به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی اسدی، امروز (۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۴) در سیودومین اجلاس رسمی شورای اسلامی خراسان رضوی در محل شورای اسلامی شهر مشهد، در سخنانی با اشاره به اهمیت اجرای برنامه توسعه هفتم، تأکید کرد: آموزشوپرورش کشور نیازمند بهبود جدی در وضعیت کنونی است و همه عناصر فرهنگی باید در این مسیر نقشآفرینی کنند.
وی افزود: رئیسجمهور نیز اعلام کردهاند که اولویت اصلی دولت، اجرای برنامه توسعه است. امید میرود با همت جمعی، سطح تحقق برنامهها به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.
اسدی با بیان اینکه عدالت آموزشی نخستین گام در کیفیتبخشی آموزش است، گفت: آموزش در مدارسی که فاقد استانداردهای لازم باشند، به نتیجه مطلوب نمیرسد؛ بنابراین حذف مدارس کانکسی و تخریبی یکی از اولویتهای جدی ماست.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای آموزشی مناسب، بستر شکلگیری یادگیری واقعی و اثربخش را فراهم میکند.
به گفته وی، تنها در ماههای اخیر بیش از ۴۱ نشست با حضور وزیر آموزشوپرورش، معاونان و مدیران استانی برگزار شده است و رئیسجمهور شخصاً چندین جلسه اختصاصی در این زمینه داشتهاند.
وی از آغاز «نهضت توسعه عدالت آموزشی» در استان خبر داد و اعلام کرد: تاکنون ۷۲۵ مدرسه در قالب پروژههای عمرانی شناسایی شده که برای هر یک، مدیر پروژه تعیین شده است. برخی از این پروژهها در مراحل اولیه دریافت مجوز و آمادهسازی زمین قرار دارند و تعدادی نیز در حال اجرا هستند.
اسدی افزود: پیشبینی میکنیم تا هفته دولت، حدود ۳۰۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی افتتاح شود و بخش دیگری نیز تا آغاز مهرماه و هفته وحدت به بهرهبرداری برسد. هدفگذاری ما این است که تا پایان امسال، بیش از ۸۰ درصد از این پروژهها تکمیل و افتتاح شود.
وی ادامه داد: در صورت مساعدبودن شرایط، احتمال بهرهبرداری از تمامی پروژهها تا پایان سال مالی ۱۴۰۴ نیز وجود دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در بسیاری از شاخصهای آموزشی در سطح کشور پیشتاز است، تصریح کرد: این موفقیت به دلیل اهتمام ویژه دولت و حمایت مستقیم رئیسجمهور و استاندار خراسان رضوی حاصل شده است.
وی همچنین بر ضرورت بهرهبرداری از این فرصت طلایی تأکید کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده است که با همت جمعی، عدالت آموزشی و کیفیتبخشی واقعی در مدارس استان محقق شود.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت جلب مشارکت مردمی در توسعه فضاهای آموزشی گفت: ئیسجمهور تأکید کردهاند که برای ساخت مدارس باید جمعی و سازمانیافته عمل شود؛ بهگونهای که صد نفر در ساخت یک مدرسه سهیم باشند، نه یک نفر به تنهایی. این نگاه نشاندهنده اهمیت توسعه پایدار در آموزشوپرورش است.
او با بیان اینکه آموزشوپرورش به درآمدهای پایدار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: سالهاست که سرانه مدارس بسیار پایین است و اگر کمکهای مردمی و شوراهای شهر نباشد، بسیاری از فعالیتهای آموزشی پیش نخواهد رفت. باید از ظرفیتهای شهری و محلی برای ایجاد منابع پایدار مالی در آموزشوپرورش استفاده کنیم.
اسدی به اهمیت تجهیز و ساخت مدارس اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند اگر کسی حتی یک قلم شکسته به یک دانشآموز کمک کند، ارزش آن بالاتر از هفتاد حج عمره است؛ بنابراین هرگونه مشارکت در توسعه فضاهای آموزشی، پاداشی عظیم دارد و وظیفهای ملی و دینی محسوب میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی با اشاره به ضرورت ارتقای توانمندی نیروی انسانی گفت: در قالب طرحی ویژه، ۴۷۰ تا ۱۵۰۰ نیروی جوان در بازه سه تا دهساله جذب و آموزش داده خواهند شد تا در آینده بار سنگین آموزشوپرورش را به دوش بکشند. هدف این است که نیروی انسانی چابک و توانمند تربیت شود.
وی همچنین از ورود آموزشوپرورش استان به حوزه هوش مصنوعی خبر داد و اظهار کرد: نمیتوان در این عرصه تعلل کرد، زیرا آینده جهان در گرو فناوریهای نوین است. در چند ماه اخیر بیش از ۴۰ متخصص هوش مصنوعی در جلسات مشورتی حضور یافتهاند و برنامه عملیاتی مشخصی برای آموزش و کاربرد این فناوری تدوین شده است. در همین راستا تاکنون ۱۰ هزار نفر آموزشهای اولیه در حوزه هوش مصنوعی دریافت کردهاند.
اسدی با اشاره به کمبود جدی معلمان در استان تصریح کرد: آموزشوپرورش خراسان رضوی طی سالهای اخیر با کاهش ۲۳ هزار نفری نیرو مواجه بوده است. امسال با جذب ۵ هزار و ۵۶۰ نفر در آزمون استخدامی، بخشی از این کمبود جبران خواهد شد، اما همچنان با کسری حدود ۱۸ هزار معلم روبهرو هستیم.
وی افزود: در آزمون اخیر حدود ۶۰ هزار نفر برای ۴ هزار و ۴۳۱ سهمیه شرکت کردند، بهطوریکه فقط یک نفر از هر ۱۴ تا ۱۵ نفر پذیرفته خواهد شد. در همین حال، برای پوشش نیاز مناطق محروم و روستایی، بهویژه در مقطع ابتدایی، سهمیه بانوان بهطورمحدود کاهش یافت تا بتوان معلمان آقا را برای خدمت در روستاهای دورافتاده اعزام کرد؛ زیرا امکان حضور طولانیمدت بانوان در این مناطق وجود ندارد.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی در پایان تأکید کرد: اداره این حجم از نیرو و مدارس در استان کار بسیار دشواری است، اما با برنامهریزی دقیق، استفاده از نیروهای کارآمد و همدلی شوراها و خیرین، میتوان بر مشکلات فائق آمد و گامهای بلندی در مسیر عدالت آموزشی برداشت.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی، در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی دغدغههای منطقهای گفت: برخی شهرستانهای پرجمعیت همچون تایباد نیازمند توجه ویژه در توسعه فضاهای آموزشی هستند و باید در سال آینده سهمیه لازم برای این مناطق در نظر گرفته شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم آسیبهای اجتماعی دانشآموزان پرداخت و خاطرنشان کرد: طرح نماد بهعنوان برنامه ملی برای شناسایی و پیگیری مشکلات اجتماعی دانشآموزان، نتایج ارزشمندی داشته است.
اسدی افزود: سامانه ۱۵۷۰ نیز بهطور ویژه در پیشگیری از بسیاری از آسیبها نقشآفرینی کرده است. این سامانه توانسته است با دریافت تماسهای فوری، مانع از دهها اقدام به خودکشی، فرار از منزل و دیگرآسیبهای دانشآموزان شود. کارشناسان این سامانه از صبح تا نیمهشب به تماسها پاسخ میدهند و نقش مؤثری در حمایت روانی و اجتماعی ایفا میکنند.
وی تأکید کرد: باید از مدیران ادارات آموزشوپرورش شهرستانها خواسته شود پیگیری طرح نماد و سامانه ۱۵۷۰ را در اولویت قرار دهند، چراکه این اقدامات در شادابسازی محیط مدارس و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان بسیار مؤثر است.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی همچنین از اجرای پروژه مهر خبر داد و اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، شهرداریها و دیگر نهادهای محلی باید در بهسازی و نوسازی مدارس بیش از پیش کمک کنند. هرچند تاکنون حمایتهایی انجام شده، اما انتظار میرود این همکاریها گستردهتر شود تا محیطی امن و شاداب برای دانشآموزان فراهم گردد.
گفتنی است در سیودومین جلسه شورای اسلامی خراسان رضوی، نمایندگان شهرستانهای استان به بیان مهمترین مشکلات حوزه آموزش پرداختند.
کاهش درصد پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و نبود معلمان متخصص در دوره ابتدایی از جمله موضوعات مطرحشده بود. همچنین تغییر ساعت آموزشی در مدارس روستاها و سختی رفتوآمد معلمان، کمبود مدارس در برخی مناطق روستایی و نبود مدارس سمپاد از دیگردغدغهها عنوان شد.
ایجاد مدرسه نمونه در برخی شهرستانها و لزوم توجه ویژه به مدارس عشایری با هدف تحقق عدالت آموزشی نیز مورد تأکید قرار گرفت.
نمایندگان با اشاره به نبود خانه معلم، سالن ورزشی و اردوگاههای تفریحی، همچنین کمبود تجهیزات در مدارس فنی و حرفهای، خواستار تسریع در اتمام پروژههای عمرانی آموزشی، خوابگاهها و آزمایشگاهها شدند. رسیدگی به معضلات اجتماعی میان دانشآموزان از جمله مصرف دخانیات و تلاش برای کاهش آن نیز بهعنوان یکی از اولویتها مطرح شد.
علاوه بر این، شیوه استخدامی فرهنگیان در آزمونهای جذب نیرو و فراهمنبودن بستر مناسب برای تحقق عدالت آموزشی، که به گفته نمایندگان در حد شعار باقی مانده است، از دیگرمواردی بود که در این نشست بررسی شد.