به گزارش شهرآرانیوز، ۳۱۱ نفر در سه ماهه نخست امسال بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد افزایش نشان میدهد.
از این تعداد، ۹۴ درصد ایرانی و ۷۸ درصد مرد بودهاند. بررسیها حاکی است که بیش از ۵۰ درصد قربانیان در محل حادثه یا حین انتقال به مراکز درمانی فوت کردهاند و ۳۵ درصد به علت ضربه به سر جان باختهاند.
مشهد با ۱۱۷ فوتی (حدود یکسوم کل تلفات استان) در صدر مناطق حادثهخیز قرار دارد و شهرستانهای سبزوار، تربتحیدریه و نیشابور در رتبههای بعدی هستند. تربتحیدریه نیز با رشد ۳۵ درصدی تلفات، بیشترین افزایش را ثبت کرده و روستاهای پرخطر عمدتاً در ششتمد، میانجلگه و داورزن شناسایی شدهاند.
در همین بازه زمانی، ۸۹۱۲ نفر از مصدومان سوانح رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردهاند که نسبت به سال گذشته ۸/۸ درصد افزایش یافته است.
بیشترین تصادفات بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ عصر رخ داده و ۵۸ درصد آنها ناشی از بیتوجهی به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.
نگاهی به ترکیب قربانیان نشان میدهد که ۴۷ کودک زیر ۱۰ سال در این حوادث کشته شدهاند و میانگین سنی قربانیان حدود ۴۰ سال بوده است؛ به بیان دیگر، بخش قابلتوجهی از تلفات، افراد فعال و مولد جامعه بودهاند.
در چهارماهه نخست سال جاری نیز، گزارش پلیس راه از ثبت ۲۷۸ فوتی خبر میدهد که هرچند کاهش جزئی (۱ نفر) را نسبت به سال قبل نشان میدهد، اما افزایش ۹۶ درصدی تصادفات در محورهای روستایی استان نگرانکننده است.
در این میان، محور جنوبی با ۵۱ فوتی (۶۱ درصد) و محور غربی با ۳۹ فوتی (عمدتاً در تربتجام) در صدر نقاط بحرانی قرار دارند.
گزارشها همچنین بیانگر آن است که راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده، هر یک با سهم ۳۰ درصدی از تلفات، جزو گروههای پرخطر محسوب میشوند؛ بهطوری که ۶۰ درصد کل قربانیان در این دو گروه جای میگیرند.
این آمارها بیانگر آن است که برای مهار روند فزاینده تصادفات، توجه فوری به آموزش فرهنگ رانندگی، نظارت بر سرعت و تخلفات، بهبود ایمنی جادهها و تمرکز ویژه بر محورهای روستایی ضروری است؛ چراکه تداوم این روند، خسارتهای انسانی و اقتصادی سنگینی به استان تحمیل خواهد کرد.