دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد تداوم وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد
سرخط خبرها

زنگ ورشکستگی در مدارس غیردولتی

  • کد خبر: ۴۰۰۸۶
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
زنگ ورشکستگی در مدارس غیردولتی
کرونا باعث شده است تقاضای ثبت‌نام در مدارس دولتی افزایش پیدا کند
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ کرونا که از راه رسید، حدومرز آسیب هایش از آنچه پیش بینی می‌شد بسیار بیشتر بود و با خود لطماتی به مراتب بیشتر از تبعات و حواشی یک بیماری جسمی به دنبال داشت؛ آسیب‌ها و ضرر‌هایی که با گذشت زمان از قالب اقتصادی و جانی نیز فراتر رفت و حوزه‌های اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار داد. در کنار تمام مشاغلی که از حضور این بیماری دچار خسارت شدند، یکی از حوزه‌هایی که دچار تحولات زیادی شد آموزش و پرورش است؛ فضایی که حساسیت‌های ویژه آن حتی نحوه آموزش را با چالش و تغییراتی جدی روبه رو کرد. مهم‌ترین این تغییرات انتقال آموزش از مدرسه به خانه و از کلاس‌های درس به صفحات موبایل و تبلت بود و این اتفاقی که است که اگر چه تحلیل و بررسی جامعه شناسانه در موردش کمی زود است، اما به هرحال در آستانه بازگشایی مدارس، به چالشی بزرگ برای بخشی از بدنه آموزشی کشور مبدل شده است.

همین که از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده است هیچ چشم اندازی برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا وجود ندارد و نمی‌توان به تبلیغات کشور‌ها برای دست یافتن به واکسن کرونا اعتماد کرد، همین که وزارت آموزش وپرورش اعلام کرده است که در مناطق دارای وضعیت قرمز کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود و بالاخره همین که والدین می‌بینند تنها با خرید یک تبلت و بدون پرداخت پول شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی، هزینه سرویس مدرسه، کلاس‌های فوق برنامه، لباس فرم و... می‌توانند در خانه فرزندانشان را در کلاس درس مجازی حاضر ببینند، کافی است که برای بسیاری از والدین انگیزه شود تا قید تمام هزینه‌های کلانی را که تا سال گذشته برای مدارس غیردولتی پرداخت می‌کردند بزنند و به ثبت نام جگرگوشه هایشان در مدرسه دولتی بیندیشند.


حال خراب غیردولتی‌ها

همه این‌ها در کنار گرانی و آسیب‌های اقتصادی ایجادشده برای خانواده‌ها و ناتوانی برای پرداخت شهریه‌های مدارس غیردولتی مزید بر علت شد تا تمایل برای ثبت نام فرزندان در مدارس دولتی بیشتر شود. در واقع شاید بتوان گفت بعد از حدود ۳۰ سال از شکل گیری مدارس غیردولتی به عنوان یکی از بازو‌های کمک به سیستم آموزشی کشور، اکنون حال این مدارس خراب است و هرروز بر تعداد مدارسی که با افزایش هزینه‌های اجاره ملک و کاهش استقبال دانش آموزان برای ثبت نام مواجه اند و در آستانه ورشکستگی هستند، افزوده می‌شود و نهایتا این مسئله نه تنها به بیکاری تعداد زیادی از شاغلان در این مدارس خواهد انجامید، بلکه خواسته یا ناخواسته منجر به کاهش کیفیت آموزش در اثر حجم انبوه ثبت نام در مدارس دولتی نیز خواهد شد.
 
قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش وپرورش استان، نیز پیشتر درباره مشکلات ایجادشده در اثر حذف مدارس غیردولتی این گونه گفته بود که در برخی نواحی آموزشی مشهد بین ۴۵ تا ۴۷ دانش آموز در هر کلاس هستند و در صورت تشکیل حضوری کلاس ها، انتقال حتی درصد اندکی از دانش آموزان مدارس غیردولتی به این مدارس موجب شلوغی بیش از حد کلاس ها، به خصوص در شرایط کرونا می‌شود که این مسئله هم موجب افت کیفیت آموزش خواهد شد و هم از لحاظ بهداشتی دردسرساز است.


چالش ۱۵۰ هزار دانش آموز مدارس غیردولتی

این پیش بینی‌ها مورد تأیید مسئولان این حوزه نیز هست و کارشناس مسئول مدارس غیردولتی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا ضمن تأیید این مسئله می‌گوید: ابعاد خسارت و آسیب‌های ناشی از شرایط فعلی مرحله به مرحله عینی‌تر می‌شود و این خسارت بیشتر مربوط به حوزه پیش دبستانی است و محدود به مشهد نیست و در شهرستان‌ها نیز محسوس است.

حسن امیری با بیان این موضوع اظهار می‌کند که نتیجه نهایی این خسارت در شهریورماه که ماه نهایی ثبت نام والدین است آشکار خواهد شد. ۱۵۰ هزار دانش آموز در بیش از ۱۰۰۰ مدرسه غیردولتی استان در حال تحصیل اند که ورود انبوهی از آن‌ها به مدارس دولتی آثار نامطلوب بسیاری بر کیفیت آموزش به جا خواهد گذاشت.
او تأکید می‌کند: افزایش هزینه‌ها و به خصوص اجاره بهای املاک باعث شده است تا مدارس غیردولتی توان سرپا ماندن نداشته باشند و اگر تسهیلاتی نیز به آنان پرداخت شود، نه تنها راهگشا نخواهد بود، بلکه باعث ایجاد باری اضافی برای پرداخت اقساط می‌شود که شرایط را بدتر خواهد کرد.


حال وهوای ورشکستگی

امیری با اشاره به اینکه همه این موارد منجر به ورشکستگی مدارس غیردولتی و افزایش فشار بر مدارس دولتی می‌شود ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی مدارس دولتی با کمبود فضای آموزشی مواجه خواهند شد. زیرساخت‌ها در مدارس غیردولتی بهتر است و حذف آن‌ها مشکلات بسیاری را برای سیستم آموزش وپرورش ایجاد خواهد کرد.

او با بیان اینکه هنوز به دلیل ادامه داشتن فرایند ثبت نام نمی‌توان آمار مشخصی از مدارس غیردولتی در آستانه ورشکستگی اعلام کرد، اظهار امیدواری می‌کند که شرایطی برای حفظ و نگهداری مدارس غیردولتی فراهم شود تا شاهد چنین مشکلاتی برای سال تحصیلی آینده نباشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->