خیر، بی‌عمل به آن، معرفت نیست. باید همه خوبی‌ها را شناخت و به آنها آراسته شد. مصادیق عقلی و شرعی خیر در عقاید و اقتصاد و سیاست و احکام و اخلاق را باید شناخت و به آنها عمل کرد.

بخش دوم

در این حدیث باقری، جمله «اعرف الشر لئلا تقع فیه» آمده است. همان‌طور که معرفت خیر لازم است، معرفت شر هم ضرورت دارد. شر را باید برای رهایی از آن شناخت.

راغب اصفهانی درباره شر نوشته است: الشرالذی یرغب عنه الکل کما ان الخیر هو الذی یرغب فیه الکل: شر چیزی است که همه از آن روی می‌گردانند و به آن رغبت ندارند، همان‌طوری که خیر چیزی است که همه به آن روی می‌آورند. شر به‌معنای بدی و درد و رنج و فساد و منکر و ناپاکی و فاجعه است. هر آنچه به حکم شرع و عقل قبیح است و نکوهش شده است، شر است. همه زشتی‌ها و پلیدی‌های اعتقادی و اقتصادی و سیاسی و فقهی، مصداق شر است. 

امام باقر (ع) فرموده‌اند: شر را بشناس تا در آن واقع نشوی و در آن نیفتی و آلوده و گرفتار آن نگردی. معرفت شر همراه با رویگردانی و اعراض از آن است. شناخت شر با عمل به آن، ناسازگار است. باید به شرور پشت کرد. شیطان فراخوان عمومی مبنی‌بر شرخواهی و بی‌خیری داده است. باید از وسوسه‌های شیطان رهایی یافت. 

همه کار‌های حرام و مکروه و همه رذیلت‌های اخلاقی و عقاید باطل، مصداق شر است که باید از آنها پرهیز کرد. براساس این حدیث، دانشمندان و تحصیل‌کرده‌ها باید خیر و شر را بشناسند و زمانی عارف به خیر و شر و فرهیخته خواهند بود که آراسته به خیر و پیراسته از شر باشند و خیر را انجام بدهند و به آن عمل کنند و از شر پرهیز کنند و در آن واقع نشوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->