تأثیر عفو معیاری بر کاهش انگیزه جرم زندانیان چه بخوریم تا ریه‌های سالمی داشته باشیم؟ تأکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت پرسش مهر: اختصاص یک ساعت از زنگ انشا به این سوال شعار سال تحصیلی جدید و پوستر بازگشایی مدارس رونمایی شد + عکس چرا امسال نباید واکسن آنفولانزا را فراموش کنیم؟ حقوق حداقل بگیران تأمین‌اجتماعی باید بالای ۳۰ میلیون تومان باشد علت افزایش قیمت واکسن آنفلوآنزا در بازار چیست؟ | احتمال تغییر قیمت با محموله‌های جدید یک فعال حقوق حیوانات: ادارات کل دامپزشکی، مسئول بسیاری از اتفاقات تلخ باغ وحش‌ها هستند | باغ وحش‌ها انگیزه‌ای برای درمان حیوانات پا به سن گذاشته ندارند آمادگی مدارس مشهد و استان برای ورود کلاس اولی‌ها | خانواده، حلقه مفقوده میان معلم و دانش‌آموز است نرخ احیای قلبی ۷۰ درصد در اورژانس حرم مطهر رضوی، رکوردی جهانی در دارالشفاء امام مهربانی‌ها مراسم استقبال از مدال‌آوران مشهدی مسابقات جهانی دانش‌آموزی زیست‌شناسی و هوش مصنوعی برگزار شد + ویدئو محل برگزاری فشن‌شوی قانون‌شکن پلمب شد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای ۵ استان در پی پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) دانش‌آموزان خراسان رضوی متقاضی تحصیل در هنرستان‌ چرا جنگل‌های ارسباران تا کنون ثبت جهانی نشده‌اند؟ مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: فقط از تیم‌های رسمی المپیادی حمایت و پشتیبانی مالی می‌شود + فیلم نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد روش‌های مقابله با اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی، امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) ۱۱ درصد از زنان سرپرست‌خانوار به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند | اجرای طرح غربالگری سلامت برای بانوان سرپرست‌خانوار خراسان رضوی آیا سالاد جایگزین شام می‌شود؟ توزیع بیش از ۸ هزار بسته ورزشی مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید در خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | بارش پراکنده و وزش باد با احتمال رعدوبرق در برخی مناطق کشور صدور بیش از ۵ میلیون کارت هوشمند ملی در خراسان رضوی | چرا کارت‌های ملی با تأخیر به دست مردم می‌رسد؟ بحران کمبود پرستار و افت کیفیت مراقبت در آینده نزدیک | دستورالعمل تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اساس مشکل دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق در برخی نقاط سه رکن اصلی پیشگیری از «آلزایمر» کدام‌اند؟ چه کسانی مشمول عفو معیاری می‌شوند؟ متهم به قتل همسر در بازسازی صحنه جنایت: همسرم مقصر بود!
سرخط خبرها

آیا کاهش سن دبستان به ۵ سال کار درستی است؟

  • کد خبر: ۳۴۹۷۲۰
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۵
آیا کاهش سن دبستان به ۵ سال کار درستی است؟
کارشناس آموزش‌وپرورش گفت: تغییر سن ورود به مدرسه، اگر مبتنی بر پژوهش، روان‌شناسی رشد، عدالت اجتماعی و آمادگی زیرساختی نباشد، اقدامی عجولانه و نابرابر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیرحسین پوربخشی کارشناس آموزش‌وپرورش اظهار کرد: طرح تغییر سن آغاز تحصیل رسمی از ۶ سالگی به ۵ سالگی، در حالی مطرح می‌شود که جامعه ایران با بحران‌های تربیتی و شکاف‌های آموزشی مواجه است. پشت این طرح، نگاهی ابزاری و اقتصادی به کودک نهفته است؛ گویی هدف از آموزش، تنها آماده‌سازی نیروی کار برای بازار است، نه پرورش انسان کامل.

وی به ارائه دلایلی برای مخالفت با این سیاست پرداخت و افزود: کودک انسان است، نه پروژه اشتغال آینده؛ در خبر‌های مرتبط، بار‌ها تأکید شده که کودکان زودتر وارد آموزش شوند تا زودتر وارد بازار کار شوند! این یعنی نگاه سرمایه‌دارانه به آموزش «سرمایه‌گذاری برای بازده اقتصادی»، نه تربیت برای رشد انسانی. آموزش با هدف افزایش بهره‌وری بازار، اصالت کودک را زیر پا می‌گذارد.

وی با بیان اینکه آموزش رسمی زودرس، ضد رشد طبیعی کودک است، ادامه داد: کودک پنج ساله هنوز در مرحله شکل‌گیری عاطفه، هویت و تخیل خلاق است. ورود به آموزش رسمی، با ساختار کلاس، مشق و نمره، او را از مسیر رشد طبیعی خارج می‌کند و موجب اضطراب، انزوا و فرسودگی زودرس تحصیلی می‌شود.

پوربخشی اضافه کرد: ساختار آموزش موجود، آماده آموزش ۵ ساله‌ها نیست؛ نظام آموزش فعلی ما حتی برای ۶ ساله‌ها هم فضای کافی، معلم متخصص، یا محتوای مناسب ندارد. حال با چه منطق و زیرساختی می‌خواهیم میلیون‌ها کودک ۵ ساله را وارد این ساختار کنیم؟ بدون تربیت معلم مخصوص کودک، این طرح بیشتر به آسیب شبیه است تا تحول.

وی با بیان اینکه نابرابری اجتماعی تشدید می‌شود، گفت: خانواده‌های برخوردار، فرزندان خود را در مهدکودک‌های خوب آماده می‌کنند؛ اما کودکان خانواده‌های محروم، ناآماده و بی‌پشتوانه وارد آموزش رسمی خواهند شد. این یعنی گسترش شکاف طبقاتی از همان سال اول مدرسه.

این معلم با بیان اینکه پیش‌دبستانی باید توسعه یابد، نه حذف شود، اظهار کرد: از دید ما این اقدام موجب تضعیف پیش دبستانی خواهد شد. به‌جای جایگزین‌سازی، باید دوره پیش‌دبستانی را تقویت و اجباری کنیم؛ با برنامه‌ای تربیتی، بازی‌محور، و متناسب با سن کودک. حذف تدریجی پیش‌دبستانی به‌نفع یک سال تحصیلی رسمی‌تر، انحرافی آشکار در مسیر تربیت است.

وی ادامه داد: تغییر سن ورود به مدرسه، اگر مبتنی بر پژوهش، روان‌شناسی رشد، عدالت اجتماعی و آمادگی زیرساختی نباشد، اقدامی عجولانه و نابرابر است. در این مسیر، باید مراقب باشیم آموزش ابزار دست اقتصاد نشود و کودکی، قربانی تولید زودهنگام نیروی کار نگردد.

راهکار برای بازدهی بالاتر

پوربخشی اظهار کرد: با هدف به‌روزسازی نظام آموزش عمومی، می‌توان آموزش رسمی را از پنج‌سالگی آغاز کرد؛ به این صورت که دوره‌ای یک‌ساله و رایگان تحت عنوان پیش‌دبستانی اجباری برای همه کودکان ۵ سال تمام در نظر گرفته شود. در این طرح، با افزودن این سال به ابتدای آموزش و حذف پایه ششم ابتدایی در انتهای دوره، می‌توان ساختار آموزشی را بدون افزایش سال‌های تحصیل بازطراحی کرد و هم‌زمان از مزایای شروع زودهنگام یادگیری بهره‌مند شد.

وی تصریح کرد: برای موفقیت این تغییر، لازم است مربیان متخصص پیش‌دبستانی تربیت شوند، محتوای متناسب با سن کودکان طراحی شود، فضا‌های آموزشی ایمن و جذاب فراهم آید، مشارکت خانواده‌ها تقویت شود، و در مناطق مختلف کشور اجرای آزمایشی صورت گیرد تا ضمن تضمین عدالت آموزشی، روند رشد طبیعی کودک در مرکز آموزش قرار گیرد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->